El sector de la restauració ha patit un descens de la seva facturació del 30% i els únics establiments que es mantenen a pesar de la crisi són els que ofereixen preus inferiors a 20 euros el cobert. L'associació reivindica la necessitat de planificar i promocionar la ciutat i critica el paper de l'ajuntament i el Consell Comarcal del Gironès en aquesta matèria, per no haver tingut en compte el sector privat.
Per categories, els hotels que han patit un major descens d'ocupació són els de tres estrelles, un 13%, que han passat del 83% de l'any passat a un 70%. El mateix descens han patit els d'una estrella, que durant el 2008 han tingut una ocupació del 67% mentre que l'any anterior havia estat del 80%. Els segueixen els de quatre i cinc estrelles, amb un 11% d'ocupació menys, passant del 67% de l'any passat al 58% i finalment els hotels de dues estrelles, amb un descens del 7%, i havent registrat una mitjana del 75% durant aquest 2008. Aquesta baixada en les ocupacions també han anat acompanyades d'una baixada dels preus de les habitacions, que també han estat un 10% inferiors en gairebé totes les categories respecte l'any anterior.
Aquestes dades demostren que 'ja no es tracta d'una qüestió de preus', sinó que Girona 'no es té en compte com a destí', segons ha explicat el president de l'associació, Francesc Xavier Nicolazzi, que s'ha mostrat molt crític amb les polítiques de promoció dutes a terme fins ara per part de l'ajuntament i el Consell Comarcal del Gironès.
El descens més important s'ha produït durant l'últim trimestre, a partir del mes de setembre, i per tant preveuen que durant el 2009 les xifres encara siguin més preocupants. Des de l'associació, ja s'ha alertat de la inviabilitat econòmica d'alguns establiments hotelers, que s'estan plantejant de deixar el negoci.
En el sector de la restauració, les dades són encara pitjors, amb un descens del 30% de la facturació. Els únics establiments que han pogut superar la crisi, amb més clientela i facturació, són aquells que ofereixen un preu per cobert per sota dels 20 euros de mitjana. Nicolazzi recorda, però, que actualment s'està parlant d'apostar pel turisme de qualitat i la gastronomia i per tant aquesta tendència no aniria precisament cap a aquest objectiu.
Una 'mala' planificació
Durant el 2008, es van crear 325 habitacions més a la ciutat, amb la incorporació d'almenys cinc nous hotels, que se sumen a l'oferta de nous apartaments turístics i 'bed & breakfast' que s'estan obrint. Es preveu que durant el 2009-2010 se'n creïn 1.015 places més, entre nous hotels al centre de la ciutat i a l'entorn. Des de l'Associació d'Hostaleria Girona i Radial, el fet que s'ampliï l'oferta fins arribar a doblar les places en un context de crisi com el que s'està vivint és fruit de la falta de planificació per part de les administracions i la 'mala gestió econòmica' dels recursos públics. Han posat l'exemple del Pla de Foment Turístic dotat amb 1,2 milions d'euros, uns diners que l'associació voldria saber a què s'estan destinant ja que fins ara asseguren no haver rebut cap tipus d'informació. Reclamen una regulació del sector i l'anàlisi de la necessitat de nous equipaments, al mateix temps que volen ser part activa en una nova política de planificació que tingui en compte el sector privat.
Per altra banda, s'han mostrat preocupats per l'ús que s'està fent de l'Auditori-Palau de Congressos de Girona, dotat amb 1,9 MEUR en els últims dos anys. Denuncien que fins al mes de maig no hi ha ni un sol cap de setmana per a poder organitzar congressos i que la majoria d'actes previstos són de caràcter cultural, que no generaran ocupació hotelera. També proposen que iniciatives com el Tour de França del 2009, que passarà per Girona, s'aprofitin per impulsar la ciutat com a destí turístic. Per tot això, demanen la creació d'un Patronat de Turisme Municipal o comarcal per tal d'unificar esforços i criteris.