Ripoll fa el primer pas per convertir la carretera de les Llosses en polígon industrial

ERC respon a l'aprovació inicial per part de l'equip de govern amb un “no rotund” mentre que el PSC coincideix en què el projecte és innecessari

Arnau Urgell
30 d'abril de 2014
Espai del futur polígon industrial de la C-26
Espai del futur polígon industrial de la C-26 | ElRipollès.info
L'àrea que l'Ajuntament de Ripoll vol convertir en polígon. Foto: ElRipollès.info

L'Ajuntament de Ripoll ha fet el primer pas per convertir la zona de la carretera de les Llosses en un polígon industrial. En el ple d'aquest dimarts va tirar endavant l'aprovació inicial del projecte amb els vots de l'equip de govern de CiU mentre que l'oposició, formada per ERC i PSC, s'hi va oposar. Ara, la proposta es posarà a informació pública i s'iniciarà el període de consultes amb les administracions implicades, entre les quals l'Agència Catalana de l'Aigua.

Xavier Cima, regidor d'Urbanisme, argumenta la necessitat del projecte com una “previsió de futur”. En aquest sentit posa com a exemple el polígon de la Barricona que va adquirir l'empresa osonenca Sodeca. “Quan el sòl va estar a punt l'empresa ja havia apostat per créixer en un altre territori”, explica. Per tot plegat recorda que treballen a mig-llarg termini i recorden que una requalificació com aquesta necessita superar molts tràmits.

El projecte, redactat per l'arquitecte Pere Orri, consisteix en cinc parcel·les de naus a la banda dreta de la carretera en sentit les Llosses. A la banda del riu, per la seva banda, només es reserva una parcel·la per a equipament en el punt més allunyat de Ripoll. També es preveuen dos giratoris –als dos extrems de la proposta- mentre que l'actual C-26 esdevindria el vial del polígon. “L'objectiu és allunyar al màxim les naus del riu i de la mateixa carretera”, assegura el regidor ripollès. D'aquesta manera, el projecte suposaria haver de construir un nou traçat per la C-26 i s'acabarien traslladant les activitats existents –que no es poden regularitzar per estar en sòl rústic- a la banda esquerra una vegada es fes la reparcel·lació de l'espai.

El projecte és, de fet, una vella reivindicació de CiU. Entre el 2009 i el 2010, per exemple, l'aleshores diputat Eudald Casadesús va intentar sense èxit que el Parlament convertís l'espai en una àrea empresarial estratègia. Ja aleshores l'actual alcalde ripollès, Jordi Munell, apostava per l'operació per disposar de major oferta de sòl després de l'adquisició de la Barricona per part de Sodeca.

Tots aquests arguments no convencen a l'oposició. La republicana Teresa Jordà respon amb un “no rotund” a l'aprovació inicial. En aquest sentit l'exalcaldessa considera que no hi ha cap tipus de necessitat i en lamenta l'impacte ambiental. Per altra banda, preveu que l'Agència Catalana de l'Aigua hi posarà molts impediments per la inundabilitat. Cima, en canvi, no hi veu massa dificultats i recorda que només caldrà complir allò que dictamina el Pla especial dels rius Ter i Freser, que l'administració hidràulica ha avalat.

El PSC, per la seva banda, també s'oposa a la requalificació tot i que obre la porta a acceptar-ne alguns plantejaments limitats. En aquest sentit, segons han manifestat a través d'una nota de premsa, recorden que la proposta “no respon a una demanda real” i que ja es disposa de sòl industrial en polígons com Mas d’en Bosch, els Pintors, la Barricona i Rocafiguera. També recorden que a l'entorn comarcal hi ha exemples paradigmátics com el polígon de Niubó de Campdevànol, amb un disseny similar al de la carretera de les Llosses i que ni tan sols s'ha recepcionat. Per tot plegat, i recordant l'oferta a les antigues colònies, reclamen que l'Ajuntament de Ripoll lideri una revisió del  Pla de colònies industrials per adaptar-lo a la situació actual. ERC, per la seva banda, reclama un estudi on es determini tota l'oferta de sòl industrial disponible al municipi per demostrar que no és necessari un nou polígon.

Disposició de les naus del futur polígon de les Llosses