Quins vehicles quedaran afectats?
Els vehicles amb etiqueta groga -la lletra B- representen vora el 30% del parc mòbil de l'Estat. Fins ara, no tenien prohibida l'accés a les zones de baixes emissions existents -com la de Barcelona-, però fa anys que es debat l'ampliació de les restriccions.Tenen l'etiqueta B (groga): els següents vehicles:
- Gasolina: matriculats entre el 2000 i el 2005
- Dièsel: matriculats entre el gener de 2006 i desembre de 2013
- Vehicles de 8 places o de transport de mercaderies entre gener de 2005 i desembre de 2013
[noticia]219064[/noticia]
La Generalitat endarrereix un any la restricció
La Generalitat està en ple procés de redacció del pla de qualitat de l'aire. Aquest document, per primera vegada va més enllà de la conurbació de Barcelona (40 municipis que conformen la zona de protecció especial de l'ambient atmosfèric) i abasta tot Catalunya. Inclou 84 mesures i 374 actuacions.Una de les qüestions que han generat més controvèrsia -especialment amb els alcaldes de la segona corona agrupats en l'entitat Arc Metropolità- és el veto als vehicles amb etiqueta groga. El pla preveia que, com a mínim, les zones de baixes emissions els deixessin fora a partir de l'1 de gener de 2026, però finalment el Departament d'Acció Climàtica ha acceptat un ajornament d'un any.
Concretament, així s'aplicarà la restricció als vehicles:
- 1 de gener de 2027. Prohibició d'accés als vehicles sense etiqueta i dièsel Euro 4 (etiqueta groga). També a la resta de vehicles amb etiqueta groga en episodis d'alta contaminació.
- 1 de gener de 2008. Prohibició d'accés a tots els vehicles d'etiqueta groga (també gasolina).
Els municipis podrien ser més exigents
Malgrat que la Generalitat ha acceptat flexibilitzar les restriccions, des d'Acció Climàtica s'aclareix que el pla de qualitat de l'aire es tracta d'una proposta de mínims i que els ajuntaments poden anar més enllà. En aquest sentit, Mireia Boya, directora general de Qualitat de l'Aire, ha assegurat aquest dilluns en unes jornades que el nou decret permetrà que els municipis que ho vulguin puguin restringir-ne el pas abans d'aquests tres anys.També ha dit que les noves ZBE de municipis com Tarragona, Reus, Lleida, Girona, Figueres i diverses ciutats del conegut com a Arc Metropolità "s'han d'assemblar el màxim possible" a la zona no contaminant que voreja Barcelona i els municipis més immediats. A més, ha defensat la utilitat d'associar diversos municipis per crear ZBE conjuntes.
[noticia]269350[/noticia]
L'Àrea Metropolitana de Barcelona, per la seva banda, celebra la "bona predisposició" per consensuar les noves zones de baixes emissions tenint en compte les singularitats dels diferents municipis. "Estem treballant per arribar a un acord", ha assegurat el vicepresident de Mobilitat de l'AMB, Carlos Cordón. Janet Sanz, vicepresidenta d'Acció Climàtica, ha instat l'executiu català a aconseguir un consens que permeti estendre el model ZBE de Barcelona "de forma estable i ferma".
[impacte]