
Aquest tarda, el passeig de Sant Joan de Barcelona ha acollit un any més la Festa per al joc i la joguina en català, organitzada per la Plataforma per la Llengua. Com és habitual, aquesta setena edició de la festa, que s'ha desenvolupat amb èxit de públic, té com a objectiu reclamar que les joguines que es regalen per Nadal i Reis incloguin el català en tots els suports lingüístics, tant impresos com electrònics. Segons dades recollides per la Plataforma per la Llengua, al mercat hi ha uns 670 jocs i joguines que incorporen el català, és a dir, un 6% del total. Aquesta xifra que no representa el pes del consumidor catalanoparlant en aquest sector comercial.
La Plataforma per la Llengua ha afirmat que al mercat hi ha uns 670 jocs i joguines que incorporen el català, és a dir, un 6% del total, una xifra que no representa el pes del consumidor catalanoparlant en aquest sector comercial. A més, l'entitat alerta que grans cadenes de joguines infrarepresenten els jocs i joguines en català en catàlegs, prestatgeries i aparadors. És el cas d'empreses com El Corte Inglés, Toys'r'us, Imaginarium, Toy Planet o Carrefour.
Segons les dades de la Plataforma per la Llengua, en els últims anys hi ha hagut una evolució lenta però progressiva en la incorporació del català en el sector: l'any 2007, les joguines que incloïen la nostra llengua com a mínim en les instruccions, en la capsa o embolcall o en les característiques pròpies de la joguina (taulells, llengua amb què parlen, etc.) representaven el 4,8% del total, i enguany, aquest percentatge s'ha situat en el 6%. El creixement progressiu del sector és significatiu, ja que durant el 2010 s'han detectat en nombres absoluts 110 joguines més que l'any passat.
Altres dades que mostren l'evolució positiva del sector és que ja hi ha 75 empreses que fabriquen jocs i joguines en català, incloent-hi els jocs multimèdia i els autors de jocs d'Internet, i també hi ha almenys 151 botigues de tot l'àmbit lingüístic que venen joguines que incorporen el català.
Amb aquesta voluntat de conscienciació, la Plataforma per la Llengua ha posat a disposició de la ciutadania diversos recursos que ha recollit en relació al joc i la joguina en català, com per exemple, la llista completa de les 670 joguines que s'han fitxat que incorporen el català i la de les botigues de joguines on es poden adquirir joguines en català, així com el conjunt de fabricants.
Una jornada festiva
La jornada d'aquest dissabte, la setena Festa per al joc i la joguina en català, té el format d'una festa infantil i durant tot el dia s'han fet activitats adreçades especialment als més petits: jocs, xanques, grups d'animació, contes, una fada del bosc, un castell inflable, globus i tallers diversos (corones, papiroflèxia, pintar cares...).
Paral·lelament, i com cada any, la campanya es complementa amb l'edició de milers de cartes als Reis que comencen amb el tradicional encapçalament 'Estimats Reis Mags d'Orient' i que conclouen amb una petició per als tres Reis: 'Poder jugar en català'. Les cartes s'estan distribuint per escoles, ludoteques, biblioteques, ajuntaments, casals, esplais i botigues d'arreu de l'àmbit lingüístic. Les 24.000 primeres cartes que s'han editat ja s'han exhaurit, i ja s'ha encarregat una nova edició.
L'objectiu de la campanya és arribar als pares i mares per conscienciar-los que comprin joguines etiquetades i amb les instruccions i menús en català, i als botiguers, productors i distribuïdors de joguines, a qui es reclama que augmentin l'oferta de joguines en la nostra llengua.
La Plataforma per la Llengua ha recordat que amb l'aprovació recent del Codi del consum, els productes hauran d'incloure el català en les dades de l'etiquetatge, instruccions i manuals d'ús. Per tant, tots els jocs i joguines que es comercialitzen a Catalunya hauran de tenir aquestes dades bàsiques almenys en català a partir de l'any vinent.