La World Press Photo Foundation ha fet públic aquest dijous els guanyadors del concurs de 2022. 24 fotògrafs de 23 països diferents mostren "històries valentes", en paraules de l'organització, amb temes que van des de la crisi climàtica a moviments pels drets humans, posant el focus en la identitat indígena.
En la categoria estrella, el personal retrat de 'L'escola residencial de Kamloops' (Canadà) fet per Amber Bracken per al The New York Times ha estat escollit Fotografia de l'Any. Bracken, canadenca amb experiència en la comunitat indígena a Amèrica del Nord, immortalitza un figurat cementiri a camp obert dels infants assassinats en el Canadà de la colonització. A la imatge, veiem una filera de creus on, en cadascuna de les quals, penja un vestit vermell en homenatge i record als difunts.
Les escoles residencials van començar a funcionar al segle XIX en el marc d'un procés d'occidentalització i cristianització de la comunitat indígena de la zona. Es treia als infants de casa seva, sovint per la força, i s'acostumava a, un cop eren a l'escola, no deixar-los parlar en la seva llengua. Se'ls tallava els cabells, duien uniformes en lloc de la seva roba tradicional, se'ls donava nous noms cristians i, a més a més, eren objecte d'abús físic i, en alguns casos, també sexual. La presidenta de la Cort Suprema del Canadà, Beverley McLachlin, va afirmar que el país va utilitzar les institucions per a cometre un "genocidi cultural". La Foto de l'Any de la World Press Photo 2022 és un retrat cru i sensible d'una realitat que ja pertany al passat, però que convé no oblidar. Aquesta també, ha estat la primera vegada en aquesta categoria en què no guanya un retrat d'una persona, sinó d'un lloc.
El Reportatge Gràfic de l'Any ha anat per a Matthew Abbott i el seu 'Salvar els boscs amb foc' per a National Geographic/Panos Pictures. En un retrat, també, de la comunitat indígena, Abbot se centra en la pràctica ancestral de la comunitat de calar foc a la terra per a protegir-la de futurs incendis més perillosos i alhora rejovenir-la. El protagonista de la imatge, Conrad Maralngurra, és membre de la comunitat Nawarddeken, una de les propietàries del territori West Arnhem -al nord d'Austràlia-, de més de 10.000 km2.
El jurat també ha premiat 'Distopia amazònica' de Lalo de Almedia per al Folha de São Paulo’/Panos Pictures com a Projecte de Llarg Termini. De Almedia posa el focus en l'explotació que ha patit, i continua patint, la seva de l'Amazones, un 60% de la qual pertany al Brasil. La desforestació, la mineria i l'extracció d'altres recursos com els minerals agafa nova ambranzida amb les polítiques regressives del govern de Jair Bolsonaro.
L'última de les categories destacades, Format Obert, ha reconegut la feina d'Isadora Romera amb el seu 'La sang és una llavor', un recorregut d'històries personals que reflexiona sobre les migracions forçades, el racisme, la colonització i la resultant pèrdua de les llavors, del coneixement ancestral.
[slideflaix]1590[/slideflaix]
Aquí podreu consultar la resta de premiats. L’exposició a Barcelona, organitzada per 18è any per la Fundació Photographic Social Vision, es podrà visitar del 4 de novembre a l’11 de desembre al CCCB, una setmana més de l'habitual.
La foto de l'any de la World Press Photo 2022: denúncia i record del genocidi indígena al Canadà
La guanyadora d'enguany ha estat Amber Bracken, fotògrafa canadenca reconeguda per la seva feina periodística sobre la comunitat indígena a Amèrica del Nord

- La presidenta de la Comissió Europea, Úrsula Von der Leyen, i el president del Consell Europeu, Charles Michel, en una imatge d'arxiu -
- ACN
Ara a portada
Publicat el 07 d’abril de 2022 a les 20:10
Actualitzat el 07 d’abril de 2022 a les 21:57