El tall que s'ha produït aquesta nit d'aquest dimecres a dijous als Túnels de Bracons no ha estat per manteniment, tal com és habitual, sinó per un simulacre. Ha anat a càrrec de la Direcció General de Protecció Civil i el Departament de Territori.
El simulacre ha tingut lloc durant la nit, quan s'ha tallat el trànsit. Ha consistit en la reproducció d'un accident entre diversos vehicles. Els Bombers han atès un total de 18 ferits de diversa consideració, tres dels quals havien quedat atrapats a l'interior del vehicle.
Aquesta matinada #bomberscat hem participat amb 9🚒 al simulacre al Túnel de Bracons. Hem simulat un accident de trànsit evolutiu amb 18 ferits de diversa consideració, 3 dels quals atrapats. Posteriorment, un dels vehicles s’ha incendiat i ha provocat un espès fum al túnel https://t.co/ZbwvUMaD2Xpic.twitter.com/xLX8Fj4JOA
— Bombers (@bomberscat) October 24, 2024
Posteriorment, un dels vehicles implicats s'ha incendiat i ha provocat un espès fum a l'interior del túnel, fent necessària l'evacuació de tot el personal intervinent en l'accident, a excepció dels equips de Bombers encarregats de l'extinció de l'incendi i de l'evacuació dels ferits.
L'objectiu principal del simulacre ha estat provar l'activació i avisos previstos al Pla d'Autoprotecció del Túnel, homologat recentment aquest 2024; practicar les actuacions i coordinació entre els diferents actuants i el personal del túnel; a més de comprovar el correcte funcionament de la ventilació.
Els Bombers hi ha participat amb quatre camions, quatre vehicles lleugers i una vintena d'efectius, el SEM ha intervingut amb un total de 34 professionals, el cos de Mossos d'Esquadra ha mobilitzat 6 dotacions i Protecció Civil ha comptat amb el personal propi de la sala del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya i amb 4 tècnics dels serveis territorials de la Catalunya Central i Girona. Com a figurants hi han participat una vintena d'estudiants del curs de Tècnic/a en Emergències Sanitàries de l'escola Joviat de Manresa, de l'Institut de Vic i de l'escola Vedruna de Navàs.
El túnel de Bracons
El túnel de Bracons, amb una longitud de 4.577 metres, és el tercer més llarg de Catalunya, tot i que cal tenir en compte que tots els túnels que integren l'eix de Bracons (10 en total) sumen 7.843 metres. Compta amb tres carrils de circulació, dos en sentit Vic i un en sentit Olot, i registra un trànsit d'uns 7.200 vehicles diaris de mitjana.
Donada la seva magnitud, el túnel de Bracons està equipat amb un modern sistema d'infraestructura, instal·lacions i elements de control i seguretat. Té una galeria d'emergències per tal de poder evacuar els usuaris. Aquesta galeria compta amb 11 connexions cada 400 metres aproximadament amb el túnel principal i sortides a les boques del túnel.
També hi ha edificis tècnics a les dues boques del túnel, els quals tenen prou espai per poder acollir els possibles afectats en cas d'una emergència dins del túnel, així com edificis tècnics on es reben els senyals de tots els sistemes de detecció i control del túnel, es monitoren i es transfereixen al Centre de Control Viari de la Generalitat (CCV). A la boca sud, l'edifici tècnic compta també amb una sala de control des de la qual es pot comandar el túnel en cas de perdre la comunicació amb el CCV i un edifici de ventilació.
Finalment, el Túnel de Bracons també compta amb instal·lacions i sistemes de senyalització, seguretat i control. En aquest apartat, hi ha elements com l'enllumenat, el sistema de ventilació, la senyalització vertical i horitzontal, el Detector Automàtic d'Incidències (DAI), càmeres de circuit tancat de televisió, megafonia, detector de concentració de gasos, cable detector d'incendis, panells de missatge variable i aspa-fletxes, pals SOS, control de gàlib per infraroig, semàfors, sistema de radiocomunicacions per a serveis d'emergència, missatgeria d'emergència per ràdio per usuaris o sistemes de lluita contra incendis.