El Regne Unit i la Unió Europea arriben a un acord per evitar el Brexit

El pacte, segons el primer ministre britànic, els dóna un estatus especial | El president de la Comissió, Jean-Claude Juncker, descriu l'entesa com a justa per tots els estats membres

Publicat el 19 de febrer de 2016 a les 22:01
El president del Consell Europeu, Donald Tusk, ha anunciat que els 28 han assolit un acord per “unanimitat” sobre un nou encaix del Regne Unit a la Unió Europea. El pacte, segons el primer ministre britànic, David Cameron, “dóna al Regne Unit un estatus especial a la Unió Europea”.

Cameron recomanarà dissabte als seus ministres que li donin suport, i podria convocar seguidament el referèndum. El president de la Comissió, Jean-Claude Juncker, també ha piulat que està “content” per l’acord, que ha descrit com a “just pel Regne Unit i pels altres 27 estats de la UE”. “Els mesos de feina dura amb el president del Consell i la cooperació amb el Parlament han valgut la pena”, ha assegurat.

L'acord arriba després de dues intenses jornades de negociació i que els líders europeus avaluessin l'últim projecte d'entesa. Aquest inclou un compromís entre el Regne Unit i els països de l'est d'Europa per restringir les prestacions a treballadors comunitaris i la indexació d'ajudes per fill.

Pel que fa al primer punt, el Regne Unit podrà limitar durant els quatre primers anys del seu contracte les prestacions socials als treballadors comunitaris. 

Amb relació a la indexació dels beneficis que aquests empleats perceben per fill, el pacte recull un període de transició de quatre anys, fins a 2020. El text també estableix principis per a garantir el respecte mutu entre els estats membres que vulguin avançar cap a l'aprofundiment monetari i els que no, com el Regne Unit. Per això hi haurà un mecanisme perquè un país que no participa en l'euro pugui indicar la seva oposició a una mesura legislativa i elevar-ho al Consell.