El Ter tindrà un cabal de dos metres cúbics per segon a Torroella de Montgrí

Publicat el 04 d’agost de 2008 a les 17:49
 
Segons els darrers controls el cabal del riu al seu pas pel pont del Ter, a l'entrada de la població gira a l'entorn del metre cúbic per segon, quan el cabal ecològic s'hauria de situar al voltant dels quatre. El conseller ha explicat que actualment el Pasteral deixa anar set metres cúbics d'aigua per segon i que 'la diferència' entre aquesta xifra i la que arriba al pont de Torroella és perquè en aquesta època de l'any és 'plena campanya de regadiu'.
 
Davant aquesta situació, Baltasar ha afirmat que si els comportaments hídrics continuen com és previst, a principis de l'any que ve s'arribarà als dos metres cúbics per segon. El cabal que han d'aportar els gairebé 200 pous que s'han recuperat a tot Catalunya, la regeneració d'aigua, els aqüífers i la posada en funcionament de dessaladores són, segons Baltasar, els elements que permetran que 'progressivament' es pugui anar retornant cabal al Ter.
 
Així, el conseller ha opinat que 'res serà com abans' perquè la posada en funcionament de totes aquestes mesures ha d'assegurar que en cas que es torni a viure una sequera 'tan dura' com la que ha viscut el país enguany s'hi pugui fer front. Concretament, el Govern preveu que l'any que ve es puguin sumar 150 hectòmetres cúbics més a la xarxa fluvial catalana.
 
Aquests 150 hectòmetres més són els que, segons Baltasar, ha de permetre alleujar la pressió sobre el riu Ter. Tot i això, no s'ha aventurat a donar xifres sobre quin és el cabal que es podria deixar de transvasar i assegura que caldrà fer un anàlisis detallat sobre les necessitats del territori de la conca del Ter, tant agrícola com cabal ecològic i necessitats urbanes, per veure si hi ha excedent o no. Llavors és qüestió 'de sumar i restar', ha afirmat.
 
A més, Baltasar considera que el Govern pot dir 'ben alt' que són 'els primers' que s'ha plantejat retornar cabal al Ter. 'No només ens ho plantegem, sinó que ho farem', ha explicat. Un altra de les afirmacions que ha fet el conseller en la seva visita a Girona és assegurar que no es derivarà cabal fora del Ter si no es satisfan les necessitats de la pròpia conca.
 
Xifres que converteixen el transvasament del Roine en 'un acudit'
 
El conseller de Medi Ambient i Habitatge ha visitat aquest dilluns Girona per cloure una jornades sobre recursos hídrics organitzades per la Cambra de Comerç de Girona que defensa el transvasament del Roine. En aquest sentit, Baltasar ha posat sobre la taula les dades que fan que, per ell, parlar de transvasament del Roine soni a 'acudit'.
 
D'una banda afirma que és inviable que aquest transvasament es faci de forma subterrània i que fer-lo per la superfície suposa construir una canonada de 350 quilòmetres de llargada i 25 metres d'amplada en un territori 'molt sensible'. A més, afirma que les obres s'allargarien com a mínim set anys quan es tracta d'una situació 'urgent' i, finalment, assegura que el cabal que podria portar seria d'entre 120 i 130 hectòmetres, una xifra inferior a la que calculen que aportaran les mesures previstes pel Govern.