Descobreixen el retrat inèdit d'una dona amagat sota una de les pintures de Picasso

Una anàlisi amb infrarojos mostra una figura femenina misteriosa possiblement plasmada mesos abans que el quadre que la tapa

El retrat fet per Picaso i la imatge infraroja amb la dona sota
El retrat fet per Picaso i la imatge infraroja amb la dona sota | Courtauld Institute of Art
Redacció
10 de febrer de 2025, 22:26

El Courtauld Institute of Art, un institut britànic per a l'ensenyament i la investigació de la història de l'art, ha revelat un retrat inèdit d'una dona misteriosasota una de les pintures del pintor malagueny Pablo Picasso. Mitjançant un sistema de tecnologia d'imatges especialitzada, va prendre imatges de raigs X i infrarojos del Retrat de Mateu Fernández de Soto, amic escultor de Picasso pintat el 1901, i van detectar la pintura alternativa.

A través d'un comunicat, l'institut britànic ha afirmat que aquesta obra és un dels primers exemples del Període Blau de l'artista, considerat un moment decisiu a la seva carrera durant el qual va començar a allunyar-se de les pintures impressionistes acolorides cap a un estil artístic clarament més malenconiós. Ara, una investigació més profunda de la pintura i una anàlisi detallada "podrien revelar més informació" sobre la misteriosa dona, però "no és segur que se'n pugui establir la identitat", explica.

Tot apunta que podria haver estat una model, una amiga o fins i tot una amant que posava per a una de les acolorides imatges impressionistes de Picasso de la vida nocturna parisenca, però també podria haver estat una dona malenconiosa asseguda en un bar. L'estudi recorda que Picasso acostumava a reutilitzar els seus llenços en aquella època perquè no tenia gaires diners i que va adoptar el procés de pintar una obra sobre una altra, resistint-se a blanquejar les imatges antigues a favor de començar una nova figura directament sobre una anterior.

En aquest sentit, el centre ha matisat que és com si el retrat de De Soto sorgís de la figura de la dona de baix a mesura que un estil donava pas a un altre. "Feia temps que sospitàvem que darrere del retrat de De Soto s'amagava una altra pintura, perquè la superfície de l'obra presenta marques i textures reveladores", ha afirmat Barnaby Wright, subdirector de la Galeria Courtauld. "Ara sabem que es tracta de la figura d'una dona. Fins i tot es pot començar a distingir la seva forma només mirant la pintura a simple vista", ha conclòs.