Les zones de Gràcia, el Guinardó i l'Eixample, a Barcelona, han d'agafar aire i carregar-se de paciència per conviure amb una restricció al trànsit que afectarà 18.000 vehicles diaris, de mitjana. I ho farà durant quatre mesos. Segons ha explicat aquest dimarts el consistori, les obres que fa mesos que es despleguen al túnel de la Rovira obligaran els serveis municipals a tallar el pas de vehicles de manera permanent durant un quatrimestre en el sentit descendent. És a dir, que Barcelona haurà d'assumir la pèrdua temporal d'una de les principals vies d'entrada a la ciutat en cotxe. Serà a partir del diumenge 23 de març i es preveu que acabin a mig estiu. Quan això passi, serà el torn de la via de sortida, que quedarà tallada durant un mes. Després, es restablirà el trànsit durant el dia de manera habitual i els talls -si se'n fan- quedaran circumscrits a la matinada.
La intervenció municipal té a veure amb una millora de la instal·lació del túnel, que va ser construït el 1987 i que necessita una renovació, tant pel que fa a la seva funcionalitat com pel que fa a la seva seguretat. Ho ha explicat la primera tinent d'alcaldia, Laia Bonet, que també s'ha escarrassat a demanar comprensió a la ciutadania. "Les afectacions són importants, però també necessàries", ha remarcat, sobre una transformació que té un cost global de 17.4 milions d'euros. Això, a més, queda integrat dins del pla previ a la reforma de la rambla del Carmel, una de les grans promeses de diversos governs, encara pendent.
En concret, les obres que expliquen el tall de quatre mesos en el trànsit descendent tenen a veure amb la construcció de tres galeries d'evacuació al túnel, una de les actuacions claus d'aquesta reforma. Les tres vies d'escapada de nova construcció, a més, tindran connexió entre els dos sentits de la marxa. Aquest matís tècnic millorarà la seguretat dels conductors de manera rellevant, subratllen des de l'Ajuntament.
Rutes alternatives
Sigui com sigui, si fins ara l'afectació era mínima, ja que els talls eren nocturns i entre setmana, ara el greuge viari serà molt més destacat pel seu caràcter fixe. De fet, els pròxims quatre mesos s'espera que el trànsit quedi assumit per altres vies, com la connexió entre els passejos de Valldaura i Maragall, a una banda, o el camí que enllaça les avingudes de la República Argentina i Vallcarca, de l'altra banda.
El transport públic també s'hi haurà d'adaptar. A la línia V21 s'anul·laran dues parades de la rambla del Carmel i se n'habilitarà una de nova al carrer Dante. Per esmorteir els inconvenients, l'Ajuntament assegurarà que reforçarà el servei de la línia a les hores punta. A més, la parada d'origen i final actual de la línia 102 es deixarà de fer servir. La substituirà una nova parada uns metres més enllà, al passeig Maragall. A la línia 112 es mantindrà el pas davant del CAP, però el final i el començament del servei es faran des del carrer Porto.
De tots aquests canvis les associacions de veïns de la zona han estat informades aquest mateix dimarts, quan falten 12 dies per al canvi de realitat viària. A banda, l'Ajuntament preveu desplegar una campanya amb panells informatius, anuncis als diaris i les ràdios i amb informadors a peu de carrer. També han imprès 40.000 fulletons que detallaran el calendari plantejat.
Desafiament viari
Sigui com sigui, aquesta entrada d'any Barcelona afronta uns mesos de desafiament viari, ja que a l'altra punta de la ciutat, a l'entorn de Francesc Macià, també s'està convivint amb l'impacte de les obres de l'L8 dels FGC. Tot plegat fa que l'Ajuntament demani paciència, mentre el veïnat espera que l'obra duri, com a màxim, el temps anunciat. Que no s'allargui.