El mateix trajecte entre dos municipis i diverses tipologies de transport. Aquest és el plantejament de la Cursa de Transports d'Osona, que ha celebrat recentment la tercera edició amb una victòria contundent de la bici. La bicicleta elèctrica i la convencional van ser els modes més ràpids en cobrir el recorregut entre la plaça Major de Tona i la plaça Major de Vic.
Reivindicar millores en mobilitat sostenible
En el marc de la Setmana de la Mobilitat Europea es va celebrar, per tercer any consecutiu, la Cursa de Transports d'Osona, un esdeveniment organitzat per l'Associació de Promoció del Transport Públic, Osona amb Bici, la plataforma Perquè no ens fotin el tren i SomMobilitat. Es tracta d'una activitat per posar sobre la taula millores en matèria de mobilitat sostenible, així com veure quins són els modes de transport més ràpids, el seu cost econòmic, energètic i ambiental.
La victòria va ser per la bicicleta elèctrica recorrent els prop de 10 quilòmetres en 22 minuts. Per la seva banda, la bici convencional arribava un minut més tard, i el cotxe dièsel assolia la tercera posició del podi amb 24 minuts i aparcant prop del punt d'arribada pagant parquímetre.
[noticia]262872[/noticia]
El cotxe elèctric de SomMobilitat va recórrer el trajecte amb 28 minuts, després d'aparcar el vehicle al punt de càrrega més pròxim; 45 minuts va tardar el participant que va optar per l'autobús interurbà; 51 minuts els participants que combinaven bici i tren; mentre que la combinació de cotxe i tren va destinar 60 minuts a arribar a la plaça de Vic. Unes dades en les quals es troba a faltar el patinet elèctric a causa de la prohibició temporal de pujar aquest mitjà de transport individual al transport públic.
Quin mitjà de transport és més barat?
Els resultats de la III Cursa de Transports d'Osona també situen la bicicleta com el mode de transport més barat. El cotxe dièsel que va optar per pagar parquímetre va ser el més car (7,18 euros en total), seguit pel cotxe elèctric (4,70 euros); l'opció de combinar cotxe privat i tren (2,24 euros), l'autobús amb 2,24 euros i la combinació tren+bici amb 1,74 euros. Finalment, el desplaçament amb bici elèctrica es quantifica en 1,06 euros i la bicicleta convencional en 0,54 euros.
Clara victòria de la bicicleta
La bicicleta va ser la vencedora de la III Cursa del Transport d'Osona entre Tona i Vic, malgrat que durant l'itinerari es van detectar punts a millorar. En aquest trajecte, bona part del trajecte transcorrer paral·lel a la C-17 i els participants aposten per un carril bici a la sortida de Tona per circular amb seguretat.
[noticia]262964[/noticia]
Al camí de Malla, creuen que se circularia més còmodament amb el ferm en millors condicions, mentre que a l'entrada de Vic caldria millorar els enllaços entre el camí i la xarxa ciclable urbana. D'altra banda, remarquen que no existeix senyalització especifica per a bicis durant el recorregut.
Pel que fa a la combinació tren+bici, els participants assenyalen que per accedir a l'estació de Balenyà-Tona-Seva des del polígon de l'Avellanet -on arriba l'itinerari ciclable i per vianants des de Tona- cal travessar part de les vies sense cap pas habilitat, la qual cosa significa un greuge per a la seguretat i l'accessibilitat des de la banda oest de l'estació.
[noticia]262588[/noticia]