El comitè d'empresa de Núria anirà als tribunals per les cabines del cremallera

Tot i això espera que el nou Govern resolgui una qüestió que CiU va dur al Parlament

Arnau Urgell
10 de febrer de 2011
Cabina del cremallera
Cabina del cremallera | CCOO
El comitè d'empresa de Vall de Núria i la secció sindical de CCOO anirà als tribunals per resoldre el tancament de les cabines del cremallera. “Només farem marxa enrere a la decisió si la nova direcció de Ferrocarrils rectifica” ha explica Xavier Formatger, un dels representants dels treballadors.

El conflicte arrenca el 2003 quan FGC va comprar dos automotors GTW 2/6 (el Noufonts i el Bastiments). Els combois reserven un espai molt petit pels conductors que no queda aïllat dels viatgers. Al llarg d'aquests vuit anys els treballadors han intentat sense èxit que es tanquin complint la normativa europea en matèria ferroviària (UIC 651).

“No reclamem cap privilegi” recalca Formatgers, “tant sols que es compleixi la normativa i que poguem treballar amb seguretat” afegeix. En aquest sentit recorda que poden arribar a dur 200 passatgers en condicions meteorològiques adverses. Pels representants dels treballadors el fet de no estar aïllats dels passatgers és un problema ja que el xivarri els dificulta la concentració i el fet de rebre les indicacions dels centres de control i caps d'estació o els senyals acústics dels trens. A més, es queixen que afecta la visió nocturna pel reflex de la llum de la zona de passatgers i que tenen un habitacle molt petit.

Confiança en el Govern però sense contactes amb la nova direcció

La situació fa vuit anys que s'arrossega i fins i tot ha arribat al Parlament i a Inspecció de Treball. Aquest organisme va proposar una multa de vora 25.000 euros que va quedar en no res per un defecte de forma. Després el Centre de Salut en el Treball va instar a l'empresa proposés una reforma seguint la normativa europea però, segons els treballadors, la solució no millorava la situació actual. Tot plegat, en una situació de cert buit legal ja que la Llei ferroviària catalana –a diferència de l'espanyola- no obliga a comblir la normativa UIC 651.

En aquest context de bloqueig el comitè d'empresa es planteja anar als tribunals. Tot i això, confia en la nova direcció de Ferrocarrils i el nou Govern. “L'Eudald Casadesús –ara delegat del Govern- manté el compromís de solucionar-ho” recorda Formatger. Tanmateix, en la primera primera visita d'Enric Ticó, el nou president de FGC, a Núria, no hi va haver cap contacte. “Ningú ens el va presentar” lamenta el representant dels treballadors.

Grup a favor del tancament de les cabines del cremallera al Facebook
 


Un dels dos combois causants de la polèmica. Foto: Bernat Borràs