ENTREVISTA

«Tenim el convenciment que el soroll del Circuit està afectant l’economia del Vallès Oriental»

Pep Medina és membre de la plataforma 'No ens vendreu la moto', contrària al Circuit de Montmeló

Pep Medina, membre de la Plataforma "No ens vendreu la moto"
Pep Medina, membre de la Plataforma "No ens vendreu la moto" | Cedida
02 de juliol de 2024, 10:19
Actualitzat: 10:19h

Els moviments contraris als macroprojectes també tenen el seu protagonisme al Vallès Oriental. En aquest cas és el Pla Director Urbanístic (PDU) del Circuit de Montmeló el qui ja fa anys va generar el naixament de l'anomenada plataforma 'No ens vendreu la moto'. Aquest col·lectiu integrat per diferents persones i entitats de la comarca s'oposa a un espai d'oci, comerç i turisme que la Generalitat projecta principalment al sud del terme municipal de Granollers i polígons a Montmeló i Parets.

La plataforma està impulsada inicialment per diferents entitats ecologistes, polítiques i de defensa del territori i té com a objectiu inicial donar a conèixer a l'opinió pública les ombres que planegen sobre l'anomenat Espai Motor i les conseqüències negatives tant per al territori com per a les persones que tindria el pla d'arribar a desenvolupar-se. Un d'ells és el Pep Medina que considera que cal posar fil a l'agulla per revertir la situació. 

Ja fa anys que denuncien els efectes negatius del Circuit. El soroll és el principal?
El soroll n’és un i és el que més percep la ciutadania. Registrem queixes constants. Persones treballadores que no es poden concentrar bé a oficines, mostradors, teletreball, naus industrials, al carrer.. també docents no imparteixen bé les classes i alumnes que no atenen bé; nadons, persones grans o amb dependència que no poden descansar bé… Molta gent pot pensar que és anecdòtic perquè senten a parlar del Circuit només un parell de cops l’any i pensen que aquest es passa mesos sense activitat. Els primers anys el soroll sí que era més puntual, però sobretot en la darrera dècada l'activitat ha anat en augment, fins a tenir contaminació acústica constant i a la pràctica a diari.

Deu haver-hi moments més tranquils...
De gener a l’abril hi va haver soroll cada dia sense excepció i en mig any només hi ha hagut puntualment un total de 20 dies de silenci, sobretot per obres o muntatges. Documentem a l’any més de 320 dies on l’activitat és sempre i, exclusivament, l’ús de vehicles contaminants i sorollosos, tant a la pista principal com la de terra. Arriben a sentir-se matí i tarda a nuclis de població de 5 a 10 quilòmetres a la rodona com Granollers, Mollet, Parets, Montornès o Vilanova del Vallès. En funció del dia poden arribar fins a 20 km de distància, impactant en una important àrea urbana d’uns 250.000 habitants. Majoritàriament són vehicles de benzina, principalment cotxes “Gran Turisme” o esportius modificats, als quals se li treuen tots els catalitzadors i silenciadors per agafar més velocitat. 

 "És l’únic circuit permanent d’Europa que es troba elevat en un turó sense cap barrera física i gairebé l’únic que es troba enmig d’una zona metropolitana"

I com és possible que el soroll arribi tan lluny?
És un soroll amb unes característiques molt especials que fa que es transporti molt més lluny que altres. A més, és l’únic circuit permanent d’Europa que es troba elevat en un turó sense cap barrera física i gairebé l’únic que es troba enmig d’una zona metropolitana densament habitada i prèviament existent. Altres circuits europeus homòlegs, o bé es troben a àrees molt despoblades, o en ubicacions que ja es van triar per les barreres acústiques naturals de l’entorn com muntanyes, depressions i grans boscos. A més, a diferència de circuits com els de Paul Ricart, Le Mans, Imola o Monza, el Circuit no té a nivell normatiu cap mena de limitació dels nivells acústics ni el nombre de dies o hores que pot operar. Tenim el convenciment que aquest soroll constant està afectant l’economia de la comarca. Segons un estudi de la Universitat de Nebraska, el soroll ambiental als llocs de treball pot fer baixar més d’un 5% la productivitat.

És una dada poc coneguda...
És que aquesta problemàtica queda ningunejada, silenciada i fins i tot alguns responsables polítics en fan befa. Si alguna administració tingués la valentia o la decència d’analitzar-ho científicament creiem que s’enduria més d’una sorpresa. A Catalunya i a l’Estat les normatives de soroll són de les més laxes d’Europa i plenes d’excepcions, però aquí ens trobem que s’han anat extralimitant gradualment amb total impunitat. El Circuit no pot seguir excusant-se que està acollint activitat d’interès general. Les dades que tenim apunten que com a mínim el 75% no es poden acollir a aquesta qualificació. I encara ara volen donar una volta de clau més en aquesta impunitat afegint-hi més activitats amb contaminació acústica com per exemple els festivals de música com si la zona fos un desert sense habitants. Segons ISGlobal com a mínim un vallesà a l’any mor prematurament pels nivells de contaminació acústica que tenim. 

protesta vendreu moto 2021 cedida nacio
Acció de protesta de la plataforma davant la seu del RACC a Granollers, l'any 2021

Quins inconvenients més destaquen?
Òbviament la qualitat de l’aire. Estem parlant que en la majoria de dies són vehicles amb motors modificats i sense conversió catalítica que fan centenars de voltes durant hores i tota l’estona a gas a fons, i per tant, milers de quilòmetres així i en la factura total sumen moltíssimes emissions. No són comparables a un vehicle que puguem trobar a la carretera, ni pel tipus de contaminants que emeten ni per la intensitat i quantitat d’estona que les emeten. Ho hem calculat i en una jornada amb una trentena de vehicles matí i tarda es poden arribar a emetre 50 tones de CO2 en una sola jornada, per no parlar d’altres contaminants encara pitjors per la salut com el monòxid de carboni -molt tòxic-, les NOx i, sobretot les PM10 i PM 2.5 provinents de la fricció dels pneumàtics, l’asfalt i els frens

També es fan competicions de vehicles elèctrics...
Primer, la Fórmula-E no acaba d’interessar i, segon, el que no diuen mai és que el traçat Circuit és totalment incompatible per a la competició de cotxes elèctrics, i menys la Fórmula-E. És molt paradigmàtic que l’activitat anual del Circuit sigui en la pràctica totalitat cotxes de benzina excepte un rally elèctric, que ni utilitza el traçat. I si parlem de la F1, aquesta no podria ser elèctrica fins d’aquí dues dècades o més, quan acabi la patent de la Fórmula-E. Per cert, ara a les competicions elèctriques també estan obligant a que faci un soroll de mínim 80 decibels.

"És molt naïf pensar que el Vallès Oriental viu del Circuit, ni tan sols pels Grans Premis"

Almenys fa créixer l'economia?
És molt cínic parlar constantment d’indústria. Fa dècades que el malanomenat “motorsport” es va desconnectar de la indústria de l’automoció convencional i avui en dia és una activitat terciària que va a remolc de la indústria, no és avantguarda pels utilitaris com volen fer creure alguns, i molt menys és una activitat de la “indústria” de l’automoció. És com si algú té un restaurant on es cuinen i serveixen aliments molt elaborats i innovadors que fascina als clients, però això no fa al restaurant part del sector de la indústria alimentària o la producció agrícola-ramadera i menys parlar de facturacions, PIB i llocs de treball d’aquesta indústria per justificar-se, per molt que estiguem parlant tota l’estona d’aliments. Doncs amb el motor i l’automoció igual. 

I l'impacte econòmic que deixa al territori? Alguna cosa bona deu tenir…
És molt naïf pensar que el Vallès Oriental viu d’això, ni tan sols pels Grans Premis. La immensa majoria del públic accedeix al Circuit i marxa sense trepitjar cap nucli urbà ni establiment. Segons la Sindicatura de Comptes, l’ajuntament de Montmeló no ha estat posant la part que li toca de diners per ser accionista Circuit, a priori perquè no en recapta prou, i als altres municipis si es veu algun turista és perquè s’ha perdut. La immensa totalitat d’estrangers s'allotgen a la ciutat de Barcelona, on no necessiten pas un GP per omplir al juny. Aquí es fixen sempre en quatre hotels de la comarca com si fossin representatius de l’economia vallesana i estiguessin plens de turistes, i després trobem que s’hi allotgen subalterns que venen a treballar, no a gastar. Si la supervivència d’aquests hotelers depèn d’això, com diuen, el problema és seu i del seu model de negoci, no un problema que hagi d’estar pagant perpètuament tota la societat. 

vendreu moto protesta circuit 2016 cedica nacio
Acció de protesta de la plataforma als voltants del Circuit, l'any 2016

També critiquen el finançament de l'equipament, oi?
Sí, és clar. Parlem que la Generalitat porta mantenint pràcticament en solitari, des de fa 30 anys, aquesta instal·lació. I almenys des de 2009 sempre ha estat en números vermells sense excepció. A l’octubre de 2023 anava a tenir els pitjors resultats de la seva història amb 13 milions d’euros de pèrdues en només un exercici. Si comptem l’herència del Consorci, arrossega un forat que supera els 150 milions d’euros i s’ha fet més gros conforme s’anaven injectant més i més diners de les arques públiques amb uns balls de milions entre inversió directa i indirecta que ja fan feredat. De no ser pel transvasament constant de diners de les administracions aquesta activitat faria molts anys que estaria tancada. El Circuit va ser una iniciativa del RACC, que seu al consell d’administració però no està aportant el capital que li correspon. Però en canvi pressiona, pren decisions i s’enduu cada any un bon pessic en diferents conceptes, quan no són les irregularitats que va apuntar la Sindicatura

Sembla que el Pla Director Urbanístic (PDU) del Circuit va per llarg. Què creu que hauria de fer el Govern?
Una de les nostres principals reivindicacions és que el Govern aturi la tramitació i derogui aquest pla urbanístic nefast que portem arrossegant des de 2015. Amb una excusa industrial totalment inconsistent i sense evidències clares, s’està colant una urbanització més extensa que el HardRock i amb nucli central turístic, un parc temàtic, hotels, mall comercial i altres sectors a remolc d’aquests, a més de reserva de sòl per dues autovies noves. El Govern hauria d’entendre que aquest macroprojecte va en el sentit contrari de millorar la qualitat de l’aire i de lluitar contra el canvi climàtic. Per què a SEAT mai se l’ha vist per aquí i no vol saber-ne res? Per què van tancar a la comarca Nissan, Derbi, Valeo o Autoliv si tenien allà mateix el Circuit? Els polígons de Cal Gordi-Can Català i Parc Industrial del Circuit van dir que es construien per aquest sector del racing i en 25 anys només hi trobem dues empreses petites que en puguin tenir alguna relació amb això.

Arxivat a