Els opositors al Quart Cinturó acusen de covard el ministeri de Foment per treure obra a licitació un 31 de juliol

ARA A PORTADA
Publicat el 02 d’agost de 2006 a les 16:39
El Boletín Oficial del Estado (BOE) va publicar aquest dilluns, 31 de juliol, la licitació de les obres del tram Viladecavalls-Terrassa del Quart Cinturó Autovia Orbital B-40. El Ministeri de Foment ho va fer públic ahir mateix amb una nota de premsa en la qual s'exposen alguns detalls del projecte. Aquest tram suposa la construcció al nord de Terrassa d'una via de tres carrils per sentit que s'inicia a l'enllaç amb la C-16 i finalitza a la riera de les Arenes.
La licitació d'aquest tram suposa un boicot als múltiples processos de debat i consens realitzats els darrers anys en el marc del Pacte del Tinell, i en la discussió del Pla d'Infraestructures de Transport de Catalunya (PITC) i del Pla Territorial Parcial de la Regió Metropolitana (PTPRMB). Aquesta actuació només pot entendre's com una maniobra electoralista del PSC i el seu candidat que tan sols pot qualificar-se de greu irresponsabilitat degut a les incerteses que envolten el projecte del Quart Cinturó. La maniobra és alhora un intent desarmar les veus que denuncien la manca d'actuacions per part del govern i la paràlisi que provoca al país, i una demostració de poder a les veus contràries a aquesta infraestructura.
Un projecte caducat
El projecte que es pretén construir és la concreció de l'estudi informatiu redactat l'any 1997. És evident que en els darrers 10 anys el debat al voltant de les infraestructures a Catalunya i concretament el debat sobre el Quart Cinturó ha avançat notablement cap a plantejaments més sostenibles, plantejaments que tenen concreció en la modificació dels projectes.
L'estudi encarregat pel govern de la Generalitat l'any 2005 a l'enginyer Manuel Herce, fruit del Pacte del Tinell, firmat per PSC-ERC-ICV, és un exemple molt significatiu de l'existència d'una voluntat clara del govern de la Generalitat de fer modificacions importants en el projecte del Quart Cinturó.
Alguns ajuntaments, entre ells el de Terrassa, van sollicitar ja l'any 1998 que se sotmetés a informació pública el projecte executiu per tal de poder fer les aportacions necessàries. El Ministeri de Foment ha ignorat de nou les allegacions presentades.
Per a què serveixen el PITC i el PTPRMB?
El PITC aprovat la setmana passada pel govern de la Generalitat, amb l'abstenció activa d'ICV i sense el suport del Parlament, no legitima la construcció d'aquesta via. El mateix PITC ja afirma que "... per la seva complexitat, les propostes del PITC a l'àmbit metropolità de Barcelona se subordinen a les concrecions que es realitzin en el Pla territorial metropolità i el Pla de mobilitat de la Regió Metropolitana i la revisió del Pla Director d'Infraestructures." La voluntat d'executar ja un tram del Quart Cinturó suposa una manca de respecte cap als mecanismes de decisió que hem establert des de Catalunya i un conflicte de competències amb el nou Estatut.
Una de les modificacions realitzades sobre l'aprovació inicial del PITC afecta de ple el tram Abrera-Terrassa del Quart Cinturó, ja que es preveu que la nova connexió Martorell Vacarisses (variant de l'autovia del Llobregat) "... es projectarà aprofitant al màxim el traçat de la via orbital".
A més cal recordar que l'aprovació del PITC presenta greus defectes formals que la invaliden. El PITC incompleix la jerarquia establerta en la Llei de mobilitat i la Llei d'avaluació ambiental. L'aprovació definitiva ha modificat "substancialment" el document tret a informació inicial i per tant ha de ser sotmès de nou a informació pública.
Contenciós
La Secció Tercera de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va acordar el passat 10 de juliol declarar la seva manca de competència per resoldre el contenciós administratiu interposat l'any 2003 per la Campanya Contra el Quart Cinturó contra l'aprovació definitiva de lestudi informatiu del Quart Cinturó, tram Abrera-Terrassa, i ha remès l'expedient a l'Audiència Nacional, només dos dies abans de dictar sentència, prevista per al 12 de juliol. Curiosament, la competència del TSJC ja va ser posada en dubte per part de la Campanya tot just iniciat el recurs contenciós, i la Secció Tercera es va declarar competent.
La Campanya Contra el Quart Cinturó volem manifestar la nostra sorpresa per la decisió del TSJC, molt tardana respecte a la data d'inici del contenciós i només dos dies abans de la data fixada per a emetre sentència. La reconsideració de la decisió del 2003 i el traspàs de l'expedient a l'Audiència Nacional provoca una dilació extraordinària de la resolució. Una vegada més ens toca constatar que la lentitud i la manca de perícia dels tribunals només acaba produint lesivitat a la defensa de la protecció del medi ambient. A més, l'Audiència ara haurà de decidir amb un nou element de pressió sobre la taula: aquesta licitació.
Qui vol amar què?
Una vegada més les decisions més polèmiques es publiquen aprofitant els períodes de vacances d'estiu, en què el debat públic i la mobilització són més difícils. Ens preguntem si aquest intent de fer passar mig oculta la licitació respon a les pors de l'administració a la mobilització. O potser només és una ajuda del Ministerio a la dinamització de la propera campanya electoral?
Incertesa sobre la coherència del conjunt del projecte
La licitació que es du a terme és tan sols per una part reduïda del projecte (4,9 Km). Resta encara per licitar la part central del projecte i el tram d'Olesa a Abrera. A més, cal tenir present que s'executarà una obra sobre la qual no hi ha cap decisió presa sobre la seva continuïtat cap al Vallès Occidental. Sens dubte, estem davant d'una greu irresponsabilitat
I les grans preguntes, encara per respondre
Al mateix temps que es licita aquest tram, el Ministerio de Fomento i la Generalitat continuen sense respondre als arguments que sustenten l'oposició al Quart Cinturó: l'impacte territorial i ambiental, la fragmentació dels espais naturals, l'augment de la pressió urbanística, la potenciació d'un model de mobilitat clarament insostenible, la desviació de les inversions públiques cap a infraestructures de mobilitat privada... Les dades relatives a les emissions de CO2 a l'estat espanyol el 2005 mostren un repunt preocupant: del 45% d'increment el 2004 respecte a el valor de l'any 1990, hem passat al 52'5% el 2005. Recordem que el Protocol de Kyoto estableix per al 2012 una quota del 15% com a màxim. Aquesta infraestructura no ajudarà a fer decréixer aquest increment, ans al contrari, i afegirà un nou focus de contaminació ambiental i un element potenciador de consum energètic. La necessitat d'adquirir drets d'emissions a tercers països es comença a entreveure com un nou aspecte que contribuirà de manera decisiva a l'increment dels costos de producció, a la manca de competitivitat de la nostra indústria i a la inflació..
La Campanya estudiarà a partir d'avui mateix quines són les accions jurídiques, administratives i polítiques a emprendre per a aturar aquest procés de licitació.
Campanya Contra el Quart Cinturó
El Baix Llobregat, el Penedès i el Vallès, 1 d'agost de 2006
Et pot interessar
-
Societat Dispositiu especial de trànsit per al Gran Premi de MotoGP a Montmeló
-
Societat Aquests seran els cursos de l'escola d'adults de Cardedeu el 2025-2026
-
Societat Tomben la històrica estació de tren de Parets pel desdoblament de l'R3
-
Societat Festa Major de Granollers: tota la programació
-
Societat Una doctora de l'Hospital de Granollers a una pacient: «Si no em parla en espanyol no l'atendré»
-
Societat Granollers fa el primer pas cap a l'habitatge cooperatiu: «Saber que no et faran fora dona estabilitat i tranquil·litat»