Associació de Veïns de Figaró
Carretera de Ribes, 49
08590 Figaró (el Vallès Oriental)
Figaró, 5 d’octure de 2008
Benvolgut/da,
Recentment, el Ministeri de Foment del govern espanyol ha donat a conèixer l’estudi informatiu del projecte de desdoblament de la línia de tren del Nord en el tram entre Montcada i Vic que afecta el nostre municipi. Com segurament sabreu, el projecte preveu tres alternatives per al desdoblament de les vies en el tram de la vall del Congost.
a. Desdoblament seguint el traçat actual: El projecte ressegueix la traça actual del ferrocarril, respecta els ponts existents de la zona de Sant Jordi i el túnel proper al camp de futbol i incorpora tres túnels i dos viaductes (un dels quals força a prop de les piscines municipals) de via única. Aquesta opció afecta alguns habitatges situats a tocar de la via al carrer Verge de Montserrat però manté l’estació al centre del poble.
b. Túnels de Figaró i Tagamanent: Es plantegen dos túnels un per superar Figaró un abans de la Cuspinera i l’altre per sota d’aquesta muntanya. A Tagamanent, es planteja un altre gran túnel. Les vies es desviarien del traçat actual aproximadament a l’alçada de la benzinera Galp de la C-17 amb un nou túnel de via doble. Segurien amb un viaducte sobre el Congost i l’antiga N-152a (sortida cap a la Garriga), un nou túnel per crear la muntanyeta de Can Gallicant i un viaducte de via doble que afectaria part de les piscines municipals. A partir d’aquí, hi hauria un túnel de via doble, que aniria a sortir a l’alçada de l’Ajuntament de Tagamanent. A la mateixa alçada començaria un segon túnel que s’acabaria a pocs metres de l’estació de Sant Martí de Centelles.
c. Túnel del Castellar (Cuspinera): La proposta preveu un únic túnel per la banda de la Cuspinera que començaria a l’alçada de les piscines municipals i acabaria pocs metres abans de l’estació de Sant Martí de Centelles. El tram previ a l’inici del túnel, entre Figaró i la Garirga, és idèntic a l’opció anterior.
La proposta preveu per la banda de la Cuspinera que començaria a l’alçada de les piscines municipals i acabaria pocs metres abans de l’estació de Sant Martí de Centelles. El tram previ a l’inici del túnel, entre Figaró i la Garirga, és idèntic a l’opció anterior.
Les opcions b. i c. contemplen mantenir les vies des del desviament de l’inici del desdoblament –més al sud de Can Gallicant- fins a l’estació de Figaró que passaria a ser una estació terminal on només arribarien alguns trens. Per tant, això impediria que Figaró es beneficiés del desdoblament de la línia pel què fa a la millora del servei de trens (increment de freqüències i de velocitat comercial).
Els tècnics que han fet l’estudi defensen l’opció c. com la més favorable.
Des de l’Associació de Veïns de Figaró creiem que aquest és un tema prou important perquè les entitats del poble i la ciutadania en general expressem el nostre punt de vista i al·leguem de forma conjunta per defensar els interessos del poble. També plantegem l’opció de fer una ràpida recollida de signatures entre els veïns del poble i, fins i tot, fer visible la nostre preocupació amb pancartes als balcons.
A les entitats dels altres municipis de l’Alt Congost, també us convidem a buscar entre tots la millor opció per al nostre territori.
Per tot això, us convoquem el proper diumenge, 12 d’octubre a les sis de la tarda a la sala de plens de l’Ajuntament de Figaró per parlar de l’opció d’elaborar unes al·legacions conjuntes que s’han de presentar a l’administració central abans del dia 22 d’octubre. A la vegada, us presentem una base d’al·legació que acabarem de completar amb les propostes de tots plegats i que esperem que rebi el màxim suport possible. També una mapa amb l’esquema de les variants proposades per Foment.
Us hi esperem!
Nora Carunchio
Presidenta de l’Associació de Veïns de Figaró
Al·legacions a l’estudi informatiu del projecte de desdoblament de la línia del Nord en el tram entre Montcada i Vic.
Defensem la necessitat que es produeixi d’una vegada per totes el desdoblament de la línia del Nord en el tram entre Montcada i Vic i, per tant, hi hagi una millora del servei ferroviari que actualment té el municipi de Figaró.
Defensem el desdoblament seguint el traçat actual de les vies i demanem que aquesta sigui l’opció escollida. Per tant, rebutgem les opcions que plantegen la construcció d’un o dos grans túnels per superar el tram entre les estacions de la Garriga i Sant Martí de Centelles. Els arguments són diversos:
- • Aquestes opcions marginarien als veïns de Figaró de la millora del servei ferroviari que ha de representar el desdoblament (increment de freqüències i de la velocitat comercial). L’estació de Figaró quedaria com una estació terminal amb una circulació de combois inferior a la de la resta de la línia. A més, per anar en direcció Vic, caldria baixar fins a la Garriga.
- • El desdoblament no representaria una millora real del servei ferroviari.
- • Comportarien una afectació que, segurament, no permetria mantenir les piscines municipals en el seu emplaçament actual. En aquest cas, el projecte ha de contemplar la construcció d’un equipament de les mateixes característiques en un altre sector del municipi.
- • Hipotequen que en un futur el municipi de Tagamanent també pugui tenir estació.
Rebutgem que l’estació de Figaró sigui una estació terminal, un cul de sac enmig de la línia on només arribin alguns trens.
Exigim que el projecte executiu i l’elaboració de les obres es faci en contacte amb el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya que incorpora en el Pla Territorial Metropolità de Barcelona l’opció d’un desdoblament de la carretera C-17 entre el termes de la Garriga i Sant Martí de Centelles amb un traçat similar al que es proposa en algunes de les opcions plantejades per al desdoblament de la línia del Nord entre Montcada i Vic. Per això, reclamem un projecte comú per a les dues
obres en aquest punt i que les obres s’executin en paral·lel per reduir els impactes ambientals i molèsties i costos de l’obra.
El Ministeri de Foment ha de garantir que el desdoblament de la línia del tren no impossibiliti, en cap cas, el desdoblament de la C-17 amb un túnel per sota de la Cuspinera.
Reclamem que el desdoblament seguint la traça actual es faci adoptant totes les mesures necessàries per reduir l’impacte ambiental, visual i acústic i respectant els elements naturals com el paratge dels Sots del Bac. Amb trams de túnel o falsos túnels allà on siguin possibles.
També que es busqui reduir al màxim el nombre d’edificacions afectades.
Demanem que ens conservin els elements d’interès històric del traçat actual del tren com els ponts ferroviaris de Sant Jordi, a Figaró.
Per tot això, demanem al Ministeri de Foment que tingui en compte les nostres consideracions i opti per desdoblar la línia del Nord en el tram que va entre la Garriga i Tagamanent passant per Figaró seguint el traçat actual i prenent en consideració els aspectes comentats en aquesta al·legació.