​Satisfacció entre Ajuntaments per l'avenç del projecte constructiu de la variant d'Olot i les Preses

Els alcaldes d'Olot, Vall d'en Bas i les Preses es mostren contents dels passos que està fent Territori en la redacció del projecte

Els tres alcaldes dels Ajuntaments afectats per la variant d'Olot i les Preses
Els tres alcaldes dels Ajuntaments afectats per la variant d'Olot i les Preses | Nació
29 de desembre de 2023, 07:30
Actualitzat: 9:12h
Bona sintonia. Aquest seria el resum de les valoracions dels tres Ajuntaments implicats en la variant d'Olot i les Preses quan s'arriba gairebé a l'equador de la redacció del projecte constructiu de la infraestructura. Els alcaldes d'Olot, les Preses i la Vall d'en Bas coincideixen en el fet que les reunions amb Territori tenen els seus fruits i el Departament els escolta.

"En aquest moment, la relació amb Territori és molt bona de la mateixa manera que ho és amb l'empresa que està redactant el projecte. La veritat és que escolten tot allò que els hem demanat a partir de l'estudi informatiu. Tot avança amb normalitat i esperem que es compleixi el termini i que la Generalitat estigui amb disposició de començar les obres", diu l'alcalde d'Olot, Pep Berga, a NacióGarrotxa.

Per part de les Preses, l'alcalde Albert Danés, coincideix amb Berga i remarca que cal prioritzar fer-ho bé abans que anar de pressa: "Coincidim que hem de fer un bon traçat i el projecte ha de ser perfecte en tots els sentits. Potser cal tardar dos o tres mesos més per redactar el projecte, però que es faci bé. La variant passarà per una zona que ens estimem molt. Valorem molt que tinguin aquesta predisposició de tractar amb afecte tot el traçat".

Des de la Vall d'en Bas, Lluís Amat, també posa en valor la prioritat que Territori va explicar en declaracions a NacióGarrotxa: "Sempre he de recordar que nosaltres no volem aquesta variant. Estem intentant que es minimitzi al màxim. Dit això, em va agradar que el director prioritzi que les coses es facin bé i no ràpid. És una infraestructura que, si al final es fa, és molt seriosa i convé tractar-la molt bé". Amat valora positivament les trobades amb la Generalitat i assegura que s'han sentit escoltats: "Sí que és cert que hi ha hagut converses i ens hem sentit escoltats. Tot i no voler la variant se'ns ha fet cas en moltes coses. Però ara queda perfilar-ho molt i molt bé a cada detall i metre. Si la variant es fa, ha de ser un model a nivell mundial".
 

Particularitats a cada municipi

Cada Ajuntament ha traslladat a Territori certes demandes i compensacions particulars per la construcció de la variant que el Departament ha acceptat, rebutjat o continua estudiant. A la Vall d'en Bas, per exemple, valoren positivament que s'hagi apostat per l'1+1 tal com es demanava o que s'hagi reordenat amb passos soterrats per a vianants i aparcaments la zona del polígon de la Serra, on es connectarà la variant amb el viaducte dels Túnels de Bracons.
 

Imatge de la zona agrícola de Verntallat per on passarà la variant de les Preses. Foto: Martí Albesa


A les Preses, un dels punts que més preocupava era Codella. Segons Danés, Territori ha estat treballant colze a colze amb els veïns i ha recollit les seves preocupacions: "Crec que hem arribat a un punt que s'ha fet el màxim de bé. S'ha tractat molt bé la zona de Codella. Es vol situar moltes zones arbrades i protegir molt l'impacte visual de la variant. Ja ens han passat algunes fotos de com quedaria i t'adones que ho estan tractant. Moltes demandes dels veïns han arribat a bon port".

En aquest punt de Codella on la variant sortirà en alçada del Túnel de la Pinya i passarà a ser soterrada a la zona de Verntallat, es preveu un viaducte que s'espera que quedi integrat visualment amb vegetació al voltant, sigui d'un color concret i l'encaix amb la carretera sigui dins el túnel de la Pinya per evitar sorolls.

A Olot, Territori ja ha descartat l'opció d'ampliar el túnel de la Pinya. L'Ajuntament havia demanat que el Departament contemplés l'opció de fer ampliable la galeria d'emergències per poder fer un 2+2. Finalment, la demanda ha quedat descartada i el túnel serà d'un carril per sentit amb una galeria d'emergències dimensionada a l'evacuació de persones. 
 

La construcció de la variant, la principal divergència entre Ajuntaments

Durant la tardor s'han fet algunes trobades i trucades amb alcaldes i tècnics dels Ajuntaments, a més de veïns afectats i l'empresa que està redactant el projecte constructiu. A Olot, per exemple, Territori està constantment en contacte amb els serveis tècnics i a les Preses es preveu que a principi d'any es repeteixi una nova trobada per continuar explicant els passos endavant que fan Territori i l'empresa responsable del projecte.

A la Vall d'en Bas recorden que, tot i que s'hagi tancat la part més important del projecte constructiu (el traçat), els detalls són molt importants: "El que està fet és un traç gruixut. Hi ha hagut reunions i seguirà havent-hi reunions perquè hem de mirar molt els detalls i que es perjudiqui el mínim. Hi ha hagut converses, però no han acabat. Hem de baixar el zoom al màxim, que és el que ens falta"

Dels tres Ajuntaments afectats per la variant, Olot i les Preses són els que posen més en valor els passos que s'han fet per a la construcció de la infraestructura i els que més recorden que ja no hi ha marxa enrere. Mentre que a la Vall d'en Bas deixen el futur més obert: "S'està en el procés del projecte constructiu. Ja veurem si això acabarà sent realitat o no. Les coses també tenen un cost i nosaltres ens posarem molt durs en què, si es fa, es faci bé i això vol dir que, si per fer-ho bé hi ha un cost superior, l'ha de tenir", diu Lluís Amat.

El projecte constructiu de la variant d'Olot i les Preses està previst que estigui enllestit l'estiu del 2024. Després serà el moment clau per veure quan les màquines poden entrar al terreny. Això dependrà de si cal un nou procés d'exposició pública o hi ha algun impediment legal com el contenciós administratiu que Salvem les Valls ja ha anunciat que presentarà un cop s'hagi acabat el constructiu. Abans de l'inici de les obres, també caldrà que la Generalitat tingui a punt els més de 200 milions que s'espera que costi la infraestructura.
Arxivat a