Salut ha aprovat el Pla d’innovació d’atenció primària i salut comunitària que permetrà la modernització progressiva dels serveis d’atenció primària i introduirà una nova manera de prestar aquests serveis. Segons la darrera ESCA (Enquesta de Salut de Catalunya) del 2006, el 86% de la població ha visitat, almenys una vegada en un any, un professional de la salut, i les visites al metge o metgessa de capçalera són les més freqüents entre la població adulta (72’2%) i entre la població infantil les visites al pediatre (84’9%).
El Pla d’Innovació permetrà que el sistema sanitari es centri més en el malalt i en el procés de la seva malaltia. La implantació -que es farà de forma progressiva a tot Catalunya a partir de l’any 2010- facilitarà a la ciutadania un accés més àgil als serveis i es treballarà perquè la ciutadania pugui ser atesa –de forma presencial o virtual- en el mateix dia, si així ho requereix el tipus de problema que presenta.
El temps d’espera per ser atès amb visita preferent (demanda d’atenció que requereix una resposta diagnòstica o terapèutica en un termini més breu que l’habitual) per un servei especialitzat bàsic, o per accedir a una prova complementària indicada pel professional de referència de l’equip de salut, de forma pactada amb el professional especialista, hauria de disminuir progressivament fins a arribar a un termini no superior als 15 dies.
També permetrà un millor accés per mitjà del telèfon i d’Internet per consultar els professionals del centre de salut i la resta de professionals i serveis de la xarxa sanitària d’ús públic.
La ciutadania podrà escollir el seu metge o metgessa i l'infermer o infermera d’atenció primària, el seu centre de salut i els serveis especialitzats d’acord amb els seus professionals de referència d’atenció primària, els quals l’ajudaran a fer els contactes amb el sistema sanitari.
Una altra novetat que planteja el Pla és desenvolupar una atenció proactiva cap a les persones amb grans necessitats de salut per afavorir una millor qualitat de vida possibilitant la permanència en el seu domicili i disminuir les seves necessitats d’atenció hospitalària.
El Pla d’Innovació permetrà que el sistema sanitari es centri més en el malalt i en el procés de la seva malaltia. La implantació -que es farà de forma progressiva a tot Catalunya a partir de l’any 2010- facilitarà a la ciutadania un accés més àgil als serveis i es treballarà perquè la ciutadania pugui ser atesa –de forma presencial o virtual- en el mateix dia, si així ho requereix el tipus de problema que presenta.
El temps d’espera per ser atès amb visita preferent (demanda d’atenció que requereix una resposta diagnòstica o terapèutica en un termini més breu que l’habitual) per un servei especialitzat bàsic, o per accedir a una prova complementària indicada pel professional de referència de l’equip de salut, de forma pactada amb el professional especialista, hauria de disminuir progressivament fins a arribar a un termini no superior als 15 dies.
També permetrà un millor accés per mitjà del telèfon i d’Internet per consultar els professionals del centre de salut i la resta de professionals i serveis de la xarxa sanitària d’ús públic.
La ciutadania podrà escollir el seu metge o metgessa i l'infermer o infermera d’atenció primària, el seu centre de salut i els serveis especialitzats d’acord amb els seus professionals de referència d’atenció primària, els quals l’ajudaran a fer els contactes amb el sistema sanitari.
Una altra novetat que planteja el Pla és desenvolupar una atenció proactiva cap a les persones amb grans necessitats de salut per afavorir una millor qualitat de vida possibilitant la permanència en el seu domicili i disminuir les seves necessitats d’atenció hospitalària.