Primera jornada amb el pla alternatiu de Rodalies: retards, vies alternatives i «impotència»

Carmona lamenta les afectacions i insta els Mossos d'Esquadra a combatre la "xacra" dels robatoris de coure; la policia catalana diu que és responsabilitat d'Adif

L'estació de plaça Catalunya, tancada pels problemes a Rodalies
L'estació de plaça Catalunya, tancada pels problemes a Rodalies | Hugo Fernández
Redacció
13 de maig de 2024, 07:55
Actualitzat: 14 de maig, 9:33h

Els retards, les vies alternatives per arribar a la feina, les queixes i la "impotència" estan marcant la primera jornada amb el pla alternatiu del servei de Rodalies de Catalunya, després de l'avaria provocada pel robatori de cable d'aquest diumenge. El director de Rodalies, Antonio Carmona, ha volgut lamentar públicament les afectacions i ha admès que sent "impotència pels treballadors", tant seus com d'Adif, així com per als ciutadans que han de moure's i no els pot donar servei.

Ho ha dit aquest dilluns en declaracions a Rac1, on ha instat als Mossos d'Esquadra a combatre una "xacra" que provoca afectacions com aquesta i que pateix tothom. Si bé, el director dels Mossos, Pere Ferrer, ha defensat que el primer responsable de la seguretat de la infraestructura ferroviària és Adif, ja que n'és la propietària.

L'R4, L'R3, l'R7 i l'R1 han estat les línies on s'ha implementat el nou pla, però les afectacions s'han produït a la majoria de línies. I és que aquest dilluns, circularan el 33% dels trens del servei habitual en hora punta a l'R4 i la meitat, la resta del dia. A l'R4sud, se circula fins a l'Hospitalet de Llobregat i a l'R1 i l'RG1, fins a Badalona, on es deriven els viatgers al metro. El servei a l'R3 és entre Puigcerdà i Montcada Ripollet, amb dos trens per hora i sentit.

Pel que fa a la resta de línies afectades, a l'R4 Nord, s'insta els viatgers de Manresa, Terrassa i Sabadell a fer servir els Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), i als de Montcada, se'ls encamina a l'R2. Als usuaris de l'R4 Sud se'ls insta a enllaçar amb la línia 1 de Metro i també a la 5 a Cornellà. També s'encamina al Metro els viatgers que amb l'R1 arribin a Badalona, així com els que ho facin amb l'R4 Sud. A l'R3, hi ha servei entre Puigcerdà i Montcada Ripollet, a partir d'allà servei alternatiu per carretera fins a Fabra i Puig, on els viatgers poden continuar amb la línia 1 de Metro. Pel que fa a l'R7, els usuaris poden viatjar fins a Cerdanyola amb l'R4 i des d'allà s'ha establert un servei d'autobusos fins a l'estació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Una altra alternativa és l'autobús Exprés 3.

D'altra banda, l'R8, l'R2 sud, l'R2 Nord, l'R11 i els regionals sud són els únics sense afectacions. A més, els trens Intercity que circulen per ample convencional faran el servei amb doble tracció -per cap i cua- per evitar moviments en buit a l'àmbit de Barcelona. Per tal d'informar els passatgers i encaminar-los, Renfe ha reforçat el personal d'informació i atenció al client a les estacions. Així, s'han sol·licitat 46 nous agents de reforç per torn.