Les autoritats de trànsit intenten constantment introduir noves mesures per garantir la seguretat a les carreteres i reduir la sinistralitat. En aquest sentit, a ningú se li escapa que un dels dispositius clau són els radars. Els coneixem tant fixes com de tram, però n'hi ha un que és força nou i que s'està posant de moda a les carreteres europees.
Es tracta del conegut com a radar tèrmic. Encara no es troba a les carreteres catalanes i de la resta de l'Estat, però fa uns anys que al continent se'n poden trobar alguns i recentment qui n'ha posat un en marxa és França. Però, a diferència d'altres radars, la seva funció no és pas detectar i sancionar els excessos de velocitat.
El radar tèrmic permet recollir informació sobre les emissions de calor dins d'un vehicle. Això és clau per detectar el nombre de persones que hi ha dins el cotxe, i s'utilitza per detectar si el vehicle realment pot circular pel carril de vehicles d'alta ocupació (VAO). Si es detecta la infracció, el mateix radar capta la matrícula perquè es pugui procedir a la sanció econòmica.
Cal recordar que pels carrils VAO només poden circular-hi els vehicles privats que tinguin més de dos ocupants, tot i que el seu ús també està autoritzat en el cas del transport públic. Sigui com sigui, l'incompliment d'aquesta norma està sancionada amb 200 euros, tot i que no implica la retirada de punts del carnet de conduir.