25
d'octubre
de
2023, 14:41
Actualitzat:
14:41h
L'àrea metropolitana de Barcelona farà un pas endavant en la recàrrega de cotxes elèctrics. La xarxa pública impulsada per l'AMB passarà dels 10 punts de recàrrega actuals a 102 en un any. Del conjunt d'electrolineres, un 60% seran de càrrega ràpida mentre que una trentena seran solars.
Econòmicament, l'AMB preveu que aquest pla d'expansió tindrà un cost global de quatre milions d'euros, dos milions dels quals provindran de subvencions del fons europeu FEDER.
"D'aquesta manera, des de l'AMB atenem les necessitats i demandes dels ciutadans, que exigeixen més infraestructures i punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, i continuem facilitant les alternatives i el canvi d'hàbits per fer realitat una mobilitat més sostenible i neta", explica Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB.
Així es distribueixen les 45 noves electrolineres previstes:
També s'integraran altres punts ja existents:
Més enllà de les fotolineres, la resta de punts de recàrrega funcionen amb energia certificada com a 100% renovable.
Actualment, els 10 punts de recàrrega ràpida distribueixen 137.000 kWh cada mes i un total de 7.400 recàrregues -25 de mitjana a cada electrolinera per dia-.
Aquestes seran les tarifes, segons ha fet públic l'AMB:
Tarifa per ús en punt de recàrrega normal amb un temps màxim d'ús de 120 minuts:
Tarifa per ús en punt de recàrrega semiràpida, amb un temps màxim d'ús de 60 minuts:
Tarifa per ús en punt de recàrrega ràpida, amb un temps màxim d'ús de 30 minuts:
Tarifa per ús en punt de recàrrega ultraràpida, amb un temps màxim d'ús de 30 minuts:
L'AMB explica que, tenint en compte que el preu del kWh en un punt de recàrrega ràpida serà de 0,30 €/kWh, la recàrrega mitjana actual de 15 kWh tindria un cost de 4,5 euros. Amb aquesta recàrrega es pot fer un trajecte de 100 km aproximadament.
L'administració metropolitana també ha posat en marxa una nova app per als usuaris del servei Electrolineres AMB, que ja sobrepassa els 4.300 registres, i continuarà actualitzant-se durant aquest últim trimestre del 2023.
Com seran els punts de recàrrega a l'àrea metropolitana de Barcelona?
L'AMB assegura que d'aquí a 12 mesos tindrà una de les xarxes metropolitanes públiques d'electrolineres de recàrrega ràpida més extensa del sud d'Europa. Concretament, es passarà de 10 a 102 punts que permetran carregar de manera simultània 367 vehicles elèctrics. Com es distribuiran?- 63 punts de recàrrega ràpida
- 11 punts de recàrrega semiràpida
- 28 fotolineres: punts de recàrrega solars
Econòmicament, l'AMB preveu que aquest pla d'expansió tindrà un cost global de quatre milions d'euros, dos milions dels quals provindran de subvencions del fons europeu FEDER.
"D'aquesta manera, des de l'AMB atenem les necessitats i demandes dels ciutadans, que exigeixen més infraestructures i punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, i continuem facilitant les alternatives i el canvi d'hàbits per fer realitat una mobilitat més sostenible i neta", explica Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB.
Com es farà l'ampliació de la xarxa d'electrolineres?
L'ampliació de la xarxa pública es farà tant amb noves instal·lacions com assumint-ne d'existents.Així es distribueixen les 45 noves electrolineres previstes:
- 3 amb punts de recàrrega ultraràpids i semiràpids
- 31 amb punts de recàrrega ràpids i semiràpids
- 11 amb punts de recàrrega semiràpids.
També s'integraran altres punts ja existents:
- 28 electrolineres solars (fotolineres) de l'AMB: punts de recàrrega equipats amb una marquesina fotovoltaica
- 10 electrolineres municipals, gestionades actualment pels ajuntaments
- 8 electrolineres de la xarxa de TMB
Més enllà de les fotolineres, la resta de punts de recàrrega funcionen amb energia certificada com a 100% renovable.
Actualment, els 10 punts de recàrrega ràpida distribueixen 137.000 kWh cada mes i un total de 7.400 recàrregues -25 de mitjana a cada electrolinera per dia-.
Quant s'haurà de pagar per recarregar el vehicle elèctric?
A partir del 2024 el servei deixarà de ser gratuït, seguint el model de Barcelona ciutat i de l'estratègia de la resta d'Europa de combinar transició energètica amb sostenibilitat econòmica.Una fotolinera és un punt de recàrrega amb una pèrgola solar fotovoltaica Foto: Cedida per l'AMB
Aquestes seran les tarifes, segons ha fet públic l'AMB:
Tarifa per ús en punt de recàrrega normal amb un temps màxim d'ús de 120 minuts:
- Per l'energia consumida: 0,24 €/kWh
- Per l'excés de temps a partir del minut 120 d'ús: 0,012 €/min
Tarifa per ús en punt de recàrrega semiràpida, amb un temps màxim d'ús de 60 minuts:
- Per l'energia consumida: 0,28 €/kWh
- Per l'excés de temps a partir del minut 60 d'ús: 0,104 €/min
Tarifa per ús en punt de recàrrega ràpida, amb un temps màxim d'ús de 30 minuts:
- Per l'energia consumida: 0,30 €/kWh
- Per l'excés de temps a partir del minut 30 d'ús: 0,399 €/min
Tarifa per ús en punt de recàrrega ultraràpida, amb un temps màxim d'ús de 30 minuts:
- Per l'energia consumida: 0,36 €/kWh
- Per l'excés de temps a partir del minut 30 d'ús: 0,720 €/min
L'AMB explica que, tenint en compte que el preu del kWh en un punt de recàrrega ràpida serà de 0,30 €/kWh, la recàrrega mitjana actual de 15 kWh tindria un cost de 4,5 euros. Amb aquesta recàrrega es pot fer un trajecte de 100 km aproximadament.
L'administració metropolitana també ha posat en marxa una nova app per als usuaris del servei Electrolineres AMB, que ja sobrepassa els 4.300 registres, i continuarà actualitzant-se durant aquest últim trimestre del 2023.