
CCOO i UGT han presentat aquest dilluns la seva proposta de serveis mínims de transport per la vaga general del proper 29 de setembre. A la proposta que han portat al ministeri de Foment Antonio del Campo, de CCOO, i José Javier Cubillo, d'UGT, demanen que no hi hagi cap vol internacional ni cap tren que no sigui regional. Els sindicalistes han explicat que la proposta que han fet es basa en la que van presentar per la vaga general del 20 de juny del 2002, que va enfrontar al govern de José María Aznar amb els sindicats, però que els tribunals van reconèixer com a vàlida anys després. Per això consideren que és un bon punt de partida per arribar a un acord amb el govern espanyol.
La proposta demana que un mateix recorregut no es pugui dur a terme amb dos mitjans de transport diferents, per tal de garantir el dret a la vaga dels treballadors. Rebutgen el transport de mercaderies en tots els tipus de transport 'excepte els necessaris per garantir la vida, la salut i la seguretat de les persones'. Demanen 'un lloc apropiat' a les administracions públiques perquè els comitès de vaga puguin dur a terme el seguiment i control dels acords sobre serveis mínims i exigeixen a les empreses el 'lliure accés' per poder exercir 'amb garanties les seves funcions'.
Pel que fa al transport aeri, el document presentat garanteix mantenir un vol d'anada i tornada de l'Estat a Melilla, un vol d'anada i tornada entre els aeroports de l'Estat que estiguin separats per més de 500 quilòmetres i un vol d'anada i tornada dels serveis regulars. Pel que fa als vols internacionals, només s''acceptarà' l'arribada dels que hagin sortit el dia abans i no en sortirà cap. A més, cap ruta internacional podrà sobrevolar l'espai aeri de l'Estat i per això haurà de variar el seu pla de vol.
Els trens de llarg recorregut queden suprimits. Pel que fa als trens de rodalies, de les sis a les nou del matí circularà un tren cada mitja hora. De les sis de la tarda a les nou de la nit podrà sortir un tren cada hora a cada línia i sentit.
Es manté la sortida de cinc vaixells en les rutes Barcelona-Palma-Barcelona, Maó-Barcelona-Eivissa, Màlaga-Melilla-Màlaga, Algesires-Ceuta-Algesires i Cadis-Les Palmes-Tenerife-Cadis. A part d'aquestes rutes es mantindran els serveis de Salvament i Seguretat Marítima.
Les línies d'autobusos que depenen de l'administració central i coincideixin amb altres modes transport no sortiran. On aquest transport sigui l'única possibilitat per desplaçar-se es reduirà la freqüència de manera que si diàriament surten d'una a quatre expedicions, en sortirà només una, si en surten de cinc a set, es mantindran dos serveis, i si n'hi ha més de vuit, se'n mantindran tres. Cada expedició només podrà comptar amb un vehicle.
Pel que fa als túnels i les autopistes, els serveis mínims seran d'una persona de guàrdia a cada centre de control per si hi ha accidents i un equip de guàrdia de dos operaris de manteniment per torn a cada centre de treball per actuar si hi ha accidents.
Ara el ministeri de Foment haurà d'analitzar aquesta proposta i arribar a un acord amb els sindicats abans de la vaga general.