El 2n d'ESO de l'Institut Francesc Ribalta i l'AMISOL

L’alumnat de 2n d’ESO de l’Institut ha portat a terme el Projecte FAIG durant el 3r trimestre d’aquest curs en l'assignatura de Projectes Interdisciplinaris i l’ha fet significatiu a l’associació AMISOL

Redacció
11 de juliol de 2024, 08:28
L'alumnat intercanviant opinions respecte el seu projecte i l encaix a les necessitats de l AMISOL
L'alumnat intercanviant opinions respecte el seu projecte i l encaix a les necessitats de l AMISOL

El treball per projectes ajuda l’alumnat a aprendre a aprendre, els motiva a descobrir i, el més important, afavoreix un aprenentatge significatiu que culmina en una presentació o
un producte real.
Ha estat una experiència enriquidora i innovadora per a l'alumnat. El projecte tenia com a repte ajudar a resoldre un desafiament social plantejat per una entitat solsonina i alhora assolir competències "maker", tot potenciant la creativitat i les propostes innovadores.

L'alumnat de 2n d'ESO, quan va anar al Camp d'Aprenentatge de Barcelona, va visitar l'Ateneu de Fabricació de Gràcia, un espai públic dedicat a la formació i la creació de projectes de fabricació digital. L’Ateneu de Fabricació de Gràcia està especialitzat en noves tecnologies i en la fabricació digital i dona suport a projectes pedagògics i d’innovació social impulsats per la ciutadania, amb la missió de divulgar la creativitat i la innovació a través de projectes de desenvolupament sociotecnològic. Aquesta visita va servir per a introduir el projecte i inspirar els alumnes en les possibilitats del disseny i la fabricació digital.

l alumnat inercanviant.....2
 

Havent tornat de Barcelona, l’alumnat va contactar amb l'associació AMISOL i fou aquesta la que va presentar les necessitats dels seus usuaris a l’alumnat de 2n d’ESO, destacant diversos desafiaments, com ara:

  • Les dificultats de les persones amb una mà inhabilitada per a muntar tiradors extractors de cuina.
  • La necessitat d'un sistema per a comptar fàcilment els tiradors muntats de 5 en 5.
  • Un sistema per a subjectar espongetes amb paper de vidre per tal d’evitar llimar- se els dits.
  • Un identificador resistent per a les motxilles dels jugadors de futbol sala.

A partir d'aquestes necessitats, l'alumnat va treballar com pensar solucions, dissenyar-les en 3D i construir-les utilitzant les impressores 3D del centre. Aquest procés va incloure diverses etapes de prova i d’error fins a aconseguir objectes útils per a resoldre les necessitats detectades.

2 alumnes de 2n d ESO vetllant per la impressió del seu disseny
2 alumnes de 2n d ESO vetllant per la impressió del seu disseny

Un cop finalitzada la creació dels objectes, l'alumnat va elaborar una memòria del projecte i va presentar les seves solucions als representants d'AMISOL, que van venir a veure les exposicions orals i a conèixer els objectes creats. Molts d'aquests objectes van funcionar a la perfecció i van resoldre les necessitats presentades, tals com els muntadors de tiradors, l’identificador, el subjectador d’espongetes…

Com a cloenda del projecte, cal dir que ha estat un exercici productiu i significatiu, ben acollit per part de l’associació AMISOL i molt motivador per a l’aprenentatge de l’alumnat, perquè es posa en evidència el resultat del saber i de les pràctiques de les classes en la realitat quotidiana. Es preveu continuar-lo en els propers cursos per tal de seguir desenvolupant la creativitat i les competències "maker" de l'alumnat, i alhora fer significatius els aprenentatges acadèmics amb l’entorn i la praxi quotidiana.