28
de febrer
de
2019, 21:10
Actualitzat:
01
de març,
12:32h
Representants de l'Escola Vedruna Vall de Terrassa han intervingut al ple municipal de febrer per demanar a l'Ajuntament que s'impliqui en ajudar-los a aconseguir les 25.000 signatures que necessiten perquè la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) que van presentar al Parlament de Catalunya, tiri endavant. La demanda ha arribat pocs minuts després que el ple de l'ajuntament aprovés per unanimitat el Pla Estratègic d'Economia Social i Solidària de Terrassa 2019-2016.
Un dels mestres promotors de la proposta ha explicat com va sorgir la idea de presentar una ILP al Parlament català. Fa uns mesos LaTorre va parlar amb la directora del centre, Rosa Rifà, i dues alumnes que explicaven el projecte. Els alumnes de segon d'ESO de l'escola Vedruna Vall de Terrassa van presentar el passat 26 d'abril una Iniciativa Legislativa Popular (ILP) al Parlament de Catalunya, que va ser acceptada a tràmit. La iniciativa, desenvolupada en el marc del Projecte Educatiu 9.2 Make it Visible de l'escola terrassenca, té l'objectiu de fer que les empreses incorporin informació sobre l'origen i els processos productius a tots els seus productes perquè el consumidor tingui al seu abast tota la informació necessària per qualificar i triar l'article.
- D'on surt el debat sobre l'origen dels productes?
- R: Tot va començar en uns projectes que es fan a segon d'ESO després de festes nadalenques. L'any passat, el professor va preguntar als alumnes què els havien regalat i els va animar a buscar l'origen dels productes. En molts dels casos els alumnes no van trobar la informació que els demanava el professor i van decidir preguntar a botigues i escriure correus electrònics a les marques però no van obtenir cap resposta.
- Alumnes: Vam intentar contactar amb diverses empreses perquè volíem saber qui havia fabricat cada cosa, si l'origen dels productes era ètic o no, etc. Tot i que ens vam trobar algunes marques que concretaven alguna d'aquestes informacions, la majoria no ho feien i creiem que havíem de fer alguna cosa per tenir aquesta informació i poder ser conscients del que comprem.
- Com es passa del debat a l'aula a la idea de presentar una ILP?
- R: Sincerament, vam pensar que faríem la simulació de presentar una ILP i que aquí s'acabaria però ho vam entrar a registre i el Parlament va acceptar la proposta a tràmit.
- Alumnes: Volíem canviar les normes perquè volíem tenir el dret de rebre més informació i més transparent sobre els productes però no ens imaginàvem que seria real.
- En què consisteix la normativa que heu proposat?
- Alumnes: Hem fet un formulari ètic amb puntuacions sobre una taula de valors que les empreses hauran d'emplenar i que servirà per conèixer si un producte és ètic o no ho és. En funció de les respostes de cada empresa el producte tindrà una identificació que es marcarà amb colors. Aquesta informació estarà a l'etiqueta i els consumidors podrem tenir-la a través del mòbil.
L'eix central del projecte es fonamenta en la col·laboració amb Twenty Corner, una petita empresa de Sabadell, dedicada a la traçabilitat ètica de productes de consum amb tecnologia NFC (Near Field Communication).
- Què significa per l'escola i els alumnes que el Parlament acceptés a tràmit la ILP?
- R: Als adults ens va fer molta il·lusió però també als alumnes que ho han treballat. Crec que aquest grup els marcarà molt aquesta experiència, han fet un canvi enorme i els ha despertat unes ganes increïbles de treballar. A banda que els ha permès veure com un debat de l'aula es pot convertir en llei.
- Alumnes: Vam pensar que moltes empreses no ho farien per voluntat pròpia i l'única manera d'aconseguir-ho és a través d'una llei. I ens hem adonat que és possible canviar les coses.
- Actualment estan recollint de signatures, quins terminis tenen?
- R: Exacte, ara ens trobem en els 120 laborables que tenim per presentar les 50.000 signatures que es requereixen perquè la ILP sigui efectiva. Tenim temps fins a l'abril i ens hem repartit la recollida de signatures amb els 36 centres Vedruna que hi ha a Catalunya. A més a més, amb els alumnes hem anat a presentar el projecte al "Salón de Tecnología para la Enseñanza" (SIMO) a Madrid, vam ser a la fira de Terrassa Cooperativa, hem anat a cinefòrums, etc. Des de l'escola volem que siguin els alumnes els que expliquin el projecte i és al·lucinant com ho fan. - Alumnes: Ens agrada molt poder explicar aquest projecte i que la gent vulgui signar per fer-lo realitat. Moltes vegades quan ho expliquem, la gent es queda bastant sorpresa perquè no deixem de ser uns nens que hem presentat una llei.
- Quan està previst el debat polític?
- R: Ja hem començat la ronda de partits polítics per presentar el projecte a totes les forces amb representació al Parlament. Una vegada recollides totes les firmes i s'hagin validat, s'haurà de debatre al Parlament. No sabem què passarà perquè hi ha molt interès econòmic al darrere. A més a més, en ser una llei d'àmbit europeu ens estem plantejant que el viatge que es fa a primer de Batxillerat sigui a Estrasburg per poder presentar la iniciativa allà.
Un dels mestres promotors de la proposta ha explicat com va sorgir la idea de presentar una ILP al Parlament català. Fa uns mesos LaTorre va parlar amb la directora del centre, Rosa Rifà, i dues alumnes que explicaven el projecte. Els alumnes de segon d'ESO de l'escola Vedruna Vall de Terrassa van presentar el passat 26 d'abril una Iniciativa Legislativa Popular (ILP) al Parlament de Catalunya, que va ser acceptada a tràmit. La iniciativa, desenvolupada en el marc del Projecte Educatiu 9.2 Make it Visible de l'escola terrassenca, té l'objectiu de fer que les empreses incorporin informació sobre l'origen i els processos productius a tots els seus productes perquè el consumidor tingui al seu abast tota la informació necessària per qualificar i triar l'article.
- D'on surt el debat sobre l'origen dels productes?
- R: Tot va començar en uns projectes que es fan a segon d'ESO després de festes nadalenques. L'any passat, el professor va preguntar als alumnes què els havien regalat i els va animar a buscar l'origen dels productes. En molts dels casos els alumnes no van trobar la informació que els demanava el professor i van decidir preguntar a botigues i escriure correus electrònics a les marques però no van obtenir cap resposta.
- Alumnes: Vam intentar contactar amb diverses empreses perquè volíem saber qui havia fabricat cada cosa, si l'origen dels productes era ètic o no, etc. Tot i que ens vam trobar algunes marques que concretaven alguna d'aquestes informacions, la majoria no ho feien i creiem que havíem de fer alguna cosa per tenir aquesta informació i poder ser conscients del que comprem.
- Com es passa del debat a l'aula a la idea de presentar una ILP?
- R: Sincerament, vam pensar que faríem la simulació de presentar una ILP i que aquí s'acabaria però ho vam entrar a registre i el Parlament va acceptar la proposta a tràmit.
- Alumnes: Volíem canviar les normes perquè volíem tenir el dret de rebre més informació i més transparent sobre els productes però no ens imaginàvem que seria real.
Alumnes de segon d'ESO de l'escola Vedruna Vall Foto: Cedida
- En què consisteix la normativa que heu proposat?
- Alumnes: Hem fet un formulari ètic amb puntuacions sobre una taula de valors que les empreses hauran d'emplenar i que servirà per conèixer si un producte és ètic o no ho és. En funció de les respostes de cada empresa el producte tindrà una identificació que es marcarà amb colors. Aquesta informació estarà a l'etiqueta i els consumidors podrem tenir-la a través del mòbil.
L'eix central del projecte es fonamenta en la col·laboració amb Twenty Corner, una petita empresa de Sabadell, dedicada a la traçabilitat ètica de productes de consum amb tecnologia NFC (Near Field Communication).
- Què significa per l'escola i els alumnes que el Parlament acceptés a tràmit la ILP?
- R: Als adults ens va fer molta il·lusió però també als alumnes que ho han treballat. Crec que aquest grup els marcarà molt aquesta experiència, han fet un canvi enorme i els ha despertat unes ganes increïbles de treballar. A banda que els ha permès veure com un debat de l'aula es pot convertir en llei.
- Alumnes: Vam pensar que moltes empreses no ho farien per voluntat pròpia i l'única manera d'aconseguir-ho és a través d'una llei. I ens hem adonat que és possible canviar les coses.
- Actualment estan recollint de signatures, quins terminis tenen?
- R: Exacte, ara ens trobem en els 120 laborables que tenim per presentar les 50.000 signatures que es requereixen perquè la ILP sigui efectiva. Tenim temps fins a l'abril i ens hem repartit la recollida de signatures amb els 36 centres Vedruna que hi ha a Catalunya. A més a més, amb els alumnes hem anat a presentar el projecte al "Salón de Tecnología para la Enseñanza" (SIMO) a Madrid, vam ser a la fira de Terrassa Cooperativa, hem anat a cinefòrums, etc. Des de l'escola volem que siguin els alumnes els que expliquin el projecte i és al·lucinant com ho fan.
La directora de l'escola Vedruna Vall de Terrassa, Rosa Rifà. Foto: Anna Mira
- Quan està previst el debat polític?
- R: Ja hem començat la ronda de partits polítics per presentar el projecte a totes les forces amb representació al Parlament. Una vegada recollides totes les firmes i s'hagin validat, s'haurà de debatre al Parlament. No sabem què passarà perquè hi ha molt interès econòmic al darrere. A més a més, en ser una llei d'àmbit europeu ens estem plantejant que el viatge que es fa a primer de Batxillerat sigui a Estrasburg per poder presentar la iniciativa allà.