La CUP, contra el «manspreading»: els homes que seuen eixancarrats al bus

Presentarà al ple una proposta feminista per sensibilitzar els homes que seuen amb les cames obertes al transport públic | La CUP també vol eliminar faldilles i pantalons dels rètols dels lavabos | La proposta contempla diverses mesures per lluitar contra la "masculinitat hegemònica"

Publicat el 26 d’abril de 2017 a les 12:05

Ander Zurimendi i Sara Moya, de la CUP, han explicat la proposta. Foto: Albert Prieto
 

La CUP presentarà al ple municipal d'aquest dijous una proposta de resolució de caire feminista i en favor de "masculinitats alternatives i igualitàries". Tot i que la proposta consta de diversos punts, destaca la intenció de lluitar contra el "manspreading" al transport públic: la manera de seure d'alguns homes amb les cames obertes, ocupant més d'un seient i que pot envair l'espai personal d'altres persones, habitualment dones.

Des de la CUP creuen que cal que els homes s'impliquin i prenguin responsabilitat pel que fa al seu rol en la lluita feminista. És per això que consideren que s'han de detectar els "privilegis" que els homes tenen pel fet de ser homes i renunciar-hi, tal com ha explicat Ander Zurimendi. Un exemple d'això seria el "manspreading", és a dir, seure eixancarrats, una pràctica de la qual "alguns homes fan ús abusiu i expansiu", segons la CUP.

Per això, la CUP proposa realitzar una campanya a les marquesines del transport públic de Terrassa, per visualitzar i sensibilitzar contra el "manspreading". Afectaria la xarxa d'autobusos urbans, en ser competència municipal. Sara Moya, de la CUP, creu que si existeix "voluntat" per part de l'Ajuntament també es podria treballar per dur-la a terme als trens de FGC i Rodalies.
 

'Manspreading' al transport públic. Foto: CUP


Eliminar el sexisme als lavabos

La CUP de Terrassa també aposta per un canvi en la simbologia gràfica dels lavabos d'edificis públics i altres espais, per tal que deixin de reproduir rols sexistes: dones amb faldilla i homes amb pantalons. Per això, la CUP també planteja oferir material gràfic no sexista de forma gratuïta als comerços i entitats de la ciutat per tal de facilitar-los el canvi.

Aquestes propostes de la CUP passen per avançar en polítiques feministes parant l'atenció en els homes i no només en les dones. Així, es proposa realitzar una campanya de sensibilització sobre la "masculinitat hegemònica", potenciant aspectes com la realització del treball domèstic i de cures per part dels homes, la paternitat activa o referents de masculinitats alternatives.

En la mateixa línia i dins de la mateixa proposta, la CUP vol que es realitzi una campanya sobre violència masclista que interpel·li els homes com a responsables, i no només que animi les dones víctimes a denunciar.

La proposta que la CUP defensarà al ple inclou altres mesures com l'elaboració d'un estudi sobre desigualtats de gènere i reproducció de mandats de gènere a Terrassa o la celebració d'un cicle formatiu anual coincidint amb el Dia dels Homes contra la violència masclista.