L'Oficina Municipal del Consum va registrar prop de 7.800 consultes durant el 2009

La crisi ha disparat les reclamacions dels consumidors | La majoria estan dirigides als serveis de telefonia, electricitat i a les entitats bancàries | L'Ajuntament enceta una nova Setmana del Consum per informar, sobretot, als col·lectius més vulnerables dels seus drets

Publicat el 11 de març de 2010 a les 16:37
La crisi ha disparat els sentits de la ciutadania, la gent ja no està disposada a tolerar la més mínima vulneració dels seus drets com a consumidor i així es detecta a l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor, que al llarg del 2009 va rebre 7.785 consultes, unes 1.300 més que l'any anterior. “La gent cada vegada és més conscient que algú ha de defensar els seus drets”, ha explicat el regidor de Comerç i Consum, Xavier Martín.

La majoria de les consultes han estat classificades en tres tipus: al voltant dels serveis d'electricitat, les entitats bancàries i els serveis de telefonia; aquest últim ha rebut 2.379 consultes. Això es déu a l'increment del número de companyies de telefonia mòbil, fix i internet, així com a la lletra petita dels contractes, la manca d'un servei d'atenció al client i la venta de tarifes que no s'adeqüen a la zona on resideix el client. “Hem arribat a un punt en què estem fent d'oficina d'atenció al client d'aquestes companyies però esperem que d'aquí poc això canviï”, ha dit el president de la Unió de Consumidors de Catalunya (UCC), Salvador Domínguez, moments abans de signar un conveni de col·laboració amb l'Ajuntament de Terrassa.

Tanmateix, la modificació de la normativa de facturació de les companyies elèctriques, així com la liberalització del sector ha generat un fort increment en les consultes al respecte i les comissions, interessos, revisió d'hipoteques i préstecs han estat alguns dels motius principals de les consultes realitzades sobre les entitats bancàries.

La mediació per resoldre els problemes
Xavier Martín també ha aprofitat per fer balanç de les sol·licituds i reclamacions tramitades per la Junta Arbitral de Consum (JAC) de la ciutat, les quals també continuen creixent any rere any. Al 2009, la JAC va tramitar 1.560 reclamacions, de les quals 1138 eren sol·licituds d'arbitratge.

La Junta s'encarrega de tramitar reclamacions de consumidors a empreses, prestadors de servei o comerços, ja sigui amb un primer intent de mediació per les dues parts, o bé a través d'un judici arbitral. En darrer lloc, si l'empresa no vol participar, el problema es tramita per via judicial.

Conèixer i defensar els drets dels consumidors
Ara més que mai és el moment en què els consumidors coneguin els seus drets, en especial aquells grups més vulnerables (joves, gent gran i persones amb discapacitats mentals) i és amb aquesta intenció que s'enceta un any més la Setmana del Consum a la ciutat.

L'Ajuntament de Terrassa ha organitzat del 15 al 19 de març concursos i tallers per tal d'informar a la societat sobre els temes d'actualitat de consum, els hàbits, els seus drets i deures. Així doncs, en primer lloc es realitzarà un concurs diari al programa El Submarí de la ràdio municipal de Terrassa; tanmateix, dilluns 15 de març es celebrarà el taller “Publicitat i serveis” a l'Edifici Glòries i, dijous, tindrà lloc el taller “Parlem de consum: hàbits i gent gran” al Casal de la Gent Gran de la Maurina.

Per acabar, els nens seran els protagonistes de la Gimcana del consum, que es realitzarà al llarg del matí pel centre de la ciutat i on hi participaran els alumnes de sisè de primària de l'escola Vedruna, Font de l'Alba i Bisbat Ègara. Els més joves hauran de confirmar que els establiments compleixen amb les normatives de preus, disposen de fulls de reclamació, etcètera. Tot seguit, la plaça Vella acollirà l'espectacle “Viatge a l'Índia” de la companyia Passabarret-Setem i l'entrega dels premis de la gimcana. Segons el regidor de comerç, l'objectiu d'aquestes activitats és “aconseguir que la societat realitzi un consum responsable i, per això, cal que disposin de tota la informació per garantir els seus drets”.