Aquests tres aliments s'encareixen més d'un 300% en arribar als supermercats

De l’origen als punts de venda, productes com les llimones multipliquen el seu preu de forma exagerada

Una imatge d'un llimoner, un dels productes que més s'encareix
Una imatge d'un llimoner, un dels productes que més s'encareix
22 de febrer de 2025, 08:24
Actualitzat: 8:24h

Els preus de certs aliments experimenten increments significatius des del camp fins als supermercats, arribant a superar el 300% en alguns casos. Aquesta situació afecta tant els productors com els consumidors, generant preocupació en ambdós sectors.

La diferència entre el preu que es paga als agricultors per certs aliments bàsics i el preu que els consumidors abonen als supermercats pot ser sorprenentment elevada. Segons un estudi recent de FACUA-Consumidors en Acció, alguns aliments s'encareixen en un 300% en el seu preu des de l'origen fins al punt de venda.

Aquesta disparitat posa de manifest les tensions existents en la cadena de subministrament alimentari i planteja qüestions sobre la distribució dels beneficis i la transparència dels preus.

Aliments amb increments més destacats

Entre els aliments que han registrat els increments més pronunciats en el seu preu es troben els següents:

  • Llimones: Els agricultors reben aproximadament 0,30 euros per quilogram de llimones, mentre que als supermercats aquest mateix producte es ven a una mitjana de 2,05 euros per quilogram, la qual cosa representa un increment de preu del 583%.
  • Cebes: El preu en origen de les cebes és de 0,27 euros per quilogram. No obstant això, als punts de venda al detall, els consumidors paguen al voltant d'1,44 euros per quilogram, suposant un increment de preu del 433%.
  • Cigrons: Els productors de cigrons reben uns 0,53 euros per quilogram, però aquest llegum arriba als prestatges dels supermercats a un preu mitjà de 2,12 euros per quilogram, el que implica un increment de preu del 300%.

Factors que hi contribueixen i l'impacte

Diversos elements influeixen en aquestes diferències de preu al llarg de la cadena de subministrament:

  • Costos de transport i logística: Les despeses associades al transport dels productes des del lloc de producció fins als punts de venda poden augmentar significativament el preu final.
  • Processament i emmagatzematge: Alguns aliments requereixen processos addicionals de transformació o condicions especials d'emmagatzematge, la qual cosa incrementa els costos.
  • Intermediaris: La presència de múltiples intermediaris entre el productor i el consumidor final pot afegir marges addicionals al preu dels productes.

Aquest increment de preus als aliments té repercussions tant per als productors com per als consumidors. En el sector de la producció, malgrat el 300% d'increment de preus, els agricultors sovint reben una compensació mínima pel seu treball, la qual cosa pot posar en risc la viabilitat de les seves explotacions. I, en l'altra banda es troba el consumidor: els preus més alts als supermercats afecten el pressupost de les llars, especialment en el cas de famílies amb ingressos més baixos, limitant l'accés a aliments bàsics.

Les mesures que es podrien implementar

La significativa diferència entre els preus en origen i els preus al consumidor de certs aliments posa de manifest la necessitat d'una major transparència en la cadena de subministrament alimentari. Implementar mesures com el doble etiquetatge, que indiqui preu pagat al productor i preu de venda al públic, podria ajudar els consumidors a comprendre millor la formació dels preus i fomentar pràctiques comercials més justes.

A més, una revisió dels marges comercials i una reducció dels intermediaris podrien contribuir a una distribució més equitativa dels beneficis al llarg de la cadena alimentària.