Els veïns del barri que paguen els impostos de circulació a Girona hi aparcaran per 0,20 euros al dia i els que siguin de fora hauran d'abonar el mateix import que a la zona blava, 0,95 euros per hora.
Després d'un estudi elaborat per l'àrea de Mobilitat de l'ajuntament, s'ha conclòs que cal aplicar aquesta nova modalitat d'aparcament a la zona del Barri Vell i Pedret –a la zona del carrer Galligants, Barca i plaça Sant Pere que serà la primera que començarà- a la zona del carrer del Carme i barri de Vistalegre, al barri de la Devesa-Güell a la zona oest –per la plaça Miquel de Palol cap a l'avinguda Josep Tarradellas-, al sector del Pare Coll del barri de Sant Narcís i al grup Sant Narcís.
L'objectiu de l'ajuntament és crear un 'nou model de mobilitat' i 'canviar hàbits' de la gent que va en cotxe a tot arreu i que vol aparcar al costat d'allà on va. Segons la regidora de Mobilitat, Isabel Salamaña, 'cal passar de la teoria a la pràctica i aplicar allò que es predica'. 'Ens omplim la boca tots de què estem a favor del medi ambient i contra el canvi climàtic, dons és fora de què convertim la teoria en pràctica', ha afirmat Salamaña que ha dit que la gent que vingui de fora la ciutat haurà d'acostumar-se a fer-ho en transport públic o aprofitar les zones d'aparcament dissuasori com el perimetral de la Devesa o el pàrquing de Fontajau.
Les anomenades zones verdes són places que volen facilitar que els veïns d'un barri on hi aparquen vehicles de gent de fora de la ciutat no tinguin tantes dificultats per estacionar el vehicle prop de casa. D'altra banda, penalitzen aquells vehicles que no tributen els impostos de matriculació a les arques municipals i aquests són el què hauran de pagar les taxes més altes per aparcar.
L'estudi també ha posat de manifest que en aquests barris les places de zona verda aniran acompanyades d'algunes places de zona blava per afavorir la rotació dels ciutadans que venen a fer tràmits o estades curtes a la capital. Per tant, s'afegeixen places de zona blava a Pedret i Barri Vell, al barri de Vistalegre, a la zona del barri Devesa-Güell est, també a l'oest (a la zona de sota vies de Tomàs Mieres fins al carrer Bernat Boades), unes quantes places més al barri de Sant Narcís tant al sector Pare Coll com al grup Sant Narcís com a la zona sud del barri.
Alguns barris com la Font de la Pólvora o Santa Eugènia han quedat descartats perquè hi ha poques places d'aparcament per molts veïns i l'ajuntament entén que hi podria haver 'conflicte' entre els veïns si se'ls fa pagar. Un cas diferent és el dels barris de Palau o Montjuïc on no s'aplicarà perquè hi ha més oferta que demanda de places.
En el ple que aprovi les taxes per l'any vinent, que s'ha de celebrar properament, es portaran a aplicació les noves tarifes de la zona blava i ja es podrà aplicar, com a pla pilot, a partir del primer trimestre del 2009.
Com funcionarà?
La regidora de Mobilitat, Isabel Salamaña, ha explicat que hi haurà unes màquines que s'encarregaran de dispensar tiquets per a les diferents modalitats d'aparcament. Prèviament, s'hauran introduït a la màquina les matrícules de tots els cotxes de veïns de Girona que paguen els impostos de circulació a la ciutat i també la informació del barri d'on és el propietari.
Per tant, cada usuari de la ciutat disposarà d'una tarja que, a l'introduir-la a la màquina, aquesta sabrà si és veí o no. Per tant, els veïns del barri on s'apliqui la zona verda que paguin impostos a Girona seran els que pagaran unes tarifes més baixes, de 0,20 euros al dia. També tindran l'opció de treure un tiquet per set dies d'aparcament correlatius per un preu d'un euro.
Una tarifa diferent tindran els gironins que paguen l'impost de circulació a la ciutat però que no són del barri on volen aparcar en zona verda. Aquests, hauran de pagar 0,5 euros per hora –amb fraccions de cinc cèntims- i hi podran estacionar com a màxim sis hores. La resta de ciutadans, encara que visquin a la ciutat, si no tributen a l'ajuntament hauran d'assumir les tarifes que té la zona blava també per aquestes noves zones verdes.
L'ajuntament calcula que un 15% dels cotxes aparcats normalment als carrers de la ciutat no paguen els impostos de circulació a la ciutat.
Salamaña ha dit que algunes persones es veuran directament beneficiades i d'altres que s'hauran d'acollir al transport públic 'o caminar una mica més'. 'Aquestes són mesures que s'apliquen a molts altres llocs i ningú s'ha de posar les mans al cap', ha dit la regidora que ha afirmat que la voluntat és 'fer una ciutat amable' i canviar el model de mobilitat al qual fins ara els gironins estan acostumats.