La pedalada pels carrers de Barcelona amb motiu del dia de la bicicleta li ha sortit relativament cara a l'alcalde, Jaume Collboni. En el vídeo que ell mateix ha compartit a les xarxes socials se'l veu circulant per diversos punts de la ciutat, entre els quals el districte de Ciutat Vella i, més concretament, el carrer Avinyó, un dels 25 on no fa ni sis mesos que es va prohibir la circulació de bicis. Per això, les autoritats l'han multat amb 100 euros, 50 si es paga immediatament.
Sanció a banda, probablement el que més l'ha perjudicat és que les xarxes socials s'han omplert de missatges de ciutadans i veïns demanant explicacions al batlle, a qui han acusat de fer promoció d'una acció "il·legal". En el seu dia, l'exalcalde Pasqual Maragall també va ser multat per anar en bici en un lloc reservat només per a vianants. En el seu cas, va ser per Rambla de Catalunya i la sanció va ser menor, inclús, que la d'ara: 5.000 pessetes (30 euros) per a la primera figura política de la capital catalana.
1️⃣ Prohibeixen al veïnat del barri circular en bici en carrers per on passen cotxes (amb senyalització inclosa).
— Associació de Veïnes i Veïns del barri Gòtic (@AVVBarriGotic) June 3, 2024
2️⃣ Ells mateixos circulen en bici (per fer campanyeta) per aquests carrers on han prohibit la circulació.
👏🏼 Ara només falta retirar les restriccions i les senyals! https://t.co/QzEJxtVohz
Tornant a l'actualitat, davant la polèmica sorgida, l'Ajuntament ja ha anunciat que té previst retirar la senyalització que obliga els usuaris de bicicletes i patinets a baixar del seu vehicle en aquesta via. Així ho ha explicat la tinent d'alcalde d'Urbanisme i Mobilitat, Laia Bonet, en una atenció als mitjans aquest dimarts al matí, només 24 hores després de fer-se públic el vídeo. El carrer Avinyó, però, no és una excepció: Bonet ha dit que està inclòs en una llista de carrers on l'Ajuntament ja havia detectat que la norma no té sentit, i que en alguns ja s'ha retirat la senyalització, una acció que també faran aviat a l'Avinyó.
La nova senyalització, ha assegurat Bonet, "generava alguns dubtes en alguns carrers" i per això el consistori està ara en un moment de reflexió sobre "en quins carrers tenia sentit" mantindre-la. El pla per retirar senyals ja ha estat aprovat per l'alcalde, i per això alguns carrers ja no tenen la prohibició activa, però per ara al carrer Avinyó encara no es pot circular en bicicleta, ha reconegut la tinent d'alcaldia: "Qualsevol persona ha de seguir la informació i les indicacions de la senyalització".
Aquesta senyalització conflictiva s'emmarca en el denominat Pla Endreça impulsat per l'alcalde Jaume Collboni des que va entrar al consistori la primavera passada. Els senyals que obliguen a baixar de la bici i el patinet han començat a proliferar per la ciutat des de llavors i les crítiques dels veïns, de retruc, també. No es tracta d'una prohibició clàssica, sinó que insten als conductors d'aquests vehicles a continuar la marxa a peu. Els més polèmics -amb rectificació inclosa- es van instal·lar a Ciutat Vella... en carrers on es podia accedir amb cotxe, com el carrer Avinyó.