Les obres de la línia L8 implicaran dos talls de trànsit permanents a Comte Urgell durant un any

Responsables de l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat han detallat que la construcció del traçat d'FGC entre plaça Espanya i Gràcia implicarà canvis rellevants a vies com l'avinguda Diagonal o el carrer Rosselló a partir del gener i el febrer

Imatge d'arxiu de trànsit a Barcelona
Imatge d'arxiu de trànsit a Barcelona | Hugo Fernández
11 de desembre de 2024, 14:55

Les obres que han de connectar les dues branques principals dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) amb l'enllestiment de la perllongació de la línia 8 (L8) entre la plaça Espanya i l'estació de Gràcia avancen i això implica que també ho fan les afectacions a peu de carrer. Van començar a principis de 2024 i està previst que s'allarguin gairebé cinc anys, així que a poc a poc aniran apareixent nous canvis sobre el terreny. En aquest sentit, aquest dimecres s'ha concretat un dels principals impactes que es trobaran els barcelonins durant la construcció del traçat que permetrà la unió de les línies Llobregat - Anoia i Barcelona-Vallès. La circulació del carrer de Comte Urgell, via crucial de la mobilitat barcelonina, es tallarà en dos punts durant aproximadament un any. Això suposarà desviacions de trànsit rellevants, han detallat els responsables de l'Ajuntament i la Generalitat.

Els dos punts del carrer Comte Urgell amb talls de trànsit durant un any
Els dos punts del carrer Comte Urgell amb talls de trànsit durant un any - Ajuntament de Barcelona / Generalitat

En concret, el primer tall que notarà la ciutadania serà el que arribarà el 20 de gener al carrer Comte Urgell entre Rosselló i Còrsega. Aquell espai quedarà plenament ocupat, pel que fa als carrils de circulació, perquè s'hi despleguin les màquines que hauran de construir la nova estació d'FGC a l'Hospital Clínic. La maquinària s'instal·larà allà de manera permanent fins que s'acabi la reforma, un objectiu que, en el millor dels casos, podria arribar abans del Nadal del 2025. Per la part de les voreres sí que s'habilitarà un espai perquè els vianants hi puguin passar.

Simulació de l'espai ocupat per les obres per la nova estació d'Hospital Clínic
Simulació de l'espai ocupat per les obres per la nova estació d'Hospital Clínic - Ajuntament de Barcelona / Generalitat

La sortida de la ciutat: Aribau, Casanova i canvis a Rosselló

Ara bé, el gran desafiament té a veure amb el trànsit. En aquest cas, pel que fa a la sortida de vehicles de la ciutat, es buscarà reubicar els 32.000 cotxes i motos que es calcula que pugen diàriament per Comte Urgell i que toparien amb les obres a l'altura de Rosselló. Per evitar que arribin a la tanca on hi haurà la maquinària, la idea és que el trànsit es divideixi per diverses vies. No hi ha cap carrer de Barcelona que pugui assumir 32.000 vehicles més, apunten des de l'administració.

Les vies alternatives pensades per evitar Urgell de pujada
Les vies alternatives pensades per evitar Urgell de pujada - Ajuntament de Barcelona / Generalitat

Així, un primer contingent, els cotxes que vinguin des del centre de la ciutat, s'espera que pugi abans pels carrers d'Aribau o de Casanova fins anar a buscar Còrsega. Després podrien connectar amb l'avinguda de Sarrià i arribar l'avinguda Diagonal. Això es calcula que podria arribar a seduir més de 13.000 vehicles mentre durin les obres. Però després hi ha una altra part del pastís. Els cotxes i motos que ara passen per Comte Urgell des de Sant Antoni (uns 18.000) està previst que quan arribin a Rosselló puguin girar a l'esquerra -un moviment que requerirà canvia el sentit del carrer fins a Calàbria- i després puguin continuar pels carrers de Còrsega o Londres.

L'entrada a la ciutat: canvis a la Diagonal i Tarradellas

L'altra gran carpeta de les afectacions involucra el tall del carrer de Comte Urgell entre la plaça de Francesc Macià i el carrer de Buenos Aires. En aquest cas, la interrupció total del trànsit rodat començarà el 23 de febrer al matí. Sobretot, està previst que afecti l'entrada de vehicles a la capital catalana. De nou, les màquines que construiran la nova estació d'FGC de Francesc Macià tindran una estada permanent en aquest punt i els vianants podran caminar per un pas habilitat a les voreres.

Simulació de l'espai ocupat per les obres per la nova estació de Francesc Macià
Simulació de l'espai ocupat per les obres per la nova estació de Francesc Macià - Ajuntament de Barcelona / Generalitat

Això farà que gran part de les afectacions colpegin una artéria clau: l'avinguda Diagonal. D'entrada, es calcula que el trànsit que arriba a baixar habitualment per Comte Urgell implica uns 18.000 vehicles. Per repartir aquest conjunt, també s'han posat en marxa diferents mesures. Una de les més rellevants és la que buscarà que els cotxes i motos que entrin per la Diagonal utilitzin amb més freqüència la baixada del carrer Numància.

Per fer-ho, hi ha una doble política pensada. Actualment, hi ha tres carrils d'entrada i només el de la dreta del tot és de gir obligatori cap al carrer Numància, quan s'acosta aquesta intersecció. Ara, es vol canviar aquest pla. Dels tres carrils, dos seran de gir obligatori cap a la dreta, per forçar el desviament en arribar a aquest punt d'una part important del trànsit. A més, per empènyer un canvi d'hàbits durant aquest any que està previst que durin les obres, al tram de l'avinguda Diagonal que, després de Numància, continua fins a Francesc Macià es reduirà un carril de trànsit com a mesura disuassiva. La idea és que el gruix d'aquests vehicles acabin al carrer París com a via prioritària en la seva entrada a la capital catalana.

Vies alternatives per entrar a Barcelona evitant el tall d'Urgell a Francesc Macià
Vies alternatives per entrar a Barcelona evitant el tall d'Urgell a Francesc Macià - Ajuntament de Barcelona / Generalitat

Sigui com sigui, qui opti per aquesta via i arribi fins a Francesc Macià, d'entrada a Barcelona, encara tindria altres opcions alternatives a la baixada pel carrer de Comte Urgell. Així està previst que una altra part petita del trànsit utilitzi el lateral de l'avinguda Diagonal per continuar endinsant-se a la ciutat, però sobretot es preveu que calgui fer passar per l'avinguda Tarradellas una porció important dels cotxes que arribin a aquest punt. Per no sobrecarregar l'actual baixada de Tarradellas s'ha decidit incidir en els dos carrils de pujada i reduir-los a un de sol. El que deixi de fer-se servir de pujada, es convertirà en un carril contrasentit i permetrà la baixada dels vehicles per aquest traçat.

Una intervenció amb exigències tècniques i de soroll

Tot plegat afectaria diàriament uns 50.000 vehicles i en alguns casos comportarà posar la circulació d'aquests carrers alternatius quedi al límit, han reconegut els responsables de l'Ajuntament i la Generalitat, però és una obra necessària per al nou disseny de la mobilitat ferroviària, s'ha insistit. Si tot segueix complint els terminis del calendari, cap al 2029 els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya tindran una línia L8 operativa entre Plaça Espanya i Gràcia amb dues parades entremig, la de Francesc Macià i la de l'Hospital Clínic. 

Ara bé, per seguir sumant línies subterrànies cada vegada s'ha d'operar a més profunditat. En aquest cas, el pas dels trens i les andanes seran a 80 metres sota terra. Això implica que les parets també han de ser més gruixudes i que les màquines han de ser més grans. Això, segons l'administració, justifica que calgui utitlitzar la totalitat del carrer de Comte Urgell. També implicarà que la hidrofresa -el principal dispositiu per fer l'obra de les noves estacions- emeti un volum de soroll rellevant a l'entorn dels àmbits de les obres de dilluns a dissabte. Tant des de l'Ajuntament com des de la Generalitat, en aquesta línia, han demanat disculpes a la ciutadania i han demanat paciència. De moment, el cost previst per al conjunt de l'obra supera els 400 milions d'euros.