El Centre Cultural Terrassa celebra 30 anys de temporades de dansa. En el transcurs dels vint-i-nou anys que l’han precedit, el públic ha pogut gaudir de l’art del moviment amb la presentació de més de 180 companyies de més de 30 països, que han representat gairebé 600 coreografies, 50 de les quals han estat estrenes mundials.
Per commemorar-ho, l’equipament terrassenc acollirà, aquesta temporada tardor 2013, tres companyies de prestigi nacional i internacional: IT Dansa (20 d’octubre), Ballet Nacional de Cuba (9 de novembre) i Ballet Estatal de Geòrgia (22 de desembre).
La jove companyia de dansa de l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona serà l’encarregada de donar el tret de sortida, el proper 20 d’octubre, de la 30a Temporada de Dansa BBVA. Sota la direcció de Catherine Allard, des de l’any 1996, IT Dansa va debutar, precisament, al Centre Cultural el 4 de març de 1998. Per commemorar els 15 anys del debut de la companyia, IT Dansa oferirà un programa integrat per quatre coreografies: Cor Perdut, amb coreografia de Nacho Duato, és un pas a dos inspirat en la cançó Bir Demet Yasemen, en la versió catalana que Maria del Mar Bonet va elaborar a partir d’un tema amb matisos tradicionals de l’armeni M.J. Berberian. Al ritme sincopat i hipnòtic de les percussions tunisianes, els dos ballarins recreen el dinàmic llenguatge corporal i expressiu d’aquest coreògraf amb la mateixa fluïdesa angoixada que transmet la veu de Maria del Mar Bonet.
Naked Thoughts, amb coreografia de Rafael Bonachela, un dels coreògrafs més enginyosos del panorama britànic actual, és energia, dinàmica i tècnica. Vuit ballarins s’embarquen en un viatge a través del moviment i, també, d’uns sentiments, a vegades complicats, perillosos, tendres i ambigus; una lluita amb els seus dimonis emocionals i les seves barreres físiques.
In Memoriam, amb coreografia de Sidi Larbi Cherkaoui, és una coproducció entre l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona i el Festival Grec 2011 de Barcelona. El vincle entre realitat i memòria és el centre de In Memoriam. La realitat no és la memòria i la memòria no és la realitat, però remuntar-se als records del passat ens ajuda a captar millor la realitat del present. Des de la memòria, els ballarins exploren els moviments d’atracció i repulsió, magnetisme i antimagnetisme, per tal d’examinar el significat de la paraula “harmonia”.
Whim Fractured Fairytale, coreografiada per Alex Ekman, és una peça que mostra una varietat de situacions, inspirades en la vida, una barreja entre alegria i tristesa.El BVa
Ballet Nacional de Cuba
Sens dubte, una de les més prestigioses companyies de ballet clàssic del món. Es va fundar l’any 1948, amb la virtuosa ballarina Alicia Alonso com a principal responsable i primeríssima figura, i l’any 1950 es va crear l’Escola Nacional de Ballet Alicia Alonso, annexa a la companyia professional.
Des del començament, la línia artística de la companyia es va centrar en el respecte a la tradició romàntica i clàssica, estimulant al mateix temps el treball creatiu de coreògrafs contemporanis.
El Ballet Nacional de Cuba desenvolupa anualment un programa de gires internacionals, que el porta a actuar en escenaris de diversos països d’Europa, Àsia i Amèrica. Ha estat guardonat amb importants premis de ressò internacional com el Grand Prix de la Ville de París i l’Ordre Félix Varela de la República de Cuba, a més de comptar amb l’aclamació dels més destacats representants de la crítica especialitzada i amb les distincions rebudes per les seves figures, de manera individual, en concursos i en festivals internacionals.
El proper 9 de novembre la companyia arriba a Terrassa per interpretar Coppélia, una de les més famoses obres del repertori tradicional del ballet, estrenada el 25 de maig de 1870 a l’Òpera de París, i un dels primers títols escollits per la mateixa Alicia Alonso per integrar el repertori de la companyia. Es tracta d’una coreografia imprescindible del Ballet Nacional de Cuba que a més, comptarà amb la brillant ballarina, Viengsay Valdés en el paper d’Swanilda.
Del 24 d’octubre al 10 de novembre es podrà visitar a la Sala 2 del Centre Cultural l’exposició de fotografies Ballet Nacional de Cuba. Alicia Alonso, 70 anys del debut d’unes estrella que faran reviure grans posades en escena com el Gran pas a quatre de la mateixa directora, la Suite Trencanous o La Ventafocs que obria la 28a temporada de Dansa.
El Teatre Estatal Acadèmic d’Òpera i Ballet de Tiblisi (Geòrgia) fou fundat el 1851, i durant tot aquest temps ha estat un dels més destacats i reconeguts de Rússia, la Unió Soviètica, i l’actual Geòrgia. Des de 2004, la seva directora artística és la cèlebre ballarina, Nina Ananiashvili.
Des de la seva arribada s’han posat en escena vint ballets i cinc miniatures. Un dels objectius principals d’Ananiashvili va ser introduir diversos estils coreogràfics, sense deixar de banda l’estil clàssic. Avui en dia, el seu repertori comprèn ballets de George Balanchine, Aleksey Ratmansky, Tray McIntyre, Yuri Possokhov i Leonid Lavrovsky, entre d’altres.
La ballarina va ingressar a l’Escola de Ballet de Vakhtang Chabukiani (Tbilisi) quan tenia deu anys. Després va anar a estudiar a l’Escola de Ballet de Moscou, amb la reconeguda Natalia Zolotova. El 1981 ja era solista del Teatre Bolxoi de Moscou i Primera Ballarina des de 1985 fins el 2004.
A partir de 1988 comença a actuar en els més prestigiosos escenaris de tot el món. Al New York City Ballet va representar els papers principals de Symphony in C, Apollo i Raymonda. També va actuar pel Royal Ballet of England i el Royal Danish Theatre. Del 1993 al 2009 va ser Primera Ballarina de l’American Ballet Theatre.
Fou la primera ballarina en rebre el premi Rus Nacional Triumph pels seus èxits en l’àmbit de l’art. També guanyà el títol Lady of the Year per l’Institut Americà Biogràfic (1997) i el 1999 li lliuraren The International Golden Goddess Prize. El 2002 va rebre el guardó anual més prestigiós de dansa dels Estats Units, atorgat pel Dance Magazine.
Ananiashvili i el Ballet Estatal de Geòrgia actuaran per primera vegada al Centre Cultural Terrassa el 22 de desembre. De fet, serà la primera vegada que Ananiashvili ballarà al nostre país i ho farà interpretant La mort del cigne, de Michel Fokine. La companyia també interpretarà la Suite del Trencanous, de Petipa, Serenade, del cèlebre georgià, Balanchine, i Sechs Tänze, de Kylian.
Del 14 de novembre al 22 de desembre, es podrà visitar l’exposició de fotografies, Nina Ananiashvili i el Ballet Estatal de Geòrgia la qual recollirà les millors imatges de la companyia i de la brillant trajectòria de la ballarina guardonada amb diversos premis internacionals.
La dansa, a Catalunya s'escriu amb 'T' de Terrassa
Cultura i mitjans
El Centre Cultural acollirà aquesta temporada tardor 2013 IT Dansa, Ballet Nacional de Cuba i Ballet Estatal de Geòrgia
ARA A PORTADA
Publicat el
06 d’octubre de 2013 a
les 13:59
Et pot interessar
-
Cultura i mitjans
Viladecavalls viurà cinc dies de Festa Major amb concerts, ball i música al carrer
-
Cultura i mitjans
Marc Parrot, Au Rora i Àster protagonitzen la nova edició del cicle Viu la Veu a Viladecavalls
-
Cultura i mitjans
Atrapats en un crèdit a Terrassa
-
Cultura i mitjans
Diada històrica de Minyons, que tornen a ser colla de deu pisos
-
Cultura i mitjans
Terrassa acull una nova edició del concert solidari d'Oberts al Món amb el Cor Carlit Gospel
-
Cultura i mitjans
El 18è Festival TNT oferirà una vintena de propostes que conviden a la "resistència optimista"
