Generalment, la tasca docent és un pèl ingrata donat que no tenim resultats imminents i, quan n’hi ha, ens queden molt llunyans en el temps i en l’espai, perquè l’alumnat ja és fora del centre, han acabat estudis i els resultats no es veuen globalment sinó més aviat individualment. En canvi, enguany, a l’Institut ens han arribat aviat, i és així com la Lídia Fernàndez i el Denís Ferrer ens expliquen els premis que han rebut com a fruit de la seva trajectòria a l’Institut Francesc Ribalta.
Distinció que atorga el govern de la Generalitat als estudiants amb una nota igual o superior a 9 en la fase general de les PAU, Lídia Fernàndez i Premi DENSO a Denís Ferrer, que atorga l’EPSEM (Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa )
Denís Ferrer i Sáez. Va estudiar ESO i batxillerat a l’Institut Francesc Ribalta fins al curs 2023-24. Actualment és estudiant de 1r d’Enginyeries Industrials de l'EPSEM (Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa), centre que pertany a la Universitat Politècnica de Barcelona.
El passat 28 de novembre del 2024 al Teatre Kursaal va tenir lloc el lliurament de premis DENSO als millors expedients acadèmics, creat per L'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM). En el seu cas, va ser premiat per ser un dels dos millors expedients de les Proves d’Accés a la Universitat (la Selectivitat) matriculats a totes les assignatures de Q1 del curs 2024/25.
L'empresa DENSO va signar un conveni mitjançant el qual es compromet a atorgar vuit premis de 1.000€ cadascun als millors expedients acadèmics. L’empresa DENSO és un proveïdor automotriu, és el segon més gran proveïdor mundial de peces i sistemes del sector del motor.
En Denís va rebre aquest premi i ens explica que el lliurament va ser molt bonic. “Vaig tenir l'oportunitat de participar en l'acte de graduació dels estudiants que cursaven l'últim any de carrera, rebre el premi al millor expedient de batxillerat dels nous estudiants de la universitat i poder fer-me una foto final amb tots els alumnes que van participar en aquest acte. Va ser un espectacle on cada detall estava pensat al mil·límetre i on deixaven clara la intenció de felicitar i fer sentir importants aquella gent que es graduava i guanyava algun premi.
Com t'has sentit en ser nominat per al premi?
Al principi em costava creure el que veia, però de mica en mica aquest sentiment de sorpresa es va transformar en alegria i orgull, en pensar en tot el treball fet durant aquests anys de l’ESO i batxillerat.
Ho consideres un premi al teu treball i esforç durant el batxillerat?
Definitivament sí. El nivell d'estudis d'una universitat com la UPC Manresa és elevat i poder dir que he pogut assolir un premi en aquesta universitat és un reflex de l'esforç i les hores dedicades en els cursos anteriors.
Aconselles als estudiants de batxillerat tenir dedicació, esforç i un munt d'hores invertides per aconseguir el que vas aconseguir?
Els aconsello tenir dedicació, esforç i constància en els seus estudis. Res no és fàcil, però tampoc impossible. Potser invertir un munt d'hores no és beneficiós per a molta gent, però la constància i dedicació mai no poden faltar per assolir els objectius de cadascú
Com t'està anant la universitat?, quin grau estàs fent? T'ha anat bé tenir bona base del batxillerat per al grau universitari?
De moment em trobo còmode i content en la universitat, al cap i a la fi, la universitat no és gaire diferent del batxillerat, només et centres en els estudis que t'agraden i puges una mica el nivell.
Ara mateix estic cursant la fase comuna d'Enginyeries Industrials de l'EPSEM, però el meu objectiu és fer el grau d'Enginyeria Química a partir del tercer any.
Pel que fa al batxillerat, trobo important tenir una bona base de cara als graus universitaris. En el meu cas, el primer trimestre quasi tota la teoria que hem fet a classe ja l'havíem donada al batxillerat i això m'ha ajudat a entendre més ràpidament els continguts per als exàmens. Molts exàmens i treballs eren pràcticament idèntics que els que fèiem al batxillerat, però, a part, aquests coneixements també m'ajuden indirectament a entendre la nova teoria que donem".
Lídia Fernàndez. D’Oliana, va estudiar batxillerat a l’Institut Francesc Ribalta durant els cursos 2022 al 2024 i actualment és estudiant de 1r d’Enginyeria Informàtica a la Universitat de Barcelona. Ha rebut el Premi a les millors notes obtingudes de les PAU 2024, ha estat una dels 914 alumnes de tot Catalunya que han rebut la distinció per tenir un 9 o més.
Enguany, hi ha 914 alumnes dels quals, 538 noies i 376 nois, que han rebut la distinció que atorga el govern de la Generalitat als estudiants amb una nota igual o superior a 9 en la fase general de les PAU. Els distingits han rebut del govern de la Generalitat un diploma acreditatiu.
És una de les millores notes de la selectivitat a Catalunya, sobre 10. Cal tenir present que la Generalitat fa públiques les qualificacions basant-se en la part general, és a dir, sense comptar les proves optatives, que ajuden a apujar nota fins a 14 punts. Per això, les millors notes conegudes són sobre 10 i no sobre 14.
La Lídia va rebre aquest premi i ens explica que va ser una sorpresa rebre el correu, ja que les PAU em van anar bé, però no m’imaginava que tant com per a ser convidada a un acte. Així i tot, em vaig sentir molt agraïda pel reconeixement del meu esforç.
Ho consideres un premi al teu treball i esforç durant el batxillerat?
Sí, tot i que tinc un gran record dels meus dos anys de batxillerat i vaig gaudir molt del procés i l’entorn, és veritat que hi vaig posar un gran esforç i hi vaig dedicar moltes hores. Com solen dir, l’esforç té la recompensa, i aquesta en va ser una.
Aconselles als estudiants de batxillerat tenir dedicació, esforç i un munt d'hores invertides per tal d’aconseguir el que vas asssolir?
Batxillerat és una època de passar-s'ho bé i fer amistats, però això no és excloent d’invertir temps en els estudis. La clau principal és l’organització i tenir clares les teves prioritats. Gestionar bé el temps et pot permetre gaudir de la teva adolescència al mateix temps que assolir els teus objectius i rebre una recompensa per tots els teus esforços.
Per tant, aconsello als estudiants a dedicar-hi temps i donar tot el que puguin, perquè en un futur no es recordaran d’aquells dies que es passaven estudiant, però sí que tindran presents els resultats a l’hora de complir el seu futur professional.
Com t'està anant la universitat? Quin grau estàs fent? T'ha anat bé tenir bona base del batxillerat per al grau universitari?
Actualment, estic bastant contenta amb la meva carrera i la universitat triada.
Estic cursant primer d’Enginyeria Informàtica a la Universitat de Barcelona i haig d’admetre que el primer mes va ser molt dur. Em van venir molts canvis de sobte. Es va ajuntar el fet de viure per primer cop sense els meus pares, el canvi d’un petit poble a una gran ciutat com és Barcelona, també conviure amb gent externa a la meva família, tot i que en aquest aspecte he tingut molta sort perquè ho estic fent amb dues amigues meves.
Per si el cop de realitat de la sobtada vida adulta no fos poc, en certes assignatures amb matèria totalment nova per a mi, semblava que tots els meus companys sabessin resoldre tot el que es proposava amb els ulls tancats, mentre que jo no sabia ni per on començar.
Semblarà exagerat, però hi va haver unes setmanes que no podia dormir de l’angoixa. Era una sensació totalment nova per mi, no estava acostumada a experimentar resultats acadèmics negatius tot i esforçar-me i dedicar-hi hores. Va ser una època en què em vaig replantejar si realment aquella carrera era per a mi.
Però, com sol dir la meva mare, el temps ho cura tot. Amb el pas del temps, l’esforç i les hores de dedicació em vaig adonar que realment m’agradava el que estava fent. Certes coses em resultaven difícils, però en gaudia. També vaig començar a veure els resultats del meu esforç, fet que m’és molt encoratjador per a seguir endavant.
M’ha anat molt bé tenir bona base del batxillerat, sobretot de matemàtiques, ja que m’ha afluixat el pes d’assignatures com càlcul i àlgebra, per així poder-me centrar en les assignatures noves.
Felicitem, també, les respectives famílies i el professorat que els han acompanyat i guiat en aquest emocionant camí d’èxit i els desitgem molts èxits en la nova etapa universitària dels graus d´Enginyeria Química i d’Enginyeria Informàtica.
Endavant, alumnes de l’Institut Francesc Ribalta de Solsona, seguiu l’exemple del Denís i la Lídia i aconseguiu els vostres somnis!