Facebook explicarà les fotos a les persones amb problemes de visió

Mitjançant sistemes d'intel·ligència artificial i reconeixement d'objectes, descriurà les imatges que s'hi publiquin als usuaris amb lectors de pantalla

Publicat el 05 d’abril de 2016 a les 10:55
Facebook ha fet pública una novetat anomenada "Automatic alternative text" o text alternatiu automàtic, que fa ús de la intel·ligència artificial amb una xarxa neuronal artificial entrenada a partir de milions d'exemples. Així, és capaç de reconèixer objectes que apareixen en una imatge i preparar una descripció en text. A partir de lectors de pantalla -que prèviament només podien indicar que hi havia una imatge però no el seu contingut-, els usuaris cecs o amb problemes severs de visió escoltaran aquesta descripció.

La funcionalitat començarà a aplicar-se només en anglès, en la versió per a mòbils d'Apple, i pels usuaris dels Estats Units, el Regne Unit, Canadà, Austràlia i Nova Zelanda, però la companyia preveu ampliar-ho a noves plataformes (Android, bàsicament), idiomes i països aviat.

[vimeo]161529744[/vimeo]

Aquesta és una aposta seriosa per l'accessibilitat, i Facebook ha d'estar força segur del seu sistema de reconeixement d'objectes, malgrat que de moment es limita a dir que la imatge pot incloure una sèrie d'elements, enumerant-los, com ara "tres persones", "somrient", "cel", "aigua", "menjar" o "arbre", entre moltes d'altres. Una novetat que demostra que les aplicacions de les noves tecnologies -o que s'estan començant a aplicar en mercats globals, com la intel·ligència artificial- van més enllà de l'oci o de determinats mercats i també poden ajudar a persones que fins ara tenien més problemes a l'hora d'utilitzar certes tecnologies.

Amb tot, també cal veure-hi les aplicacions per a l'evolució de la pròpia xarxa social: el reconeixement del què apareix en fotografies o vídeos pot servir no només per categoritzar-los i fer-los accessibles a cerques per part de qualsevol usuari sinó també a l'hora de censurar-los (per drets d'autor o contingut no permès), per a seguir l'evolució del contingut que els usuaris creen o per conèixer millor les nostres preferències basant-se en què apareix en imatges i vídeos que veiem. De ben segur que no tot és altruisme, però si això serveix i hi ha transparència en com s'utilitza pot resultar en un augment de la qualitat a l'hora de discernir entre el contingut que hi ha a les xarxes socials, que ja fa temps que és molt superior al que un usuari pot seguir o filtrar amb facilitat.