Durant la campanya electoral de la CUP, vàrem debatre sobre el futur de la Residència de gent gran Sant Bernabé. La residència és, des de sempre, de titularitat municipal. A partir de l'escissió entre Hospital de Salut Catalunya Central-Hospital de Berga i la Residència Sant Bernabé amb l'eliminació de l'organisme autònom, la gestió passa a ser directe de l'Ajuntament des de març del 2023.
La valoració del funcionament durant aquest període de temps ens ha fet replantejar la gestió i el futur de la Residència. Durant aquest temps, hem pogut constatar que l'agilitat requerida per incorporar personal és poc compatible amb els tràmits de l'administració i la capacitat d'un Ajuntament. També similar en el cas de compra de béns i serveis, si ho comparem amb l'empresa privada. Des del juliol del 2023 estem en converses freqüents amb el Departament de Drets Socials i Salut per valorar la possible gestió directa des dels departaments, emparats en l'avantprojecte de l'Agència d'Atenció Integrada Social i Sanitària (AGAISS). La resposta negativa va arribar per escrit el 28 de desembre, tot i que les converses fins al moment ja havien estat en aquesta direcció. Ambdós han estat implicats en buscar la millor solució pel futur de la Residència. La seva confiança en nosaltres s'ha vist reflectida en un augment de cinc places públiques que podem oferir a la gent gran de casa nostra.
Des del Departament sempre han suggerit l'adhesió al Decret 69/2020, de 14 de juliol, d'acreditació, concert social i gestió delegada a la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública (XSSAP). Després d'un debat obert amb la CUP, malgrat no ser inicialment aquest el camí que s'havia plantejat, es reconeix que cal explorar altres vies de gestió. S'ha estat treballant en altres opcions, visitant altres residències (siguin de titularitat municipal, fundacions o privades), comparant sistemes de gestió i el seu resultat sobre l'atenció a la nostra gent gran. Així mateix, hem vetllat pel dia a dia de la residència, estabilitzant moments molt crítics i no deixant mai de cuidar els nostres residents.
Com a Govern de la CUP-ERC hem tingut clar la no privatització de la residència, però cal un canvi de gestió per millorar l'eficiència i l'eficàcia dels recursos, i per equilibrar la balança pressupostària de la residència. Davant d'aquesta situació s'ha creat una comissió d'estudi sobre el futur de la residència formada per l'equip de govern i portaveus, així com una representant de les famílies dels residents, una representant dels treballadors (per ordre d'antiguitat) i un prohom de la societat amb coneixement del tema de residències de gent gran.
Si la negativa de la intervenció es confirmava, com així ha estat, el següent pas és un estudi de viabilitat de la mateixa i començar els tràmits per un canvi de gestió de directe a indirecte. És en aquest punt on ens trobem actualment. L'externalització de la gestió amb delegació a la XSSAP és una de les formes que més podria encaixar, si així es defineix en la comissió d'estudi. És el nostre deure preparar una bona encomana perquè aquesta gestió delegada es faci segons criteris tècnics d'atenció centrada en la persona, i des de l'equip de govern hem de valorar quin pressupost estem disposats o podem pagar per la mateixa. Evidentment de l'estudi de viabilitat se'n derivarà si cal dedicar esforços a rehabilitar l'espai a on estem o ens cal pensar en un altre edifici més gran, tal com es va plantejar en el darrer ple de l'11 de gener.
Hi ha molta feina a fer, però s'han començat a fer passos en ferm i en una direcció molt clara perquè la residència continuï essent competència de l'Ajuntament, amb una gestió delegada i vetllant per un servei de qualitat.
La valoració del funcionament durant aquest període de temps ens ha fet replantejar la gestió i el futur de la Residència. Durant aquest temps, hem pogut constatar que l'agilitat requerida per incorporar personal és poc compatible amb els tràmits de l'administració i la capacitat d'un Ajuntament. També similar en el cas de compra de béns i serveis, si ho comparem amb l'empresa privada. Des del juliol del 2023 estem en converses freqüents amb el Departament de Drets Socials i Salut per valorar la possible gestió directa des dels departaments, emparats en l'avantprojecte de l'Agència d'Atenció Integrada Social i Sanitària (AGAISS). La resposta negativa va arribar per escrit el 28 de desembre, tot i que les converses fins al moment ja havien estat en aquesta direcció. Ambdós han estat implicats en buscar la millor solució pel futur de la Residència. La seva confiança en nosaltres s'ha vist reflectida en un augment de cinc places públiques que podem oferir a la gent gran de casa nostra.
Des del Departament sempre han suggerit l'adhesió al Decret 69/2020, de 14 de juliol, d'acreditació, concert social i gestió delegada a la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública (XSSAP). Després d'un debat obert amb la CUP, malgrat no ser inicialment aquest el camí que s'havia plantejat, es reconeix que cal explorar altres vies de gestió. S'ha estat treballant en altres opcions, visitant altres residències (siguin de titularitat municipal, fundacions o privades), comparant sistemes de gestió i el seu resultat sobre l'atenció a la nostra gent gran. Així mateix, hem vetllat pel dia a dia de la residència, estabilitzant moments molt crítics i no deixant mai de cuidar els nostres residents.
Com a Govern de la CUP-ERC hem tingut clar la no privatització de la residència, però cal un canvi de gestió per millorar l'eficiència i l'eficàcia dels recursos, i per equilibrar la balança pressupostària de la residència. Davant d'aquesta situació s'ha creat una comissió d'estudi sobre el futur de la residència formada per l'equip de govern i portaveus, així com una representant de les famílies dels residents, una representant dels treballadors (per ordre d'antiguitat) i un prohom de la societat amb coneixement del tema de residències de gent gran.
Si la negativa de la intervenció es confirmava, com així ha estat, el següent pas és un estudi de viabilitat de la mateixa i començar els tràmits per un canvi de gestió de directe a indirecte. És en aquest punt on ens trobem actualment. L'externalització de la gestió amb delegació a la XSSAP és una de les formes que més podria encaixar, si així es defineix en la comissió d'estudi. És el nostre deure preparar una bona encomana perquè aquesta gestió delegada es faci segons criteris tècnics d'atenció centrada en la persona, i des de l'equip de govern hem de valorar quin pressupost estem disposats o podem pagar per la mateixa. Evidentment de l'estudi de viabilitat se'n derivarà si cal dedicar esforços a rehabilitar l'espai a on estem o ens cal pensar en un altre edifici més gran, tal com es va plantejar en el darrer ple de l'11 de gener.
Hi ha molta feina a fer, però s'han començat a fer passos en ferm i en una direcció molt clara perquè la residència continuï essent competència de l'Ajuntament, amb una gestió delegada i vetllant per un servei de qualitat.