
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha aprovat definitivament el Pla Director Urbanístic de la Futura Línia Orbital Ferroviària, després de l'informe favorable de la Comissió d'Urbanisme de Catalunya.
El document concreta les reserves de sòl necessàries per a la futura línia de tren que abastarà 120 km de longitud, dels quals 78 seran de nova construcció, i 42 més són trams de via existent que s’aprofitaran.
La nova línia aproparà 26 municipis de 6 comarques de la Regió Metropolitana sense passar per Barcelona, enllaçant Vilanova i la Geltrú amb Mataró, per l’interior (passarà pel Garraf, Alt Penedès, Baix Llobregat, Vallès Occidental, Vallès Oriental i Maresme).
Disposarà de 42 estacions al llarg del recorregut, 23 d’elles de nova construcció, i discorrerà en túnel en el 60% del nou traçat, per minimitzar afectacions en superfície i ajustar-se a l’orografia del terreny i la densitat urbana.
Es preveu que doni servei a 96.000 viatgers al dia el 2026, el 30% dels quals provinents del vehicle privat.
Nou tram entre Martorell i Terrassa
La nova línia, gestionada per Adif (Renfe), connectarà Vilanova i la Geltrú i Sitges amb Mataró per l’interior, donant servei a Sant Pere de Ribes, Canyelles, Vilafranca del Penedès, la Granada, Subirats, Sant Sadurní d’Anoia, Gelida, Martorell, Abrera, Esparreguera, Viladecavalls, Terrassa, Sabadell, Barberà del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Mollet del Vallès, Parets del Vallès, Montmeló, Granollers, la Roca del Vallès i Argentona.
Tot i que s'aprofitaran 42 quilòmetres de vies ja existents, es preveu la instal·lació de 78 quilòmetres més. Un dels nous trams serà el que uneixi Martorell amb Terrassa.
Aquest tram discorre entre Martorell i Abrera pel corredor existent entre els nuclis urbans de Martorell i Abrera i la zona de polígons industrials ubicada a l’oest d’aquests municipis. Es dóna servei al nucli urbà de Martorell, al polígon de ca n’Amat i a Abrera.
Entre Abrera i Terrassa, la línia aprofita el corredor del IV Cinturó i connecta amb la línia R4 de Rodalies al terme municipal de Viladecavalls, on es proposa una nova estació.
Després, aprofita la línia R4 entre Terrassa i Sabadell passant per les estacions de Terrassa Can Boada (prevista de nova construcció), Terrassa, Terrassa Est, Can Llong, Sabadell Nord, Sabadell Centre i Sabadell Sud.
En les primeres estimacions es preveu que l’execució d’aquest projecte comporti una inversió d’uns 4.000 milions d'euros a càrrec del Ministeri de Foment d’acord amb el Pla de Rodalies 2008-2015.
El document concreta les reserves de sòl necessàries per a la futura línia de tren que abastarà 120 km de longitud, dels quals 78 seran de nova construcció, i 42 més són trams de via existent que s’aprofitaran.
La nova línia aproparà 26 municipis de 6 comarques de la Regió Metropolitana sense passar per Barcelona, enllaçant Vilanova i la Geltrú amb Mataró, per l’interior (passarà pel Garraf, Alt Penedès, Baix Llobregat, Vallès Occidental, Vallès Oriental i Maresme).
Disposarà de 42 estacions al llarg del recorregut, 23 d’elles de nova construcció, i discorrerà en túnel en el 60% del nou traçat, per minimitzar afectacions en superfície i ajustar-se a l’orografia del terreny i la densitat urbana.
Es preveu que doni servei a 96.000 viatgers al dia el 2026, el 30% dels quals provinents del vehicle privat.
Nou tram entre Martorell i Terrassa
La nova línia, gestionada per Adif (Renfe), connectarà Vilanova i la Geltrú i Sitges amb Mataró per l’interior, donant servei a Sant Pere de Ribes, Canyelles, Vilafranca del Penedès, la Granada, Subirats, Sant Sadurní d’Anoia, Gelida, Martorell, Abrera, Esparreguera, Viladecavalls, Terrassa, Sabadell, Barberà del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Mollet del Vallès, Parets del Vallès, Montmeló, Granollers, la Roca del Vallès i Argentona.
Tot i que s'aprofitaran 42 quilòmetres de vies ja existents, es preveu la instal·lació de 78 quilòmetres més. Un dels nous trams serà el que uneixi Martorell amb Terrassa.
Aquest tram discorre entre Martorell i Abrera pel corredor existent entre els nuclis urbans de Martorell i Abrera i la zona de polígons industrials ubicada a l’oest d’aquests municipis. Es dóna servei al nucli urbà de Martorell, al polígon de ca n’Amat i a Abrera.
Entre Abrera i Terrassa, la línia aprofita el corredor del IV Cinturó i connecta amb la línia R4 de Rodalies al terme municipal de Viladecavalls, on es proposa una nova estació.
Després, aprofita la línia R4 entre Terrassa i Sabadell passant per les estacions de Terrassa Can Boada (prevista de nova construcció), Terrassa, Terrassa Est, Can Llong, Sabadell Nord, Sabadell Centre i Sabadell Sud.
En les primeres estimacions es preveu que l’execució d’aquest projecte comporti una inversió d’uns 4.000 milions d'euros a càrrec del Ministeri de Foment d’acord amb el Pla de Rodalies 2008-2015.