Els teatres catalans celebren la segona millor temporada de la seva història amb prop de tres milions d’espectadors

Anuncien un rècord absolut de recaptació amb gairebé 85 milions d’euros i la recuperació definitiva després de la Covid

Personalitats del sector teatral amb la xifra d'espectadors de la temporada passada
Personalitats del sector teatral amb la xifra d'espectadors de la temporada passada | ACN / Eli Don
Nació
04 de setembre de 2023, 15:07
Actualitzat: 16:21h
L’Associació d’Empreses Productores de Teatre (ADETCA) i els Teatres Públics de Barcelona han anunciat que la temporada 2022-2023 ha aconseguit posicionar-se com la segona millor de la història del teatre català, amb un total de 2.789.751 espectadors. Paral·lelament, s’ha aconseguit el rècord absolut de recaptació amb 84.899.466 euros.

La presidenta de l’associació, Isabel Vidal, ha valorat positivament les xifres, atribuint-les a “la feina ben feta”, amb una “clara recuperació” de la crisi derivada de la Covid. Aquest vespre se celebrarà la 22a edició de la gala "Catalunya aixeca el teló", l’acte que dona el tret de sortida a la temporada teatral catalana i que enguany gira al voltant de la pregunta de què passaria si es prohibís l’humor.

Segons Vidal, els productors, les companyies, els teatres i els mitjans de comunicació han jugat un paper destacat que – juntament amb un pressupost de cultura de la Generalitat, camí del 2% - han permès situar el teatre català com a “model” a estudiar i seguir. També ha destacat la importància de les polítiques públiques de reforç als creadors i empreses, així com una reforma laboral per dignificar els artistes i tècnics.

En la passada temporada es van programar un total de 1.072 espectacles (amb 12.503 funcions) amb una ocupació que es va enfilar fins al 60%, sis punts per sobre de la temporada passada. Unes dades que, ha recordat, s’acosten molt a les assolides la temporada 2011-2012, fins ara, la més multitudinària amb 2.890.713 espectadors.

Pel que fa a la resposta del públic, Vidal assegura que ha estat marcada per un “clar predomini de la dramatúrgia catalana”, que ha permès apropar continguts de “primer nivell”. El 66% de les produccions han estat catalanes. De la totalitat d’espectacles vistos, el 54% han estat d’autors catalans, el 20% de la resta de l’Estat i el 26% estrangeres.

En català s’ha representat en el 43% de les produccions exhibides, davant del 30% de produccions en llengua castellana i el 28% en llengua estrangera. Així doncs, del total d’espectadors de la temporada 2022-2023, un 42% ha vist obres en català. El millor mes teatral ha estat el gener, amb 375.711 espectadors i les propostes més vistes – tenint en compte els espectadors de pagament – han estat Nada es imposible del Mago Pop; Improshow; Grease, el musical; PrettyWoman i La Trena.

Tot i això, Vidal ha deixat clar que “no hi ha una hiperdependència” de cap d’ells en concret, sinó que hi ha “espectacles que marquen temporades”. “A vegades donen èxits i a vegades no, però el nivell de la cartellera es manté i hi ha una gran varietat de produccions grans a teatres grans”, ha afegit.
 

El futur del sector

Tot i els bons resultats, la directora ha deixat clar que també hi ha diversos reptes que haurà d’afrontar el sector, com és el cas, per exemple, de l’arribada de la intel·ligència artificial. D’altra banda, Vidal ha aprofitat el discurs per denunciar “la censura” que veu els treballadors del sector com “instruments al servei de la ideologia”.

“En l’era de la màxima informació és estúpid bloquejar la llibertat de pensament i l’esperit crític a través del fet de suspendre o no programar espectacles”. Finalment, la presidenta de l’ADETCA ha assegurat que es continuarà treballant per millorar les condicions del sistema teatral, amb l’objectiu d’aportar més estabilitat i creixement.