El jurat de l'onzè Premi Pepe Carvalho ha reconegut Donna Leon com a vencedora del prestigiós guardó en l'edició 2015. L'autora nord-americana, una de les més celebrades i llegides del gènere a nivell internacional, rubrica així un intens lligam literari amb Barcelona i amb Manuel Vázquez Montalbán, que culminarà del tot quan rebi el premi en el marc de la propera edició de BCNegra, prevista del 28 de gener al 6 de febrer de 2016.
Leon és essencialment reconeguda per ser la creadora del comissari Guido Brunetti, un dels personatges més carismàtics de la novel·la negra actual, vitalista i ple de contradiccions, que per sempre restarà lligat a l'aquositat de Venècia, a la pestilència de carrers i canals, i a la decadència dels palaus. El comissari, amant dels plaers de la vida, té un gust gastronòmic refinat, i és bon menjador, tastador de bons vins i de grappa. Amb tots aquests elements, no és gens estrany que l'obra la nord-americana sovint hagi estat relacionada amb la de Vázquez Montalbán, fruit de la connexió evident entre dos personatges tan memorables com Brunetti i Carvalho.
Leon, una autora reconeguda i estimada pels lectors
Donna Leon va néixer a Nova Jersey (EUA) el 1942. Va estudiar a Perusa i a Siena, va treballar com a guia turística a Roma, com a redactora de textos publicitaris a Londres i com a professora d'anglès en diverses escoles nord-americanes d'Europa i d'Àsia. Des del 1981 viu a Venècia, dedicada de ple a les seves dues grans passions: l'òpera i la literatura. Experta en música barroca, és la productora i consultora artística de la companyia d’òpera Il Complesso Barocco, dirigida pel mestre Alan Curtis.
El jurat, format per Jordi Canal, Andreu Martín, Rosa Mora, Daniel Vázquez Sallés, Sergio Vila-Sanjuán i Paco Camarasa, ha destacat de Leon que "malgrat la seva ascendència nord-americana, s'inscriu clarament en la novel·la negra mediterrània", com Manuel Vázquez Montalbán. L'escriptora nord-americana s'afegeix a la llista dels premiats en edicions anteriors: Alicia Giménez Bartlett (2015), Andrea Camilleri (2014), Maj Sjöwall (2013), Petros Màrkaris (2012), Andreu Martín (2011), Ian Rankin (2010), Michael Connelly (2009), P.D. James (2008), Henning Mankell (2007) i Francisco González Ledesma (2006).
L'escriptora nord-americana Donna Leon guanya l'onzè Premi Pepe Carvalho
La creadora del popular comissari Guido Brunetti rebrà el guardó en la propera edició de BCNegra, que tindrà lloc del 28 de gener al 6 de febrer de 2016
ARA A PORTADA
Publicat el 29 d’octubre de 2015 a les 11:05
Actualitzat el 29 d’octubre de 2015 a les 11:07
Et pot interessar
-
Cultura El MNAC manté l'esperança que el jutjat valori «la incapacitat tècnica» d'executar la sentència
-
Cultura El jutjat d’Osca no inicia l’execució forçosa de la sentència de Sixena a l’espera de rebre la sentència del Suprem
-
Cultura «Encara em costa entendre com els pares van posar en risc la vida per canviar realment el món»
-
Cultura Sílvia Orriols, cap de cartell de la Cantada d'Havaneres
-
Cultura «Si s'haguessin deixat les pintures a Sixena ja no existirien»
-
Cultura Pilarín Bayés reconeix haver perdut la Creu de Sant Jordi: «L'última me la van fer pagar»