La Unió Europea valora prohibir conduir de nit alguns conductors

La mesura busca millorar la seguretat viària i reduir el nombre d'accidents entre un col·lectiu especialment vulnerable durant les hores nocturnes

  • Una persona al volant d'un cotxe
Publicat el 28 d’octubre de 2024 a les 20:21

La Unió Europea fa mesos que es planteja la prohibició de conduir a la nit per a les persones que acaben de treure's el carnet. En aquest sentit, s'estan debatent modificacions profundes com aquesta a les legislacions de trànsit dels estats membres. Així és perquè les estadístiques mostren que gairebé el 20% dels sinistres on hi ha conductors novells involucrats tenen lloc a les hores nocturnes. 

És una mesura que també està valorant la Direcció General de Tràfic (DGT), que canviaria radicalment l'hàbit de conduir dels més joves, sobretot d'aquells que agafen el cotxe a la nit després de consumir alcohol o drogues. Una acció temerària que pot provocar conseqüències mortals. A part, per aprovar la proposta també es té en compte que a la nit és quan hi ha una visibilitat més baixa i apareix la fatiga, aspectes que dificulten la conducció. Aquesta norma establirà una mena de toc de queda pels conductors novells. En aquest sentit, entre les dotze de la nit i les sis de la matinada no podran circular per les carreteres.

La DGT podria valorar ampliar aquestes restriccions a altres col·lectius vulnerables. Seria el cas de les persones grans o aquells amb estats mèdics que podrien afectar la seva capacitat de reacció a la conducció nocturna. De totes maneres, encara no s'ha definit a partir de quina edat una persona jove deixa d'estar inclosa en aquesta mesura. No obstant això, s'estima que la prohibició estigui activa durant els primers anys. En definitiva, podríem dir que és una modificació que està sobre la taula, però encara no hi ha data establerta perquè entri en vigor.

No només hi ha plantejada aquesta proposta dins del marc de la Unió Europea. També hi ha la intenció de crear un carnet digital únic que sigui vàlid a tots els estats membres. Alguns països ja han implementat l'obligatorietat d'aquest permís de conducció, però és necessari que s'apliqui a tot arreu. En aquest sentit, l'objectiu és facilitar la mobilitat amb el cotxe entre països. A més, també es busca unificar les sancions. És a dir, si tu infringeixes una norma a un país de la UE, tot i no ser el teu lloc de residència, no quedaràs impune de pagar la multa o infracció establerta.