Sant Boi de Llobregat desafia Hazte Oír amb un autobús contra l'homofòbia

Un dels busos urbans del municipi llueix missatges que "posen en qüestió el sistema ideològic patriarcial", segons els impulsors de la iniciativa | L'alcaldessa de la ciutat, Lluïsa Moret, defensa la posada en marxa d'una "campanya valenta que no genera ni odi ni discriminació, sinó igualtat"

Publicat el 27 de març de 2017 a les 10:05
Combatre el discurs homofòbia amb les seves mateixes armes. Aquest és l'objectiu que s'ha marcat l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat per contrarestar els "missatges d'odi", que segons el consistori, han difós campanyes com la de l'associació ultraconservadora Hazte Oír. L'alcaldessa de la ciutat, Lluïsa Moret, ha presentat aquest matí un autobús contra l'homofòbia que pretén "posar en qüestió el sistema ideològic patriarcal que ens ha imposat només una identitat de gènere".

Davant una de les parades de bus del municipi, Moret ha lluït el triple missatge de la campanya, que "utilitza imatges provocadores i valentes per fomentar la reflexió entre els ciutadans". Els promotors de la iniciativa, de la cooperativa Apòstrof, han agafat tres frases fetes per "donar-los un nou sentit que les alliberi de les seves connotacions habituals", segons l'alcaldessa. Són "carn o peix", "pit o cuixa" i "blau o rosa"; tres comentaris "binaris, de blanc o negre, que no reflecteixen la ciutat amb tots els colors que nosaltres defensem", en paraules de Moret.

Un dels busos urbans de Sant Boi ha incorporat els tres missatges a la carrosseria. L'Ajuntament ha col·locat tres vinils repartits entre els laterals del vehicle i la part del darrere. "Quan planificàvem la campanya pensàvem quines eren les millors eines per fer-la córrer i vam entendre que els autobusos eren un bon instrument per projectar un determinat missatge", ha apuntat l'alcaldessa. Només un dels deu autocars urbans de la ciutat llueix els cartells, però des de l'Ajuntament asseguren que "serà molt visible perquè volta molt".

La campanya, que el consistori ha batejat amb el nom Sant Boi és diversa, consta de dos eixos. Per una banda, la difusió, a través del bus urbà, dels tres missatges dissenyats i, de l'altra, l'elaboració d'un pla local que revisi els protocols d'atenció de l'administració "per incloure la perspectiva del col·lectiu LGTBI". Aquesta segona part de la iniciativa també contempla una fase de diagnòstic per analitzar, a través d'una enquesta, l'opinió que tenen els veïns de Sant Boi de Llobregat sobre la situació de les persones lesbianes, gais, transexuals, bisexuals i intersexuals.
 

L'alcaldessa de Sant Boi de Llobregat, Lluïsa Moret, ha presentat la campanya al costat de Laura Solís, tinent d'alcalde d'Igualtat i Drets Socials. Foto: Jordi de Planell


Una campanya que "ve de lluny"

Moret ha assegurat que la campanya no és una "resposta directa" al missatge transfòbic que va posar en circulació, també a través d'un autocar, l'associació Hazte Oír. El missatge del grup ultraconservador va generar una gran controvèrsia i va obligar l'entitat a traslladar el vehicle a Nova York. L'alcaldessa explica que l'objectiu de la campanya de Sant Boi és "fer voltar uns eslògans que no generin ni odi ni discriminació, sinó igualtat", però insisteix que la van començar a planificar tres mesos enrere, abans de la polèmica oberta per Hazte Oír.

L'objectiu del consistori és "construir una ciutat amb tots els colors de la diversitat i lliure de LGTBfòbia", en paraules de l'alcaldessa, que ha reconegut la seva "satisfacció" per ser el primer ajuntament de Catalunya que posa en marxa una iniciativa d'aquestes característiques. La campanya es desenvoluparà al llarg de tot el mes d'abril i els resultats de l'enquesta es començaran a recollir abans de l'estiu. La fita de Moret és tenir a punt el pla local abans d'acabar l'any.

Els passatgers, escèptics

Entre els passatgers i els usuaris del transport públic de Sant Boi es respirava un cert escepticisme. Just al costat d'on tenia lloc la presentació de l'autocar hi ha el bar de l'estació de tren, un local molt concorregut a primera hora del matí. Alguns dels clients no acaben d'entendre què s'estava donant a conèixer i d'altres preguntaven als mitjans de comunicació si per allà hi havia de passar Mariano Rajoy, que aquest cap de setmana va assistir al congrés del PP català i que demà torna a Barcelona.

"Això em sembla una tonteria més d'aquestes que fan els polítics", deixava anar, entre molest i encuriosit, un dels vianants que s'ha acostat a les càmeres per veure què generava tanta expectació. Però les cares de sorpresa més sinceres les han lluït els passatgers de l'autobús, que ni tan sols s'havien fixat en el missatge de la campanya. "Però si em pensava que era un anunci de pollastres!", s'excusava una de les usuàries que baixaven del vehicle, en referència al vinil amb l'eslògan "Pit o cuixa", que va acompanyat de la fotografia de dues gallines.

El temps per captar imatges del vehicle i les sensacions dels passatgers ha estat molt limitat. L'autobús estava en ruta i s'ha parat davant dels periodistes només durant un minut. "No poden fer esperar els veïns", s'excusava l'alcaldessa davant la mirada desesperada de càmeres i fotògrafs. La vintena de periodistes s'ha dissipat tan ràpid com el bus, que ha fet acte de presència a la concorreguda roda de premsa amb un pit stop de tot just 60 segons.
 

El bus llueix tres vinils: un a cada lateral i un altra a la part del darrere del vehicle. Foto: Jordi de Planell