Guerra per la ciberdefensa de Catalunya

Ciutadans tomba temporalment la creació de l'Agència de Ciberseguretat

Publicat el 01 de juny de 2017 a les 12:00

Inés Arrimadas al Parlament Foto: Adrià Costa


La ciberseguretat pública brilla per la seva absència a Catalunya i continuarà així com a mínim un parell de mesos. Ahir el grup de Ciutadans al Parlament va evitar que s'aprovés la creació de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya, un organisme que la comunitat de seguretat informàtica catalana espera amb candeletes per poder començar a operar amb eficiència.

Ahir al matí Jordi Puigneró, secretari per a la Governança de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, denunciava des del seu compte de Twitter: "ÚLTIMA HORA: Cs intenta frenar la creació de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya i l'envia al Consell de Garanties Estatutàries".
Aquest Consell és l'encarregat de decidir si una llei acompleix les competències que contempla l'Estatut de Catalunya. El dictamen es coneixerà d'aquí un mes. Si el resultat fos positiu, caldria esperar unes setmanes més per encabir a l'agenda del Parlament l'aprovació definitiva de l'Agència de Ciberseguretat.

Fonts de Ciutadans consultades per NacióDigital asseguren que estan molestos perquè "totes les esmenes que hem presentat a l'Agència han estat refusades" i per això han decidit apel·lar al Consell de Garanties Estatutàries donat que, diuen, "la Generalitat té competències per protegir les seves xarxes, però no per muntar un CNI (Centre Nacional d'Intel.ligència) amb capacitat d'intervenir les xarxes sense control judicial".

Un servei públic de ciberseguretat

A més, afirmen des de Ciutadans, l'Agència "s'atribueix competències no contemplades a l'Estatut, com actuar en cas de ciberatac". L'avantprojecte de llei dona efectivament com a principal raó de la creació de l'Agència com a "servei públic de ciberseguretat" els ciberatacs, que "s'han incrementat exponencialment".

Segons l'avantprojecte, aquesta situació "fa necessari assumir una actuació decidida per a la protecció de la informació, infraestructures i interessos de la Generalitat i de les persones i institucions públiques i privades". El text destaca especialment la "complexitat dels ciberatacs" que estan patint les infraestructures i serveis bàsics del país.

El text de l'avantprojecte no parla obertament d'assumir funcions de defensa, com critica Ciutadans, però sí de "la necessitat d'investigar els ciberatacs", la "implantació de mesures de protecció", la "coordinació amb els proveïdors privats" i la creació d'un Equip de Resposta a Incidents que "gestioni els incidents que afectin el territori".

És això contraatacar? El Consell de Garanties Estatutàries ho haurà de dirimir. En una nota de premsa, Ciutadans critica també que "amb aquest nou organisme el Govern pretén hackejar les dades dels catalans, aconseguir les seves dades privades i aïllar-los fins en la seva seguretat".

Adéu, CESICAT

En preguntar-los a què es refereixen amb aquestes acusacions, poc acurades tècnicament donat que una Agència de Ciberseguretat no té res a veure amb gestió de dades, Ciutadans ens remeten als passats "escàndols de polítics i funcionaris", concretament a la filtració que el 2013 va desvetllar que el CESICAT espiava periodistes i activistes.

Malauradament, la monitorització governamental de la ciutadania més crítica, especialment activistes i periodistes, és avui massa habitual, amb empreses com Hacking Team que venen programes per a l'espionatge a governs de tot el món.

L'avantprojecte de llei marca que el CESICAT deixarà d'existir quan l'Agència entri en funcionament. La raó és que, per la seva forma jurídica, el CESICAT "no pot exercir les funcions ni prestar el servei públic de ciberseguretat" que vol donar l'Agència. El que no s'especifica és si funcions com la monitorització entraran en el traspàs, per molt que Ciutadans ho doni per segur, no ha aportat documentació ni denúncies al respecte.

Mentrestant, just el mateix dia que avortaven la creació de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya, La información de León anunciava el naixement de l'enèssim organisme de ciberseguretat espanyol, l'Observatorio Europeo de Ciberseguredad. Farcit de subvencions europees i espanyoles i dins el clúster Asociación Innovadora en Ciberseguridad y Tecnologías Avanzadas. La creació d'organismes públics i semi-privats dedicats a la ciberseguretat a Espanya està tenint un creixement brutal els darrers anys. Al seu costat, la soledat i mala fama del CESICAT fan venir ganes de plorar.