
Un total de 25 empresaris i directius han participat en la sessió informativa que s’ha celebrat aquest matí a la seu de la Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa sobre les oportunitats de negoci i inversió a Algèria. Sota el títol d’Algèria, una crida a la inversió privada, la sessió s’ha orientat a analitzar i informar dels avantatges i oportunitats empresarials que ofereix aquest país, ric en recursos naturals i considerat el segon major exportador de gas de tot el món.
Aquesta sessió ha anat a càrrec de Malika Zedjaoui i Carme Miró, consultores analistes de mercat de la Cambra de Comerç de Terrassa a Algèria, i Jordi Torrents, director financer per a les relacions institucionals de la divisió d’internacional de Banc Sabadell , qui ha informat dels aspectes financers, la gestió del risc i com finançar i cobrar una venda a Algèria. Per la seva part, Khaoula Loukili, Export Manager de l’empresa Gual Steel SL ha presentat l’experiència empresarial.
Amb un mercat de 39 milions d’habitants, Algèria va experimentar un creixement del 2,6% en el 2013. Es tracta d’una zona rica en recursos naturals i amb una economia estable, però amb un teixit productiu quasi inexistent que genera una alta demanda de l’exterior per a tot tipus de productes. El sector dels hidrocarburs, el principal sector econòmic del país, representa el 45,5% del PIB i més del 95% dels ingressos d'exportació. El segueix el sector dels serveis, seguit de l’agricultura, l'administració pública, la silvicultura i la pesca, la construcció i l’obra pública. El sector de les manufactures representa només el 5% del PIB. De fet, l’agricultura, que suposa aproximadament el 10% del PIB, ocupa la cinquena part de la població activa.
Algèria és el segon major exportador de gas del món. Ocupa l’onzè lloc en reserves petrolieres i el setè en reserves de gas. A més a més ofereix reserves significatives de minerals com el ferro, plom, fosfats, urani, zinc, sal i carbó. El sector manufacturer, per la seva part, destaca pel processat industrial d’aliments, productes tèxtils, productes químics, metalls i materials per a la construcció. Algèria tradicionalment ha importat els productes farmacèutics que necessita, pero actlualmente aquestes importacions disminueixen, mentre que la producció local augmenta de forma notable.
Amb un sector terciari que contribueix a un terç del PIB, ocupa a més la meitat de la població. Al mateix temps, Algèria té una sòlida posició financera externa amb un baix ràtio de deute extern i amb significatives reserves de divises. Si bé la situació financera del país segueix sent còmoda, el FMI aconsella reduir la despesa pública i aplicar reformes estructurals per millorar la productivitat, diversificar les exportacions i reduir el consum intern.
El pes del sector públic
L'estat algerià té un gran pes dins de l'economia algeriana i, per tant, gran part de les necessitats es cobreix mitjançant licitacions públiques. El pla quinquennal 2010-2014 promogut pel govern està orientat a la modernització de les infraestructures i la privatització de l’economia. Ha donat prioritat al suport a la inversió i la promoció de l’economia nacional per potenciar el desenvolupament estable del país, més enllà de la dependència del sector dels hidrocarburs.
Per donar resposta a la les deficients infraestructures del país, actualment hi ha licitacions importants i contínues en la majoria de sectors i en especial pel que fa a la renovació de la xarxa ferroviària, de les carreteres — tant la construcció com l'enginyeria— i construcció de noves pistes i torres de control als aeroports.
Un dels sectors amb més oportunitats de negoci és el de l'automòbil i vehicles de transport, donada la manca de producció local, així com de material per a la construcció d'habitatges per donar resposta al pla de construcció d'un milió d'habitatges al país, així com en el sector agrícola, que demanda una modernització dels béns d’equip per promoure l’exportació dels seus productes.
Khaoula Loukili,responsable d'exportació de Gual Steel, S.L. ha presentat l’experiència de l’empresa en el mercat algerià. Especialitzada en la comercialització de producte llarg i pla en acer inoxidable, Gual Steel està present a Algèria des de fa 5 anys, a més a més d’altres mercats del nord d’Àfrica com el Marroc, Tunísia, Líbia i Egipte.
L’empresa ha basat la seva estratègia de penetració al mercat algerià en una acurada anàlisi i investigació inicial del mercat, la prospecció de clients via Internet, entre altres instruments, un continu seguiment dels contactes i l’adaptació de les eines de comunicació a l’idioma de la regió de destí, com per exemple la traducció de la pàgina web a l’àrab.
Loukili, que ha valorat l’experiència de l’empresa en el mercat algerià com de totalment positiva i molt favorable a nivell comercial i, sobretot, humà, ha remarcat que cal tenir en compte que a nivell administratiu els processos burocràtics són lents i llargs.