11
de desembre
de
2023, 20:00
8 de gener de 2024. Aquesta és la data prevista perquè comencin les obres per unir els ferrocarrils de plaça Espanya i Gràcia, una infraestructura clau per a Barcelona i bona part de l'Àrea Metropolitana, especialment el Baix Llobregat i el Vallès. Després de les vacances de Nadal començaran les primeres afectacions -primer poc rellevants, però a mesura que passin els mesos seran importants- d'una obra que implica la construcció de quatre quilòmetres de túnel pel centre de la ciutat, tres noves estacions i la remodelació de dues més, i que tindrà un cost d'uns 412 milions d'euros. El túnel es començarà a fer a finals de 2025 i està previst que la infraestructura estigui plenament operativa de cara a finals de 2029 o principis de 2030.
Després d'acabar, aquest mateix desembre, les obres de serveis afectats, ara es podrà començar l'obra principal d'aquesta infraestructura. Servirà per unir els ferrocarrils de la línia del Baix Llobregat-Anoia i els de Barcelona-Vallès, un perllongament de la línia 8 prevista ja des de l'any 2001 i inclosa també en el Pla Director d'Infraestructures (PDI) 2021-2030. Beneficarà uns 19 milions d'usuaris anuals, però també tindrà afectacions importants per la ciutat, especialment al parc de Joan Miró.
N'han donat els detalls el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, el director general d'Infraestructures de Mobilitat, David Prat, i l'enginyer en cap de Barcelona, Oriol Altisench, en una atenció a mitjans aquest dilluns a la tarda. "L'obra és una aposta del Govern en matèria de ferroviària i suposa tancar un cercle, tindrà un fort impacte per la ciutat i permetrà guanyar trànsit ferroviari", ha destacat Sanglas.
La nova infraestructura és un túnel que anirà des de l'estació de plaça Espanya fins a l'estació de Gràcia. Són quatre quilòmetres de túnel i implica també la construcció de tres noves estacions a Hospital Clínic, amb connexió amb la línia 5 del Metro, a Francesc Macià, amb connexió amb el tramvia, i a Gràcia, amb connexió amb els ferrocarrils del Vallès. També suposa la remodelació de les actuals estacions de plaça Espanya i de Gràcia, a la plaça Gal·la Placídia. Està previst que impliqui un increment de la demanda d'usuaris a la línia Llobregat-Anoia, de 23,7 a 38,2 milions anuals.
Durant aquest temps és quan hi haurà afectacions més importants als espais destinats com a zona logística. Tot plegat, s'ha d'acabar en un termini de 58 mesos, quasi cinc anys. De tota manera, els trens no començaran a funcionar fins a principis de 2030, segons han detallat des del Departament de Territori. S'haurà de fer un pou -de 40 per 20 metres, aproximadament- en cada nova estació, a mesura que vaig avançant la tuneladora. Serà a partir d'aquests pous que es construiran les noves estacions.
Aquests espais són necessaris per moure terres, per muntar la tuneladora, per fer-hi oficines i casetes d'obra, i per al subministrament elèctric, entre d'altres. Encara falta concretar, amb l'Ajuntament de Barcelona, on se situaran els espais per guardar material d'obra (zones d'abassegament). S'havien analitzat altres espais, però per l'impacte sobre la mobilitat, per l'impacte econòmic o per la poca sostenibilitat, s'han descartat.
Després d'acabar, aquest mateix desembre, les obres de serveis afectats, ara es podrà començar l'obra principal d'aquesta infraestructura. Servirà per unir els ferrocarrils de la línia del Baix Llobregat-Anoia i els de Barcelona-Vallès, un perllongament de la línia 8 prevista ja des de l'any 2001 i inclosa també en el Pla Director d'Infraestructures (PDI) 2021-2030. Beneficarà uns 19 milions d'usuaris anuals, però també tindrà afectacions importants per la ciutat, especialment al parc de Joan Miró.
N'han donat els detalls el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, el director general d'Infraestructures de Mobilitat, David Prat, i l'enginyer en cap de Barcelona, Oriol Altisench, en una atenció a mitjans aquest dilluns a la tarda. "L'obra és una aposta del Govern en matèria de ferroviària i suposa tancar un cercle, tindrà un fort impacte per la ciutat i permetrà guanyar trànsit ferroviari", ha destacat Sanglas.
La nova infraestructura és un túnel que anirà des de l'estació de plaça Espanya fins a l'estació de Gràcia. Són quatre quilòmetres de túnel i implica també la construcció de tres noves estacions a Hospital Clínic, amb connexió amb la línia 5 del Metro, a Francesc Macià, amb connexió amb el tramvia, i a Gràcia, amb connexió amb els ferrocarrils del Vallès. També suposa la remodelació de les actuals estacions de plaça Espanya i de Gràcia, a la plaça Gal·la Placídia. Està previst que impliqui un increment de la demanda d'usuaris a la línia Llobregat-Anoia, de 23,7 a 38,2 milions anuals.
El túnel es començarà a fer a finals de 2025
L'obra de la infraestructura es va adjudicar el juny de 2023 i inclou l'execució del túnel i la construcció dels recintes i les principals estacions. Començarà aquest gener amb l'ocupació dels àmbits de la ciutat afectats per la infraestructura, especialment a l'entorn de Plaça Espanya i el tram de Gran Via entre Llançà i Vilamarí. Serà allà on es farà el "pou d'atac" perquè entri la tuneladora i comenci a fer el túnel des de plaça Espanya fins a Gràcia. No serà fins a finals de 2025 que la tuneladora començarà a treballar i, segons la previsió amb què treballen la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona, trigarà uns dos anys i mig a completar tot el traçat.Durant aquest temps és quan hi haurà afectacions més importants als espais destinats com a zona logística. Tot plegat, s'ha d'acabar en un termini de 58 mesos, quasi cinc anys. De tota manera, els trens no començaran a funcionar fins a principis de 2030, segons han detallat des del Departament de Territori. S'haurà de fer un pou -de 40 per 20 metres, aproximadament- en cada nova estació, a mesura que vaig avançant la tuneladora. Serà a partir d'aquests pous que es construiran les noves estacions.
Afectacions a Joan Miró a partir de l'estiu
Les obres comencen al gener i porten associades també una inspecció tècnica d'edificis, que començarà a la primavera de 2024, per analitzar que els blocs afectats estiguin en bones condicions i no es vegin perjudicats pel pas de la tuneladora. La zona logística de l'obra, que ocuparà un espai de 12.600 metres quadrats, s'ocuparà a partir de l'estiu i afectarà sobretot el parc de Joan Miró. Concretament, a partir de l'estiu de 2024, s'ocuparan de manera gradual 5.296 metres quadrats del parc, un 12%, i es talaran 118 arbres. La primera proposta ocupava més espai, però en coordinació amb l'Ajuntament i en conversa amb els veïns s'ha aconseguit reduir. Per la zona logística també s'ocuparà una part de Gran Via (2.600 metres quadrats) i la superfície del dipòsit d'aigua de Clabsa (1.200 metres quadrats).Aquests espais són necessaris per moure terres, per muntar la tuneladora, per fer-hi oficines i casetes d'obra, i per al subministrament elèctric, entre d'altres. Encara falta concretar, amb l'Ajuntament de Barcelona, on se situaran els espais per guardar material d'obra (zones d'abassegament). S'havien analitzat altres espais, però per l'impacte sobre la mobilitat, per l'impacte econòmic o per la poca sostenibilitat, s'han descartat.