
La Comissió d'Ordenació del Territori de les Cambres de Comerç i Indústria de Catalunya s'ha reunit a la seu de la Cambra de Terrassa per analitzar l'estat i l'evolució d'algunes de les infraestructures catalanes i d'alguns projectes europeus en matèria de transport. La reunió ha culminat en un plenari de debat de conclusions presidit pel conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Santi Vila.
La Comissió d'Ordenació del Territori de les Cambres catalanes, presidida per Domènec Espadalé, president de la Cambra de Girona, ha analitzat el nou projecte europeu iFreightMED-DC impulsat pel govern català en el marc del corredor mediterrani per potenciar el transport de mercaderies per ferrocarril i fomentar el potencial logístic del sud d'Europa, mitjançant la cooperació entre carregadors, ports, operadors ferroviaris i les administracions de l'Europa mediterrània. En aquest projecte, en que també hi participen regions de França, Itàlia, Eslovènia i Croàcia, Catalunya en forma part representada per les Cambres de Comerç catalanes i el mateix govern català a més a més dels Ports de Barcelona i Tarragona i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Els grups de treball d'aquest projecte, finançat pel programa de cooperació europeu MED, es van posar en marxa el dia 19 de febrer i es preveu que finalitzin els treballs d'anàlisi i proposta el juny de 2015.
La Comissió també ha fet un repàs a l'estat actual del projecte europeu LOSAMEDCHEM per millorar la seguretat del transport de productes químics, considerats mercaderies perilloses, al seu pas pels ports del Mediterrani. En el marc d'aquest projecte, en què hi participen Espanya, Itàlia, Malta, Eslovènia i Grècia, s'ha desenvolupat una proposta centrada en iniciatives vinculades especialment a sistemes i infraestructures que permetin la correcta gestió d'aquest tipus de mercaderies, incidint especialment en el transport intermodal i la utilització de les tecnologies de la informació i sistemes telemàtics.
La Comissió de les Cambres també ha parlat de les darreres novetats sobre la implantació de l'Eurovinyeta, l'augment del límit de transport fins a 44 tones i el trànsit de camions per la N-II i l’AP-7 fins a la frontera francesa.
Santi Vila ha recollit les aportacions i comentaris de la Comissió i ha destact la contribució de les Cambres al desenvolupament i la competitivitat del territori, especialment per la seva representativitat com a interlocutor amb el col·lectiu empresarial, la seva capacitat d'anàlisi crítica i el seu abast territorial.