Pas inicial per la construcció de la nova estació d’autobusos a Plaça Espanya

El Govern impulsa l’estudi previ de la terminal que funcionarà com a node d’accés dels corredors de bus interurbà de Gran Via i el seu entorn

Publicat el 01 d’octubre de 2024 a les 20:08

El Departament de Territori de la Generalitat ha anunciat que impulsa el projecte de la nova estació d’autobusos a la Plaça Espanya de Barcelona amb la licitació de l’estudi previ i del projecte constructiu de les obres necessàries per a la seva execució. L'import de l'estudi és de prop d’1,8 milions i ha d'estar llest en 4 mesos. La futura estació, que serà soterrada, té com a objectiu millorar la capacitat i comoditat del trànsit dels corredors interurbans de Gran Via, i molt particularment, la circulació de les principals artèries de la capital catalana que conflueixen en aquest àmbit. Per la seva banda, el projecte constructiu inclourà actuacions valorades en 63 milions d'euros que s'hauran d'executar al llarg de 18 mesos.

La terminal està inclosa en el Pla director d’Infraestructures 2020-2030 del transport públic col·lectiu de la regió metropolitana. La futura estació reforçarà un dels principals nodes intermodals de Barcelona amb connexió amb metro, FGC i la xarxa de bus. Alhora, representa una oportunitat per a la millora del servei de transport públic ofert per la Generalitat, que té a l’horitzó la fi de les concessions per l’operació dels serveis interurbans l’any 2028. Uns 180.000 viatgers fan servir uns 4.000 autobusos interurbans de manera diària per accedir a la ciutat i, per a la Generalitat, l'estació és una oportunitat per millorar el servei que ofereix. De retruc, hauria de servir per eliminar l'actual estació d'autobusos de Sants en el marc de la reurbanització de tot el sector. 

Projecte de l'estació d'Autobusos de Plaça Espanya
Projecte de l'estació d'Autobusos de Plaça Espanya - Ajuntament de Barcelona

El projecte definirà tècnicament i valorarà les actuacions necessàries de l’obra d’infraestructura i també les alternatives als serveis i equipaments afectats, desviaments provisionals de trànsit, així com ocupacions i expropiacions, necessaris per a la seva execució. Es tindrà especialment en compte les infraestructures existents i futures en l’entorn, com és el cas de les obres de perllongament de l’L8 i les d’adaptació de l’intercanviador de plaça Espanya.