
Twitter ha eliminat, sense avís, milers de seguidors de comptes independentistes Foto: Europa Press
El motiu principal és que determinats perfils, sense previ avís ni explicacions per part de la companyia, han perdut una part important dels seus seguidors. En concret, la periodista Beatriz Talegón, amb 132.000 followers, va enviar una piulada a Twitter Espanya explicant el seu cas i com la xarxa li ha impedit seguir a alguns periodistes catalans.
Hola @TwitterEspana me escribe gente comentando que seguían mi cuenta y que de pronto automáticamente han dejado de seguirme (sin ellos hacer nada). Igualmente, yo intento seguir a algunos periodistas catalanes y debo intentarlo varias veces para que funcione. ¿Qué ocurre?
— Bea Talegón 🎗 (@BeatrizTalegon) 7 de febrer de 2018
Segons totes les denúncies, l’eliminació massiva de seguidors coincideix amb comptes independentistes o amb perfils crítics amb les decisions del govern espanyol respecte al conflicte català. Lluís Llach, davant la queixa de Talegón, confirmava que feia dies que s’estava produint aquest aprimament de seguidors i l’exdiputada de la CUP, Mireia Boya, va afegir l’etiqueta #OperacióCatalunya.
Muchos seguidores denuncien haber dejado de seguir involuntariamente grandes cuentas que tienen relación con Catalunya (Gallifantes, Berlus, CNI,...) pic.twitter.com/KoCjiXbr3Z
— Cafés por la República (@CafesxRepublica) 8 de febrero de 2018
Sense respostes per part de la companyia
Durant els primers dies, els usuaris afectats i els seus seguidors van enviar piulades en anglès directament al compte oficial central; i en espanyol, al de la directora general a Espanya, Nathalie Picquot, nomenada el passat mes d'octubre.
Davant l'enuig generalitzat i la manca d'explicacions ràpides, la xarxa es va afanyar a recordar que Piquot és la dona d’un cosí del rei Felip VI, fet que dona per especular encara més sobre la possible censura de determinats perfils catalans. La màxima responsable de la companyia a Espanya, amb un miler de seguidors, fa uns dies donava la benvinguda a l'empresària Ana Botin, que aquest dimecres va estrenar-se en la xarxa de microblogging. Des de llavors, només ha intervingut un parell de vegades per recomanar sites dedicats al lideratge.
Beatriz Talegón ha confirmat a NacióDigital que creu fermament que l’eliminació dels seus seguidors està relacionada amb les opinions que escriu respecte al procés català i les crítiques als membres del govern espanyol. “I no he estat l’única”, recorda, mentre facilita altres perfils que han patit el mateix com ara els de Sergi Pinkman, Arnau Riwz o El putu amu!. Tots ells es defineixen explícitament a favor de l’independentisme. La periodista també ha assenyalat que s'ha tancat el perfil @ElRobotPescador, dedicat a denunciar casos de corrupció o el de l'@andaluzindepe.Bienvenida @AnaBotin. Es maravilloso ver como cada vez más CEOs/consejeros se unen a @Twitter. Gracias por la confianza, esperamos que disfrutes al máximo de la plataforma. Con ganas de leerte por aquí! https://t.co/0jLV7ZF1eM
— Nathalie Picquot (@NathaliePicquot) 7 de febrero de 2018
Des del Comptador Republicà s’informa cada dia dels comptes que són afectats per Twitter, perquè tothom comprovi si encara els està seguint o, de manera automàtica, ha estat esborrat com a follower. Això ha passat amb el comunicador @Berlustinho, que té més de cent mil seguidors o amb el politòleg @JoanMangues.
Després de dies de protestes, Twitter ha respost aquest divendres “que no censura arbitràriament contingut polític ni participa de l'anomenat shadow banning (bloquejar determinat contingut). Elevar el debat polític i el discurs obert és fonamental per al nostre servei i els nostres valors fonamentals com a empresa".Moltes gràcies a https://t.co/nkkLYkmBz7!!
— COMPTADOR REPUBLICÀ (@ComptadorRep) 8 de febrer de 2018
Hem recuperat els https://t.co/zc5Iy03GSd que havíem perdut, i n'hem guanyat alguns de nous...
Benvinguts.des!!!😎â¤â¤
Quin misteri eh?? pic.twitter.com/G8xNAsx1BB
Campanya contra el delicte d'odi
Les queixes respecte a l'eliminació de seguidors no són noves. Durant la passada campanya electoral del 21-D ja hi va haver una supressió massiva de comptes de Twitter. La companyia va decidir engegar una "campanya de neteja" per evitar "missatges amb incitacions a l’odi i per eliminar usuaris violents”.
Segons Twitter, "a conseqüència de la proliferació massiva de bots que provoquen incitació a l'odi en aquesta xarxa, s'han esborrat indiscriminadament usuaris". Les noves normes d'ús especifiquen que no es poden expressar "amenaces de violència", ni el desig que una persona o grup "pateixi danys físics, malalties o la mort". Tampoc s'acceptaran "amenaces amb actes de terrorisme o per promoure'l".
Com ara, al desembre hi va haver una pèrdua massiva de seguidors, però també es van tancar perfils. Llavors, quan un usuari perdia el seu compte rebia un missatge amb les explicacions determinades i les instruccions per reobrir-lo. Ara, més aviat sembla que, la companyia dona per notificades les accions que emprèn amb aquests perfils.
El passat dimarts, amb motiu del Dia de la Internet Segura, Twitter ha tornat a recordar que des del desembre passat ha endurit les normes i criteris i recomana eines per controlar accions que considera "violentes". Igualment la companyia assenyala els canals pels quals qualsevol usuari pot denunciar possibles violacions de la seva normativa.We’ve implemented new signals in our review process to give us context around relationships between accounts in reported Tweets.
— Twitter Safety (@TwitterSafety) 14 de desembre de 2017
Also, when we notify a witness that we’ve taken an action based on their report, we will soon share which policy was violated in the notification.
Una resposta plausible als fets d'aquests dies és que un conjunt de trolls hagin denunciat massivament perfils independentistes molt populars i que la companyia, emparant-se en les noves restriccions, hagi eliminat massivament els seus followers. A conseqüència, la xarxa social perd reputació entre el sector catalanista i ja corren missatges per donar-se de baixa o boicotejar-la.