L'arribada de l'estiu coincideix amb la celebració de Sant Joan. I aquesta festa popular ve implícitament acompanyada de les fogueres, els petards i la típica i deliciosa coca de Sant Joan. Típica, tradicional o moderna. La qüestió és que és un element indispensable per celebrar la revetlla durant la nit més curta de l'any.
Ens la mengem de tota mena, farcida, amb pinyons, amb xocolata o traient-li les fruites confitades, però... sabem d'on ve el costum de comprar i menjar-se una coca per Sant Joan? És una tradició molt arrelada a la nostra societat i que ha traspassat de generació en generació.
I és que anteriorment les coques de Sant Joan tenien formes circulars, normalment amb un forat al mig, que commemoraven el disc solar. Un disc fet de brioix que servia per celebrar i festejar l'arribada del solstici d'estiu amb la família i amics. Amb el pas dels anys, el disc ha anat evolucionant fins a trobar-se amb l'actual coca, també de brioix.
I els petards, per què es tiren? La tradició pirotècnica de la cultura catalana és causada per la influència àrab que, durant els segles XII i XIII, van fer que la seva afició pels petards s'introduís a la població catalana. El fet de tirar petards aquesta nit concretament també té la seva explicació: durant la revetlla de Sant Joan, i segons les creences, és una de les preferides per fantasmes i esperits, i la població busca espantar-los tirant petards i fent fogueres.
[plantillasantjoan]
Per què mengem coca i tirem petards per Sant Joan?
Dues tradicions molt arrelades a la nostra cultura que són indispensables per celebrar la revetlla i l'arribada de l'estiu

- La coca de Sant Joan i els petards són dues tradicions de la revetlla -
- ND
ARA A PORTADA
-
Illa s'ho juga tot a la carta de l'habitatge i deixa en guaret el finançament Bernat Surroca Albet | Oriol March
-
Illa anuncia una mobilització massiva de sòl per fer més de 200.000 pisos O. March / B. Surroca / Ll. Girona
-
Els socis apressen Illa a actuar ja en habitatge i finançament si vol encarrilar la legislatura Lluís Girona Boffi
-
S'acosta l'hora clau per a Carles Puigdemont: recurs d'empara admès al TC, ordre de detenció activa Oriol March
-
Publicat el 23 de juny de 2022 a les 09:20
Et pot interessar
-
Societat Detecten un brot de xarampió al Garraf en una família antivacunes
-
Societat El temps d'aquest dimecres 8 d'octubre: l'avantsala dels ruixats
-
Societat La patronal de la restauració carrega contra Sanitat pel veto del tabac a les terrasses
-
Societat Més d’un 30% dels joves catalans ha pensat en el suïcidi i un 11% ho ha intentat
-
Societat Els alumnes de Catalunya tenen millors resultats en expressió oral en castellà que en català
-
Societat Així s'ha vist la primera superlluna de l'any des de Catalunya