La rambla d'Ègara s'obrirà als vianants abans de Nadal

L'alcaldessa accidental, Carme Labòria, hi ha fet aquest dilluns una visita d'obres

Publicat el 03 d’agost de 2010 a les 16:32
Les obres del tram II de la rambla d’Ègara, que està executant l’Ajuntament de Terrassa, avancen a un ritme lleugerament superior a les previsions i tot indica que, si no sorgeixen imprevistos, a mitjans desembre l’obra es trobarà en fase d’acabats i la rambla es podrà obrir als vianants.

La tinent d’alcalde de Planificació Urbanística i Territori, Carme Labòria, que aquesta setmana fa les funcions d’alcaldessa accidental, ha visitat aquest matí les obres i ha pogut conèixer de primera mà el seu desenvolupament.

La urbanització del tram històric de la rambla és un projecte de concepció unitària des del Portal de Sant Roc fins al carrer Galileu, tot i que s’ha dividit en dos trams per a la seva execució. En el cas del primer, entre el Portal de Sant Roc i el Mercat de la Independència (carrer Goleta), les obres d’urbanització van a càrrec de la Generalitat de Catalunya, lligades a les del perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat.

En el segon tram, situat entre el Mercat de la Independència (carrer Goleta) i el carrer de Galileu, l'actuació va a càrrec de l’Ajuntament, que compta amb una subvenció del fons FEDER, per portar-la a terme, en part. Aquestes obres les executa l’empresa Isolux Corsam Corviam per 2.423.811euros i tenen un termini d’execució de vuit mesos i mig. La direcció de les obres i el control tècnic s’ha adjudicat a l’empresa Beth Galí SL, que també ha redactat el projecte, per un import de 95.595.60 euros.

Afectacions de trànsit
Els treballs d’urbanització d'aquest tram van començar el mes de maig. Després d’uns dies de treballs previs (replanteig, desplegament de materials i maquinària, col·locació de tanques, etc), el 12 de maig es va desviar la circulació per concentrar-la al vial oest i van començar les obres d’enderroc dels paviments.

El treballs han provocat algunes alteracions en l’ordenació del trànsit, planificades per tal que durin el mínim possible i per tal de reduir les molèsties als ciutadans. Precisament avui s’ha restablert l’accés a la rambla des del carrer de Pau Claris, que va romandre tancat al trànsit durant tota la setmana passada. Continua tallat, però, el primer tram del carrer de Pare Llaurador, a on el servei de Manteniment Urbà executa treballs de reparació del paviment. Aquest tall s’allargarà una setmana més i els vehicles que surtin a la rambla des de Pau Claris no podran accedir a Pare Llaurador.

També continua tallat l’accés al carrer de Gabriel Querol des de la Rambla, tal i com estava programat. En aquest punt, els treballs continuaran també durant aquesta setmana i es preveu que el trànsit es pugui restablir dilluns vinent. Seguint també el programa anunciat, avui s’ha tallat l’accés al carrer de la Rasa des de la rambla i des del carrer de Volta. El tall durarà una setmana.

D'altra banda, fonts municipals han anunciat que es preveu per al dia 23 d'agost una altra modificació important en l’organització del trànsit: a les 23h d’aquell dia es desviarà el trànsit a la calçada central de la rambla. Durant uns mesos, els autobusos i d'altres vehicles autoritzats circularan pel passeig central, a on s’haurà demolit el paviment actual, tot i que encara no s’hi haurà posat el nou.


Una rambla pel segle XXI
L'Ajuntament ha destacat que amb aquestes obres, Terrassa guanyarà un nou espai urbà remodelat pensat per als vianants, però també per al transport públic, els vehicles de serveis i els accessos de veïns. El projecte ha tingut en compte els usos dels ciutadans en relació a la rambla d’Ègara, la seva dinamització comercial i els elements més singulars del seu paisatge.

L’àmbit del projecte té una superfície total de 23.049 metres quadrats, comptant els dos trams. Amb la reurbanització es pretén guanyar espai per als vianants. En aquest sentit, l'actuació inclou una ampliació de les voreres laterals fins als 4,5 metres, protegides per bordons de 15 centímetres. Hi haurà també un carril de circulació en cada sentit de 3,5 m d’amplada només per a transport públic, veïns, bicicletes i càrrega i descàrrega.

D'altra banda, es preveu la implementació d'un passeig central de 9 metres d’amplada, al mateix nivell que les calçades laterals. La no existència de bordons en aquest passeig facilitarà l’aprofitament de l’espai per part dels vianants, sobretot durant les activitats sense trànsit rodat, com ara la Festa Major.

Es conservarà l’arbrat existent en la seva totalitat. Als punts a on les obres del metro hagin obligat a eliminar els arbres, aquests es reposaran amb exemplars de 70-80 cm de diàmetre de la mateixa espècie, per tal de recuperar la imatge històrica de la rambla.

Aquest disseny es mantindrà fins al carrer d’Arquímedes, a partir del qual s’incorporarà un carril de circulació lliure en sentit nord i, per tant, el tram central passarà a ser de 6 metres i es convertirà en un passeig amb un arbrat ubicat de manera més aleatòria.