La Banca Mòbil de Catalunya avança en el seu desplegament territorial i, des del mes de desembre, ja presta els seus serveis financers a les comarques de la Catalunya Central. La Delegació del Govern a la vegueria ha presentat avui el sistema a Sagàs, coincidint amb l'estada d'una de les oficines al municipi, a càrrec de CaixaBank i Caixa Enginyers.
"La ciutadania està contenta de poder disposar d’una oficina mòbil per tramitar les operacions bancàries". Aquesta és la conclusió que fa respecte del servei la delegada del Govern a la Catalunya Central, Elia Tortolero, havent pogut conversar amb diferents alcaldes i alcaldesses de la regió que ja gaudeixen del servei. És el cas de la batllessa de Sagàs, Sílvia Triola, que ha posat de manifest que la banca mòbil suposa "una oportunitat per als veïns" a més d'una "mostra d'inclusió" per les facilitats que genera especialment a la gent gran.
El programa dona cobertura a un total de 84 municipis de les comarques del Berguedà, Anoia, Bages, Lluçanès, Moianès, Osona i Solsonès. Entre totes, sumen una població de gairebé 46.000 habitants, prestant el servei a nuclis que van perdre les oficines bancàries fixes i altres que no n'havien tingut mai. El servei permet realitzar els serveis propis d'una oficina bancària: retirar i ingressar diners en efectiu, domiciliar el pagament de rebuts i tributs, consultar moviments i saldo, o obtenir extractes de comptes bancaris, entre altres. A més, l'atenció és personalitzada en la gestió dels comptes i d’altres productes bancaris i financers.
"Avui donem el tret de sortida a la tercera ruta del servei Caixa Enginyers Apropa, que prestarà servei a diversos pobles de la Catalunya Central i ajudarà a combatre una problemàtica creixent: l'exclusió financera a les zones rurals", ha celebrat el director general de Caixa Enginyers, Juanjo Llopis, qui ha recalcat que el servei "contribueix a construir una societat més equilibrada i una economia més resilient, diversa i sostenible". En una línia similar, el director de Banca d'Institucions de CaixaBank a la Catalunya Central, Antoni Noguera, ha destacat que "l'experiència i coneixement per oferir servei en altres províncies és molt beneficiós, perquè les noves rutes que hem incorporat a Catalunya es posen en marxa amb un alt nivell d'atenció i qualitat".
Cal recordar que, des del 2008, a Catalunya han desaparegut gairebé tres de cada quatre oficines bancàries. Segons dades del Banc d’Espanya, fa catorze anys hi havia 8.155 oficines i el 2022 la xifra havia baixat fins a 2.194. Es tracta d'una tendència generalitzada a tot Europa que, en el cas de Catalunya, ha estat més intensa: mentre que a la Unió Europea s'ha reduït en un 41% el nombre d'oficines bancàries, a Catalunya el descens s'eleva fins al 73%. És per aquest motiu que la Generalitat ha apostat per aquest servei d'oficines mòbils equipades amb caixers automàtics i personal qualificat.
El servei es va estrenar el setembre de 2024 a Girona i s'ha expandit a les comarques del Camp de Tarragona i el Penedès, a més d'altres punts de Barcelona, Lleida, l’Alt Pirineu i Aran, les Terres de l'Ebre i la Catalunya Central. "La Banca Mòbil de Catalunya respon a la voluntat del Govern que visquis on visquis, siguis d'on siguis, puguis tenir els mateixos serveis”, subratlla la consellera d!Economia i Finances, Alícia Romero, sobre el sistema.
Els pobles del Berguedà on es disposa de la Banca Mòbil, són: Borredà, Capolat, Castellar de n'Hug, Castellar del Riu, l'Espunyola, Fígols, Gisclareny, Gósol, Montclar, la Nou de Berguedà, Olvan, Sagàs, Saldes, Sant Julià de Cerdanyola, Santa Maria de Merlès, Vallcebre, Vilada, i Viver i Serrateix.