El vehicle privat segueix duplicant el transport públic a l’àrea de Barcelona

Les dades de les Enquestes de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF) de l’ATM i Institut Metròpoli entre el 2004 i el 2023 mostren que fa com a mínim dues dècades que per cada trajecte en metro, tren o bus se’n fan dos en cotxe o moto

Trànsit a la ronda de dalt de Barcelona
Trànsit a la ronda de dalt de Barcelona | ACN
Redacció
17 de setembre de 2024, 08:02
Actualitzat: 23 de setembre, 9:37h

El vehicle privat continua duplicant en nombre de desplaçaments el transport públic a l’àrea de Barcelona. Segons dades de les Enquestes de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF) de l’ATM i Institut Metròpoli entre el 2004 i el 2023 analitzades per l’ACN, fa com a mínim dues dècades que per cada trajecte en metro, tren o bus se’n fan dos en cotxe o moto.

El transport públic domina el vehicle privat en els desplaçaments amb Barcelona com a origen o destí, però la situació es capgira entre els municipis de la resta de l’Àrea Metropolitana, amb 1,1 milions de trajectes diaris en cotxe i similars, per 456.800 en bus o tren.

El sector es debat entre fer “polítiques valentes” per impulsar la mobilitat sostenible i defensar la “llibertat” d’anar en cotxe. L’edició del 2023 de l’enquesta reflecteix que un 51,1% dels desplaçaments al Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona (SIMMB), l’àmbit de planificació de l’ATM, es van fer amb mobilitat activa (caminant, en bicicleta, patinet elèctric i d’altres). El 32,5% es van fer amb vehicle privat, i el 16,4% amb transport públic, és a dir, la meitat.

Deixant de banda la mobilitat activa, l’any passat 2 de cada 3 desplaçaments es van fer en cotxe, i el viatge restant, en bus, tren o metro. El pes d’un mode i l'altre ha estat estable en les últimes dues dècades: des del 2004, la quota del transport públic ha oscil·lat sempre entre el 32 i el 38%, excepte en el període pandèmic, quan va arribar a baixar fins al 25%.

Evolució % repartiment modal al conjunt de l'ATM Barcelona (2004-2023)

Durant els mesos posteriors el març del 2020, les restriccions en la mobilitat van impactar més en els transports col·lectius. Tant és així que dos anys després de l’esclat de la Covid-19, la mobilitat privada gairebé ja havia tornat a nivells pre-pandèmics, però el transport públic continuava significativament per sota de les xifres del 2019, segons dades de les entrades i sortides de l'anell 1 de l'àrea metropolitana proporcionades per Trànsit, i de validacions de títols de transport públic de l’ATM.

Ara, segons l’enquesta EMEF de l’ATM, els nivells ja s’han recuperat en tots dos àmbits, amb un lleu descens del vehicle privat respecte al 2019, però ampliant el focus i mirant l’evolució més a llarg termini, tant un mode de transport com l’altre han pujat, mantenint així proporcions similars.

Les xifres de desplaçaments en vehicle privat

Fa 20 anys, es feien 2,6 milions de desplaçaments al dia en cotxe i moto, cosa que va créixer fins als 3,1 milions deu anys després, i es va situar en els 3,3 milions el 2023. Amb tot, en un context de creixement poblacional, la tendència a l’alça no va en detriment de la mobilitat privada. El 2004, el cotxe i la moto van representar 4,7 milions de desplaçaments al dia, una xifra que es va elevar fins als 6,1 milions deu anys després, i que va arribar prop dels 6,6 milions l’any passat.

Destaca especialment el fet que el transport públic és el més popular tant en els desplaçaments amb origen i destinació dins de Barcelona (duplica el vehicle privat) com en els viatges entre la resta de l’AMB i la capital (per una distància més estreta). Amb tot, el pes d’uns i altres canvia en els trajectes que comencen i acaben a l’Àrea Metropolitana però sense passar per la principal ciutat catalana: 1.114.900 es fan amb mobilitat privada i 456.800, amb la pública.

% repartiment modal, segons l'àmbit de l'ATM Barcelona (2023)

Entre Barcelona i la resta de la Regió Metropolitana de Barcelona (RMB), un territori que inclou capitals com Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Sabadell o Mataró, les dues opcions estan equilibrades, però entre aquests municipis i els que sí que formen part de l’Àrea Metropolitana descartant la capital, com ara L’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Sant Cugat del Vallès o Sant Boi de Llobregat, el vehicle privat suma 486.600 trajectes diaris, i el públic, 116.700. A més, els desplaçaments en cotxe només entre municipis que queden fora de l’AMB pràcticament multipliquen per deu els viatges en mobilitat pública.