Cafè Terrassa, una iniciativa solidària que fomenta el consum responsable de cafè

Es produeix a Nicaragua i es distribueix garantint les bases del comerç just. Des del passat setembre Cafè Terrassa també es pot trobar a diversos bars i restaurants

Publicat el 25 d’octubre de 2010 a les 17:05
Molts el “necessiten” per començar a funcionar cada matí; per a d’altres és un mitjà de vida. El cafè forma part del dia a dia de molta gent, però no de la mateixa manera. El cas concret dels terrassencs és ben original, donat quedes del 2007 tenen l’oportunitat de despertar-se bebent un cafè que porta el nom de la seva ciutat i que, a més, és solidari. Cafè Terrassa és una de les marques de Cafè Ciutat, una iniciativa de l’ONG Alternativa3 present a sis ciutats catalanes gràcies a la qual productors i consumidors estableixen una relació de comerç just. L’objectiu del projecte és promoure el consum responsable de cafè vinculant el municipi amb una cooperativa d’origen, diferent en cada cas.

Donat que la ciutat està agermanada amb Nicaragua, el Cafè Terrassa el produeix la cooperativa CECOCAFEN, ubicada en aquest país centreamericà. La Diputació i l’Ajuntament col·laboren amb el projecte, que està apadrinat pel periodista Xavi Coral. Els paquets porten la imatge de la Masia Freixa, que va ser escollida en una votació popular, i es venen a diversos establiments. A més, des del passat setembre Terrassa és la primera ciutat en la qual aquest cafè es pot consumir en diferents bars i restaurants, fet que comportarà un augment en les vendes. Aquest any, de fet, ja s’ha notat un increment, donat que el 2009 es van vendre 480 paquets i el 2010 ja en van 516.

Millorar la qualitat de vida
De totes maneres, la coordinadora de l’ONG, Maria Fernández, matisa que l’important no són les vendes sinó el fet d’aconseguir que cada vegada més gent participi en una iniciativa que “dóna feina a una cooperativa que aglutina un total de 2.630 productors i que contribueix a la millora de la seva qualitat de vida”.

Donar a conèixer el comerç just a través del cafè
L’objectiu del projecte no és aconseguir una xifra concreta de vendes, sinó promocionar el comerç just. Quan algú compra un paquet de Cafè Terrassa, ho fa amb la garantia que s’ha produït artesanalment amb matèries primeres locals, que s’ha respectat el medi ambient en el procés, que s’ha pagat dignament la feina realitzada i amb criteris equitatius i que els beneficis es reinvertiran en projectes de millora a la pròpia comunitat.