Europa finança amb 175 MEUR el tram soterrat de la MAT per l'Alt Empordà

El Banc Europeu d'Inversions i la companyia Red Eléctrica formalitzen un préstec per tirar endavant la infraestructura

Publicat el 18 de juny de 2012 a les 13:10
La vicepresidenta del BEI, Magdalena Álvarez, i el president de Red Eléctrica, José Folgado, aquest matí durant la signatura del préstec Foto: RE / ACN

Europa ha finançat amb 175 MEUR el tram soterrat de la interconnexió elèctrica de la MAT que passa per l'Alt Empordà. La vicepresidenta del Banc Europeu d'Inversions (BEI), Magdalena Álvarez, i el president de la companyia Red Eléctrica, José Folgado, han signat aquest dilluns el préstec que permetrà tirar endavant la infraestructura. El finançament rebut respon al compromís que va adquirir el BEI a finals de l'any passat de finançar amb 350 MEUR la interconnexió, que es reparteixen al 50% per a cadascun dels dos operadors de la xarxa (l'estatal i el francès). L'obra es preveu enllestir el 2014 i permetrà que els 400 kV creuin els Pirineus a través d'un túnel paral·lel al de l'alta velocitat.

La vicepresidenta del BEI i el president de Red Eléctrica han signat aquest dilluns el préstec de 175 MEUR que permetrà finançar l'obra de la interconnexió a la part de l'Alt Empordà. Aquest préstec respon al compromís que va adquirir el banc el mes d'octubre passat per finançar la infraestructura.

En total, el BEI ha concedit un crèdit de 350 MEUR, que es reparteixen a parts iguals entre els dos gestors de l'obra. Per la part catalana, corresponen a Red Eléctrica (la companyia estatal que executa l'obra de la MAT soterrada). Per la part francesa, el préstec s'atorga a la societat Réseau de Transport d'Électricité (RTE).

La interconnexió elèctrica, que es farà soterrada seguint les recomanacions d'Europa, preveu posar-se en funcionament l'any 2014. Enllaçarà els municipis de Santa Llogaia d'Àlguema (Alt Empordà) amb Baixàs (proper a Perpinyà).

En total, el tram de la interconnexió abasta 64,5 quilòmetres (dels quals 31 es troben a l'Alt Empordà i la resta, a la part francesa). Els 400 kV se soterraran mitjançant una rasa i creuaran els Pirineus a través d'u túnel, de 8,5 quilòmetres, que es farà en paral·lel al del TAV.

Segons ressalta Red Eléctrica, la infraestructura té "com a objectiu principal duplicar la capacitat d'intercanvi d'energia entre l'estat espanyol i la resta d'Europa, que passarà dels 1.400 megavats actuals als 2.800".